Cererea de recalculare pensie Pensii


În acest sens este si decizia nr.40/22.09.2008 a Înaltei Curti de Casatie si Justitie.

Prin cererea înregistrata la aceasta instanta sub nr.3024/87/01.06.2011 reclamantul D.S. în contradictoriu cu pârâta Casa Judeteana de Pensii Teleorman a solicitat obligarea acesteia la emiterea unei decizii de revizuire a deciziei de recalculare a pensiei nr.117679/31.08.2005 prin modificarea stagiului de cotizare, cu aplicarea începând cu 1.01.2011 , a cresterii cu 25% a punctajului realizat pentru perioada lucrata în grupa a II-a de munca.

În motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca este pensionar în baza deciziei nr.117679/19.01.1998.

Potrivit art.2 alin.2 din Normele de aplicare a HG nr.1550/2004, pentru persoanele ale caror drepturi la s-au deschis în intervalul 01.07.1977-31.03.2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de legea nr.3/1977 , adica 20 de ani conform art.14 din legea citata, sens în care este si Decizia nr.40/22.09.2008 a Înaltei Curti de Casatie si Justitie.

Pârâta nu a utilizat acest stagiu de cotizare astfel ca se impune revizuirea drepturilor de conform prevederilor art.89 din legea nr.19/2000, în vigoare la data emiterii deciziei de recalculare.

Pe de alta parte, reclamantul arata ca în baza art.169 alin.1 lit.b din legea nr.263/2010, beneficiaza de o crestere a punctajelor anuale cu 25% pentru perioadele în care a desfasurat activitate în lucru încadrata în grupa a II-a de munca, întrucât nu intra în categoria persoanelor exceptate prin alin.2) al articolului în cauza.

Pentru dovedirea actiunii reclamantul a depus la dosarul cauzei decizia de pensionare nr.117679/19.01.1998, buletinul de calcul, decizia de recalculare din 31.08.2005 – filele 5-9.

Pârâta Casa Judeteana de Pensii Teleorman a formulat întâmpinare – fila 14 prin care a cerut respingerea actiunii ca neîntemeiata, pentru urmatoarele motive:

Cererea reclamantului este lipsita de temei legal întrucât anterior datei introducerii acesteia, Legea nr.19/2000 a fost abrogata explicit prin Legea nr.263/2010 ca de altfel si OUG nr.4/2005.

În cauza nu se impune revizuirea întrucât pensia reclamantului este legala si în baza art.169 din Legea nr.263/2010, s-a acordat punctajul suplimentar aferent stagiului pentru grupa I de munca, începând cu 01.01.2011.

Spre proba pârâta a depus extras din situatia privind evolutia pensiei reclamantului – fila 16.

Analizând cererea în raport de probele administrate si prevederile legale incidente în cauza , instanta retine ca aceasta este întemeiata în parte, pentru urmatoarele considerente:

Reclamantul a investit instanta cu o cerere de revizuire a drepturilor sale de pensie, stabilite in conformitate cu prevederile OUG nr.4/2005, dupa abrogarea acestui act normativ prin Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Revizuirea deciziei emise in baza OUG nr. 4/2005 corob. cu H.G. nr. 1550/2004 urmeaza a se efectua in baza acelorasi acte normative, care vor continua sa guverneze raporturile juridice nascute in perioada in care au fost in vigoare. Abrogarea unui act normativ are semnificatia ca acesta nu se mai poate aplica situatiilor juridice ivite ulterior abrogarii. In speta de fata, insa, revizuirea deciziei emise in baza OUG nr. 4/2005, conform procedurii stabilite prin HG nr. 1550/2004, presupune o întoarcere, fictiva, la momentul efectuarii recalcularii, pentru a identifica eventualele erori comise de casa de pensii in îndeplinirea acestei proceduri. Or, acest moment se situeaza, in timp, la nivelul anului 2005, când OUG nr. 4/2005 si HG nr. 1550/2004 erau in vigoare si reglementau exact aspectele care fac obiectul spetei.

In consecinta, Tribunalul apreciaza ca o cerere de revizuire a deciziei de recalculare a pensiei stabilite in baza Legii nr. 3/1977, in conformitate cu principiile prevazute de Legea nr. 19/2000, poate fi promovata si dupa-abrogarea OUG nr. 472005 si HG nr. 1550/2004 prin Legea nr. 263/2010.

