DECIZIA CIVILĂ NR.591/2008-R
Ședința publică din 10 aprilie 2008
PREȘEDINTE: Stan Aurelia Lenuța JUDECĂTOR 2: Trif Doina
– – – – JUDECĂTOR 3: Moșincat
– – – judecător
– – grefier
Pe rol fiind judecarea recursului civil declarat de pârâtă DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE B, cu sediul în B, sector 1,–81, în contradictoriu cu intimații reclamanți, ambii cu domiciliul procesual ales în O, str. -, nr. 1 la sediul, intimații pârâți MINISTERUL PUBLIC – PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE B, u sediul în B,–14, sector 5, MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR, cu sediul în B,-, sector 5, împotriva sentinței civile nr. 801/LM din 24.10.2007, pronunțată de Tribunalul Bihor, în dosar nr-, având ca obiect litigiu de muncă.
La apelul nominal făcut în cauză,lipsesc părțile.
Procedura de citare a părților este legal îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei învederându-se instanței că recurs este scutit de la plata taxei judiciare de timbru și a timbrului judiciar, precum și faptul că, în conformitate cu dispozițiilor art. 242 pct. 2 Cod procedură civilă, s-a solicitat judecarea cauzei și în lipsă, după care:
CURTEA DE APEL
DELIBERÂND:
Asupra recursului civil de față, instanța constată următoarele:
Prin sentința civilă nr.801/LM din 24 octombrie 2007, Tribunalul Bihorar espins excepția lipsei calității pasive a Ministerului Economiei și Finanțelor.
A respins excepția de inadmisibilitate a cererii de chemare în garanție formulată de Ministerul Economiei și Finanțelor.
A admis acțiunea formulată de reclamanții – și -, ambii cu domiciliul ales în O- în contradictoriu cu pârâții MINISTERUL PUBLIC – Parchetul de pe Lângă ÎNALTA CURTE de Casație și Justiție din B bd. – nr.12-14 – sectorul 5, Direcția Națională Anticorupție din B–81 – sectorul 1, Ministerul Economiei și Finanțelor din B- – sectorul 5 și în consecință:
A dispus reîncadrarea începând cu data de 01.02.2006 a reclamanților ca personal contractual cu funcția de șofer pe trepte profesionale beneficiind de salariul de bază în cuantum de 651 lei/lună.
Au fost obligați pârâții să plătească reclamanților salariul de 651 lei/lună începând cu data de 01.02.2006 și până la data de 23.07.2006 reactualizat cu indicele de inflație de la data plății efective.
A dispus rectificarea în cărțile de muncă ale reclamanților salariul de încadrare, fără cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunța astfel, nstanța de fond a respins excepțiilor invocate de pârâtul Ministerul Economiei și Finanțelor deoarece acest pârât precum și ceilalți doi pârâți sunt persoane juridice care ordonează principal, secundar, terțiar creditele salariale. Drepturile solicitate de reclamanți nu pot fi plătite decât după aprobarea dată de toți acești pârâți, aceștia fiind obligați concomitent de lege să aprobe sumele datorate.
Astfel, potrivit dispozițiilor Legii 323/2006 pentru aprobarea OG3/2006 privind creșterile salariale ce se acordă în anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit OUG24/2000, reclamanții erau îndreptățiți ca începând cu data de 01.02.2006 să fie încadrați și să beneficieze de salariul de încadrare în cuantum de 651 RON/lună, aspect pentru care cererea reclamanților a fost admisă conform dispozitivului.
Împotriva acestei sentințe, în termen legal, scutit de plata taxelor de timbru a declarat recurs DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE B, solicitând admiterea acestuia, respingerea cererii.
Prin motivele de recurs s-a invocat că motivarea sentinței este sumară, nu face referire decât în mod abstract la un act normativ, fără argumente. Prin nr.OG3/2006 salariile personalului bugetar, salarizat conform OUG nr.24/2000, aprobată prin Legea nr.383/2001 au fost majorate cu 5% din 10.02.2006 iar în Anexa V/2a se prevede că șoferii sunt salarizați conform încadrării lor în treptele: IA, I și II.
