Legea nr. 314/2001, art. 5
Conform art. 5 din Legea nr. 314/2001 lichidarea patrimoniului societătii dizolvate are loc cel mai târziu în termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a acestei legi, adică până la data de 29 martie 2002, iar dacă lichidarea a fost declanşată la cererea creditoarei, formulată în condiţiile art. 3 alin. (6), se va face cel mai târziu în termen de un an de la data hotărârii de numire a lichidatorului.
Ca urmare, această lege prevede o procedură specială de dizolvare, lichidare şi radiere a societăţilor comerciale care nu şi-au majorat capitalul social, legiuitorul limitând întreaga etapă de lichidare a patrimoniului societăţii dizolvate, inclusiv numirea lichidatorului, la 9 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 314/2001 sau 1 an de la hotărârea de numire a lichidatorului în condiţiile art. 3 alin. (6) din acelaşi act normativ, astfel încât după expirarea termenului prevăzut de lege nu mai pot fi demarate operaţiuni de lichidare a patrimoniului societăţii dizolvate, ci se impunea radierea, din oficiu, din registrul comerţului.
Ca urmare, această lege prevede o procedură specială de dizolvare, lichidare şi radiere a societăţilor comerciale care nu şi-au majorat capitalul social, legiuitorul limitând întreaga etapă de lichidare a patrimoniului societăţii dizolvate, inclusiv numirea lichidatorului, la 9 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 314/2001 sau 1 an de la hotărârea de numire a lichidatorului în condiţiile art. 3 alin. (6) din acelaşi act normativ, astfel încât după expirarea termenului prevăzut de lege nu mai pot fi demarate operaţiuni de lichidare a patrimoniului societăţii dizolvate, ci se impunea radierea, din oficiu, din registrul comerţului.
C.A. Craiova, Secţia comercială, decizia nr. 197/2010,
Jurindex
Prin sentinţa nr. 2755 din 25 noiembrie 2009, pronunţată de Tribunalul Dolj, Secţia comercială s-a admis cererea formulată de reclamanta Direcţia Generală a Finanţelor Publice D., fiind desemnat lichidator SC J.T.T.C. pentru a îndeplini atribuţiile prevăzute de art. 252-2701 din Legea nr. 31/1990, cu o remuneraţie lunară de 1.000 lei.
Pentru a hotărî astfel, tribunalul a reţinut că prin încheierea nr. 1357 din 5 septembrie 2001, pronunţată de judecătorul delegat la ORC D., s-a dispus dizolvarea societăţii ca urmare a nemajorării capitalului social, conform Legii nr. 314/2001, astfel încât se impune numirea unui lichidator.
împotriva acestei încheieri a formulat recurs E.N. în calitate de fost administrator al SC L.C.J. SRL, care a invocat nelegalitatea şi netemeinicia şi a susţinut că a acoperit obligaţiile bugetare invocate de Direcţia Generală a Finanţelor Publice D., aşa cum rezultă din certificatul de atestare fiscală ataşat.
Examinând actele şi lucrările cauzei, sub toate aspectele de nelegalitate şi netemeinicie, potrivit dispoziţiilor art. 3041 C. proc. civ., Curtea găseşte recursul fondat pentru următoarele considerente:
Art. 1 din Legea nr. 314/2001 prevede că societăţile comerciale care în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi nu îşi vor fi majorat capitalul social la nivelul minim stabilit de Legea
nr. 31/1990 sunt dizolvate de drept şi intră în lichidare pe această dată. Conform art. 5 din Legea nr. 314/2001 lichidarea patrimoniului societăţii dizolvate are loc cel mai târziu în termen de 9 luni de la intrarea în vigoare a acestei legi, adică până la data de 29 martie 2002, iar dacă lichidarea a fost declanşată la cererea creditoarei, formulată în condiţiile art. 3 alin. (6), se va face cel mai târziu în termen de un an de la data hotărârii de numire a lichidatorului.
De altfel, în speţă se constată că Direcţia Generală a Finanţelor Publice D. nu mai justifică în prezent nici interesul de a promova cererea de numire a unui lichidator, în condiţiile în care din certificatul de atestare fiscală nr. 1685 din 11 ianuarie 2010, depus la dosarul instanţei de control judiciar, reiese că SC L.C.J. SRL nu mai este înregistrată cu obligaţii bugetare neachitate.
Faţă de considerentele expuse, potrivit dispoziţiilor art. 312 alin. (3) C. proc. civ., Curtea a admis recursul şi a modificat sentinţa atacată în cauză, în sensul că a respins cererea Direcţiei Generale a Finanţelor Publice D. de numire a unui lichidator pentru SC L.C.J. SRL. Instanţa a avut în vedere şi dispoziţiile art. 6 alin. (5) şi art. 7 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului.