Interdicţia prevăzută de art. 36 din Legea nr. 188/1999 de modificare a raporturilor de serviciu, fără acordul funcţionarului public, în perioada suspendării acestor raporturi, pentru creşterea şi îngrijirea copilului


Dispoziţiile art. 36 din Legea nr. 188/1999, sunt imperative şi interzic în perioada concediului pentru îngrijirea copilului modificarea raporturilor de serviciu, fără acordul funcţionarului public în cauză.

Secţia de administrativ şi fiscal, Decizia nr. 516 din 18 decembrie 2007

Prin cererea înregistrată sub nr. 2366/113/2006 reclamanta V.C.M. în contradictoriu cu pârâții Municipiul Brăila și Direcția Administrației Publice Locale Brăila contestă răspunsul la contestația formulată împotriva dispoziției nr. 14888 din 11 octombrie 2006 privind retrogradarea din funcția publică de inspector grad principal în inspector grad asistent.

începând cu 1 ianuarie 2005 a intrat în vigoare O.U.G. nr. 92/2004 care reglementează drepturile salariale și alte drepturi ale funcționarilor publici pe anul 2005 [art. 1 alin.( 1)].

Conform art. 4 alin. (1) și art. 5 alin. (1) din acest act normativ, salariul de bază se stabilește în funcție de nivelul studiilor necesare exercitării funcției publice și în raport cu categoria și după caz, gradul profesional al funcției juridice, precum și în raport cu nivelul la care se prestează activitatea, respectiv la nivel central și local,potrivit Anexelor I-IV, iar pentru fiecare grad profesional al funcției publice de execuție se stabilesc trei trepte de salarizare potrivit acelorași anexe.

în aplicarea acestei ordonanțe de urgență, la art. 6 s-a prevăzut o procedură ce viza reîncadrarea funcționarilor publici de execuție și de conducere salarizați conform O.U.G. nr. 82/2004 în raport de funcția publică de execuție/conducere deținută și cu trimitere la anexele I-IV ale O.U.G. 92/2004.

în speță, din studiul materialului probator existent la dosarul cauzei rezultă că a avut loc o reîncadrare a reclamantei, dar că această reîncadrare s-a făcut în baza unui act normativ, respectiv O.U.G. nr. 92/2004, în fapt neavând loc nici o modificare a încadrării față de reglementările anterioare și nici din punct de vedere al salarizării și al funcției deținute.

Având în vedere că prin actul normativ evocat s-a urmărit reîncadrarea funcționarilor publici corespunzător vechimii elementelor de identificare, nu se poate susține că prin acest act s-au adus atingeri unor drepturi fundamentale ale reclamantei și cu atât mai mult o retrogradare în funcție.

împotriva acestei hotărâri a declarat recurs reclamanta V.C.M.

Recursul este fondat.

Curtea analizând actele dosarului a constatat următoarele:

Dispoziția nr. 14888 din 11 octombrie 2006, a fost emisă în perioada 26 februarie 2004 – 13 octombrie 2006, când raporturile de serviciu ale petentei erau suspendate la cererea acesteia pentru creșterea și îngrijirea copilului.

Prin această dispoziție se dispune că începând cu data de 13 octombrie 2006, petenta își reia activitatea în funcția de inspector clasa I, grad profesional Asistent, treapta III. Or, atunci când și-a suspendat raporturile de serviciu, recurenta avea funcția de inspector grad profesional Principal.

Dispozițiile art. 36 din Legea nr. 188/1999, sunt imperative și interzic în perioada concediului pentru îngrijirea copilului modificarea raporturilor de serviciu, fără acordul funcționarului public în cauză.

Oricât ar vrea intimata să acrediteze ideea că un fapt nu a operat o retrogradare din funcție, cu ocazia reîncadrării recurentei, este evident că a operat o modificare a raporturilor de serviciu, în detrimentul acesteia, din urmă.

Acest motiv este necesar și suficient pentru ca recursul petentei V.C.M. să fie admis.

în concluzie pe baza celor mai sus expuse și pe temeiul dispozițiilor art. 312 C.proc.civ. Curtea a admis recursul petentei, a modificat sentința atacată și în rejudecare a anulat dispoziția nr. 14888 din 11 octombrie 2006 emisă de Instituția Primarului Municipiului Brăila.