Conform Ordinului nr.59/2006, intimatul a fost încadrat ca șofer, treapta a-II-a, salariu de 538 RON, încadrare identică cu a celorlalți șoferi, cu excepția celor ce deservesc procurorul șef și adjunctul încadrați în treapta I A, cu un salariu de 691 RON, conform subsolului Anexei la.nr.OG3/2006, conform căreia departajarea între treptele de încadrare se face nu în funcție de instituția unde este angajat, ci de natura parcului auto al instituției.
MINISTERUL PUBLIC are în dotare un parc auto comun ce deservește întreaga instituție, față de parcul propriu din care fac parte doar autoturismele ce deservesc demnitarii. Doar prin Legea nr.323/2006 s-a prevăzut o singură încadrare pentru toți șoferii, iar din 22 iulie 2006 li s-a stabilit un salariu în limită de 691 RON, astfel că, doar din această dată se pot acorda drepturile salariale, nu retroactiv, altfel s-ar încălca Legea nr.24/2000 cu privire la intrarea în vigoare a unei legi.
În drept s-au invocat disp.art.304 pct.7,9 Cod procedură civilă.
Legal citați intimații nu s-au prezentat și nici nu și-au comunicat poziția față de recurs.
Examinând sentința recurată prin prisma motivelor de recurs cât și din oficiu, instanța de recurs constată următoarele:
Din actele aflate în dosarul de fond se reține faptul că intimații reclamanți au calitatea de șoferi, pe perioadă nedeterminată în cadrul Parchetului de pe lângă ÎNALTA CURTE de Casație și Justiție-Direcția Națională Anticorupție-Serviciul Teritorial Oradea și S
Analizând dispozițiile legii nr.323/2006 prin care a fost aprobată nr.OG3/2006, privind creșterile salariale ce s-au acordat în anul 2006 personalului bugetar salarizat în baza nr.OUG24/2000, se reține faptul că la Anexa nr.V/2a s-a prevăzut că drepturile solicitate de reclamanți se acordă din 01.02.2006, în valoare de 651 RON lunar, aspect corect reținut de instanța de fond.
Sigur că, motivarea instanței este sumară, bazată doar pe textele de lege invocate, tocmai că nu există altele și nici nu se impune o altă motivație mai amplă, criticile fiind neavenite.
Faptul că, prin Ordinul nr.236/2006 al Procurorului al, s-au stabilit drepturile solicitate doar din 22.07.2006, nu este un aspect ce să modifice conținutul Legii nr.323/2006 ce în Anexa V/2a a indicat momentul din care urmează a fi aplicată, deci retroactivitatea a fost prevăzută în mod expres, acest aspect fiind de altfel la îndemâna legiuitorului, aspect față de care celelalte motive invocate ne-mai impunându-se a fi analizate.
Întrucât nu sunt incidente disp.art.304 Cod procedură civilă, instanța de recurs în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă va respinge ca nefondat recursul, urmând a menține în întregime sentința recurată, ca fiind legală și temeinică, constatându-se totodată că intimații nu au solicitat cheltuieli de judecată.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE
RESPINGE ca nefondat recursul civil declarat de DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE B, cu sediul în B, sector 1,–81, în contradictoriu cu intimații reclamanți, ambii cu domiciliul procesual ales în O, str. -, nr. 1 la sediul, intimații pârâți MINISTERUL PUBLIC – PARCHETUL DE PE LÂNGĂ ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE B, u sediul în B,–14, sector 5, MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR, cu sediul în B,-, sector 5, împotriva sentinței civile nr. 801/LM din 24.10.2007, pronunțată de Tribunalul Bihor, pe care o menține în întregime.
Fără cheltuieli de judecată.
IREVOCABILĂ.
Pronunțată în ședința publică din 10 aprilie 2008 .
Președinte, Judecător, Judecător, Grefier,
– – – – – –
Red.concept decizie –
Data:14.04.2008
Jud.fond /
dact.
data:21.04.2008
2 ex.