Temeiul juridic ale unei astfel de cereri îl constituie prevederile art. 107

alin. 1 si 2 din Legea nr. 263/2010, conform carora „in situatia in care, ulterior

stabilirii si/sau platii drepturilor de pensie, se constata diferente intre sumele,

stabilite si/sau platite si cele legal cuvenite, casa teritoriala de pensii,

respectiv casa de pensii sectoriala opereaza, din oficiu sau la solicitarea

pensionarului, modificarile ce se impun, prin decizie de revizuire.

Astfel, reclamantul este îndreptatit ca drepturile sale de pensie recalculate in baza OUG nr. 4/2005 si HG nr. 1550/2004 sa fie determinate prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 25 ani.

Aceasta întrucât potrivit art. 2 alin. 3 din H.G. nr. 1550/2004 privind, efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit, legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, “pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in; intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977”.

Legea nr. 3/1977 nu cuprindea notiunea de „stagiu complet de cotizare”, care a fost introdusa abia începând cu Legea nr. 19/2000.

In art. 41 alin. 4 din Legea nr. 19/2000 se prevede ca „stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, prin cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei si de la 30 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute în anexa nr.3.”

Art. 8 din Legea nr. 3/1977 prevedea ca “personalul muncitor care are o vechime in de minimum 30 ani barbatii si 25 ani femeile are dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de vârsta, la împlinirea vârstei da 62 ini barbatii si 57 ani femeile.

Din coroborarea acestor dispozitii legale rezulta ca notiunea de “stagiu complet de cotizare” prevazuta de Legea nr. 19/2000 corespunde notiunii de “vechime in munca” prevazuta de Legea nr. 3/1977.

De altfel, si in art. 2 alin. 1 din HG nr. 1550/2004 se arata ca “stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data începerii operatiunilor de evaluare.”

Odata retinut acest aspect, se observa ca art. 8 din Legea nr. 3/1977 reprezenta norma generala in materie de vechime in munca necesara pentru deschiderea dreptului la pensie, dispozitii speciale fiind prevazute pentru cei care îsi desfasurau activitatea in grupe superioare de munca.

Astfel, conform art. 14 din Legea nr. 3/1977, “persoanelor care au lucrat efectiv cel putin 20 ani in locuri care, potrivit legii, se încadreaza in grupa I de munca, sau cel putin 25 ani in grupa II de munca, la stabilirea pensiei li se ia in calcul, pentru fiecare an lucrat ih aceste grupe cate:

a)un an si sase luni pentru grupa I de munca;

b)un an si trei luni pentru grupa II de munca.

(2)Pe aceasta baza persoanele care au lucrat in grupele I si II de

munca au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la împlinirea vârstei de:

a)52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, barbatii;

b)50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.

(3)Persoanele care îndeplinesc conditiile prevazute de alin. (1) sunt

pensionate, la cerere, si la 50 de ani, atât barbatii cit si femeile din grupa I de

munca, si la 55 ani barbatii sau 50 de ani femeile, din grupa II de munca.”

Desi, aparent, textul este concentrat pe aspectele privitoare la reducerea vârstei standard de pensionare, nu se poate face abstractie de faptul ca, in mod real, dupa 20 de ani de activitate in grupa a l-a de munca, asiguratii se puteau înscrie la pensie pentru limita de vârsta, daca îndeplineau si conditia privitoare la vârsta redusa. Prin urmare, aceasta era vechimea in munca ceruta de lege pentru a putea solicita pensie pentru limita de vârsta, ceea ce înseamna ca acesta era stagiul complet de cotizare, dupa terminologia folosita de Legea nr. 19/2000.

Cu privire la capatul de cerere ce are ca obiect luarea în calcul a unui punctaj anual majorat cu 25% conform art.169 alin.1 lit.b din Legea nr.263/2010, începând cu data de 01.01.2011, instanta retine ca acesta este nefundat, întrucât asa cum rezulta din extrasul privind cuantumul pensiei reclamantului, acestuia i s-a acordat majorarea în discutie.

În considerarea acestor motive, în baza art.269 din Codul muncii, instanta va admite cererea în parte, în sensul ca va obliga pârâta sa revizuiasca drepturile de pensie ale reclamantului prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 25 de ani si plata diferentelor rezultate începând cu data de 10.05.2008, la zi.

Instanta va respinge ca nefundat capatul de cerere privind recalcularea pensiei reclamantului prin luarea în calcul a unui punctaj anual majorat cu 25%.