Acte ale administraţiei publice centrale. Competenţă


Atunci când reclamantul a chemat în judecată, în calitate de pârât, şi organul ierarhic superior, autoritate publică centrală, căruia i-a adresat o plângere prealabilă, în condiţiile art. 7 alin. (2), fraza a II-a, din Legea nr. 554/2004, competenţa de soluţionare a cererii de chemare în judecată, revine, conform art. 10 alin. (1) din acelaşi act normativ, curţii de apel şi nu tribunalului.

Secţia comercială, de administrativ şi fiscal, Decizia nr. 1713 din 2 noiembrie 2006

Prin sentința civilă nr. 1431 pronunțată la 8 septembrie 2006, Tribunalul Cluj a admis excepția lipsei calității procesuale pasive invocată de pârâta Casa Naționala de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale și a respins acțiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul G.V. împotriva pârâtei Casa Județeană de Pensii Cluj.

în motivarea sentinței s-a reținut că reclamantul a solicitat pârâtei Casa Județeană de Pensii Cluj să-i elibereze cupoanele de călătorie pe calea ferată, în baza disp. art. 5 din Legea nr. 189/2000, privind aprobarea O.G. nr. 105/1999 pentru modificarea și completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare, precum și obligarea celor două pârâte la plata unor daune cominatorii de 40.000 lei pe zi de întârziere până la soluționarea cererii și eliberarea cupoanelor de călătorie. De asemenea, reclamantul a mai solicitat obligarea pârâtelor la plata unor daune morale și la plata cheltuielilor de judecată.

Tribunalul a apreciat că autoritatea publică locală a răspuns reclamației administrative a reclamantului iar acest răspuns nu poate fi considerat nejustificat, astfel încât pârâta Casa Județeană de Pensii Cluj nu a vătămat dreptul recunoscut de lege reclamantului.

Cererea reclamantului de obligare la plata daunelor cominatorii a fost respinsă ca nefondată.

în privința excepției lipsei calității procesuale pasive a pârâtei Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi Asigurări Sociale București instanța de fond a apreciat că are calitate procesuală pasivă în cauză doar Casa Județeană de Pensii Cluj deoarece aceasta ar fi trebuit să-i elibereze reclamantului cupoanele de transport gratuit pe calea ferată și nu organul ierarhic superior al acestei din urmă pârâte.

împotriva acestei hotărâri a declarat recurs reclamantul solicitând admiterea acestuia.

în motivarea recursului reclamantul a arătat că refuzul pârâtei Casa Județeană de Pensii Cluj de ai elibera cupoanele de călătorie gratuită pe calea ferată a fost justificat de scriptele întocmite de către Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi Asigurări Sociale București, și care a hotărât astfel, în mod indirect, în privința dreptului reclamantului de a beneficia de aceste cupoane.

Pârâta Casa Județeană de Pensii Cluj, prin întâmpinare, a solicitat respingerea recursului, invocând dispozițiile Legii nr. 44/1994, privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, susținând că reclamantul are obligația să opteze între drepturile ce îi sunt conferite de legi diferite, dacă este beneficiarul unor legi diferite.

Analizând recursul formulat în condițiile art. 3041C. proc. civ. Curtea a ridicat din oficiu excepția lipsei competenței materiale de soluționare a cauzei în primă instanță de către Tribunalul Cluj.

Cu privire la excepția ridicată din oficiu Curtea reține următoarele:

Prin acțiunea introductivă reclamantul a solicitat stabilirea drepturilor sale decurgând din dispozițiile art. 5 lit. c) din Legea nr. 189/2000 în contradictoriu cu cele două pârâte chemate în judecată, respectiv Casa Județeană de Pensii Cluj și Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi Asigurări Sociale București.

în cadrul procedurii specifice contenciosului administrative, respectiv art. 7 alin. (1), teza a II-a din Legea nr. 554/2004, reclamantul s-a adresat și organului ierarhic superior casei județene de pensii locale, și anume Casei Naționale de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale, formulând contestație împotriva răspunsului emis de către pârâta de rândul l.

Organul ierarhic superior, respectiv Casa Județeană de Pensii Cluj și Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi Asigurări Sociale București, a răspuns reclamantului prin adresa nr. 1757 din 2 iunie 2006 prin care îi aduce la cunoștință motivele ce au determinat imposibilitatea soluționării favorabile a cererii reclamantului de acordare a cupoanelor de transport gratuit pe calea ferată.

Caracterul de act administrativ vătămător este îndeplinit și de către acest înscris.

în considerarea acestui fapt reclamantul a chemat în judecată și organul ierarhic superior Casei județene de pensii Cluj respectiv Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale București. în această situație devin incidente dispozițiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 referitoare la competența curților de apel de a soluționa litigiile privind acte administrative emise de către autoritățile publice centrale.

în privința cererilor reclamantului de anulare a actelor administrative emise de către Casa județeană de Pensii Cluj și de recunoaștere a dreptului de a beneficia și de dispozițiile art. 5 lit. c) din Legea nr. 189/2000, Curtea constată că are loc o prorogare legală de competență determinată sub aspectul competenței diferite în privința actelor administrative emise de către autoritățile publice centrale față de cele emise de autoritățile publice locale și județene.

Față de cele menționate anterior, în temeiul art. 20 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 precum și art. 312 alin. (7) C. proc. civ., se va casa hotărârea instanței de fond și se va păstra cauza spre soluționare în primă instanță de către Curtea de Apel Cluj.