În considerentele hotarârii, tribunalul a statuat ca, actele administrative contestate au fost corect emise de catre pârâtul Municipiul Arad, prin Primarul Municipiului Arad, în conditiile în care legislatia fiscala specifica taxelor extrajudiciare de timbru si a taxelor speciale de comunicare a informatiilor necesare executorului judecatoresc în realizarea atributiilor de serviciu de catre autoritatile publice locale nu prevad scutirea Biroului executorului judecatoresc de la plata acestora.
Biroul executorului judecatoresc nu este o institutie publica, pentru a beneficia de scutirea prevazuta de art. 5 indice 1 din Anexa 15 a HCLM Arad nr. 430/2009 privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2010, cum în mod gresit sustine reclamantul.
De asemenea, nu este o institutie asimilata autoritatilor publice, în sensul definitiei data de legiuitor în continutul art. 2 alin. 1 litera b) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, deoarece nu exista nici un act normativ care sa îi recunoasca calitatea de persoana juridica de drept privat” care sa fi obtinut, potrivit legii un statut de utilitate publica.
Este cert ca nu reprezinta o autoritate publica în sensul prevazut de art. 2 alin. 1 litera b) din actul normativ de mai sus, deoarece nu este organ de stat sau al unitatilor administrativ – teritoriale care sa actioneze în regim de putere publica.
Art. 41 din Statutul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, publicat în MO, Partea I., nr. 311 din 12.06.2001 reglementeaza în mod expres ca „Biroul executorului judecatoresc si societatea civila profesionala nu sunt persoane juridice”.
Potrivit art. 2 alin. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, executorii judecatoresti sunt investiti sa îndeplineasca un serviciu de interes public în schimbul platii unor onorarii minimale si maximale stabilite de ministrul justitiei, cu consultarea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, drept recunoscut de legiuitor prin art. 37 din Legea nr. 188/2000.
Potrivit art. 51 din aceeasi lege, judecatoresc îsi îndeplineste atributiile cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 188/2000, a Statutului profesiei si a Regulamentului de aplicare a prezentei legi, precum si a Codului de procedura civila si celorlalte legi aplicabile în materie.
Art. 62 din Legea nr. 188/2000 obliga executorii judecatoresti sa tina evidenta financiar – contabila, potrivit legii.
Prin urmare, profesia de judecatoresc este o profesie libera, care se desfasoara în baza unei activitati independente, în scopul obtinerii de venituri din profesii libere, asemenea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, autorizat, etc., fapt ce rezulta din interpretarea dispozitiilor art. 46 alin. 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a art. 19 din Norma metodologica pentru aplicarea art. 46 Cod fiscal.
Scutirea de la plata taxei speciale de comunicare si a taxei extrajudiciare de timbru nu se regaseste nici în dispozitiile speciale ale HCLM Arad nr. 430/2009 privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2010, nici în dispozitiile Legii nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, modificata si completata, nici în HG nr. 956/2009 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale, precum si ale amenzilor aplicabile începând cu anul 2010.
În speta nu sunt aplicabile prevederile art. 10 alin. 6 litera a) din OUG nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor români cum gresit retine contestatorul deoarece, cum am aratat mai sus Biroul Executorului Judecatoresc nu intra în categoria institutiilor publice pentru a beneficia de o scutire legala.
Executorii judecatoresti nu se regasesc în categoria contribuabililor scutiti prin lege de la plata taxelor speciale de comunicare, nefiind inclusi în enumerarea prevazuta de legiuitor în art. 284 alin. 1 si alin. 10 si ale art. 285 alin. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal modificat si completat.
De asemenea, în favoarea executorului judecatoresc nu opereaza scutirea de la plata taxei extrajudiciare de timbru potrivit dispozitiilor art. 5 alin. 1 litera k) din Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, deoarece acest beneficiu profita doar institutiilor publice ori, cum am aratat mai sus, Biroul Executorului Judecatoresc nu este institutie publica.
Executorii judecatoresti nu beneficiaza de scutire legala atunci când solicita informatii institutiilor publice, pentru a-si putea exercita atributiile de serviciu, în speta nefiind aplicabile dispozitiile art. 11 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata care reglementeaza situatiile în care functionarii publici din cadrul organului fiscal pot transmite informatiile pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.
Este de remarcat ca atunci când legiuitorul a prevazut scutirea unei categorii de contribuabili de la plata anumitor taxe, a reglementat în mod expres contribuabilii care beneficiaza de scutire ori, în cazul executorilor judecatoresti care desfasoara un serviciu public remunerat nu a prevazut în nici un act normativ acest beneficiu.