Tichete de masă pentru medicii cu jumătate de normă – respingere Salarizare


La data de 19.04.2011, reclamantul P.I. a chemat în judecată pârâtul SPITALUL CLINIC CF CRAIOVA, solicitând obligarea pârâtului la plata despăgubirilor egale cu c/valoarea tichetelor de masă, sumă indexată şi majorată, de care trebuie să beneficieze proporţional cu timpul lucrat în perioada 01.05.2009 – data pronunţării sentinţei.

În motivarea acţiunii a arătat că are calitatea de cadru didactic la Universitatea de Medicină şi Craiova, iar în baza contractului individual de muncă nr. 11456/20.05.2005 desfăşoară activitate prin cumul de funcţii în cadrul SPITALUL CLINIC CF CRAIOVA, ca medic primar chirurg, cu jumătate de normă (3,5 ore/zi).

Începând cu data de 01.05.2009, intimatul nu i-a mai acordat tichetele de masă, fiindu-i creat un prejudiciu, a cărei acoperire o solicită în temeiul art. 269 Codul muncii.

Susţine că de acest drept beneficiază în temeiul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, lege specială, care derogă de la legea generală reprezentată de Legea nr. 142/1998 şi, implicit, de la Hotărârea Guvernului nr. 5/1999 privind Normele metodologice de aplicare a acestei din urmă legi.

Mai arată că de la unitatea la care deţine funcţia de bază nu poate primi tichete de masă, întrucât aceasta nu face parte din unităţile sanitare cărora li se aplică Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004.

A depus la dosar în copie, cartea de identitate, contractul individual de muncă nr. 11456/20.05.2005.

Pârâtul a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea cererii reclamantului ca netemeinică.

Arată că Hotărârea Guvernului nr. 5/1999 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii 142/1998 – privind acordarea tichetelor de masă prevede că „în cazul cumulului de funcţii, tichetele de masă pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariaţii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii”.

În contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de grup de unităţi din reţeaua medicală a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe perioada 2009 – 2011, la art. 141 se menţionează că „angajatorul este obligat să acorde tichetele de masă potrivit Legii nr. 142/1998 în conformitate cu prevederile legale prevăzute pentru unităţi finanţate de la bugetul de stat şi de la bugetul asigurărilor de sănătate”.

În drept au fost invocate prevederile Legii 142/1998, contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de grup de unităţi din reţeaua medicală a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe perioada 2009 – 2011.

A depus la dosar în copie contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de grup de unităţi din reţeaua medicală a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe perioada 2009 – 2011.

Prin sentinţa nr. 9477/07.09.2011 instanţa a respins cererea reţinând următoarele:

Reclamantul este cadru didactic universitar la Universitatea de Medicină şi Farmacie Craiova deţinând prin cumul şi funcţia de „medic primar” – în cadrul Spitalului Clinic Căi Ferate Craiova.

Conform art. 23 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 personalul încadrat într-o unitate sanitară publică finanţată din venituri proprii realizate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate poate beneficia lunar de maximum 20 de tichete de masă. De asemenea, în art. 411 din ordonanţă sunt stabilite categoriile de personal ce beneficiază de acordarea tichetelor.

Dreptul de a primi tichete de masă a fost negociat şi în contractul colectiv de muncă aplicabil la nivel de grup de unităţi din reţeaua medicală a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru 2009/2011, înregistrat sub nr. 225/05/15.04.2009. Astfel, în art. 141 din contract s-a prevăzut obligaţia angajatorului de a acorda tichete de masă, potrivit Legii nr. 142/1998.

Legea nr. 142/1998 stabileşte pe lângă condiţia unei prevederi în bugetul de stat a drepturilor corespunzătoare destinate acordării acestora şi categoriile de personal care pot beneficia de alocaţia de hrană, precum şi categoriile de angajatori ce pot acorda tichete de masă (art. 1).

Se mai reţine că pârâtul se înscrie în categoria instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, ce funcţionează pe principiul autonomiei financiare, potrivit Legii nr. 95/2006 şi, ca urmare, are obligaţia de a acorda tichete de masă salariaţilor prevăzuţi în art. 411 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004.

În art. 35 din Hotărârea Guvernului nr. 5/1999 privind Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 se prevede că „în cazul cumulului de funcţii, tichetele de masă pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariaţii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii”.

Se constată astfel că, într-adevăr personalul medical poate beneficia de alocaţia de hrană prevăzută în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004, precum şi în contractul colectiv de muncă aplicabil, însă numai în condiţiile impuse de Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, care reprezintă dreptul comun în materie şi instituie cadrul general pentru toate activităţile din toate ramurile de activităţi la nivel naţional .

Cum însă reclamantul deţine funcţia de medic prin cumul, funcţia de bază fiind la Universitatea de Medicină şi Farmacie Craiova, în condiţiile art. 35 din Hotărârea Guvernului nr. 5/1999 nu poate fi reţinută o culpă în sarcina pârâtului Spitalul Clinic C.F. Craiova privind nerespectarea art. 23 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 şi art. 141 din contractul colectiv de muncă aplicabil.

Pentru considerentele expuse, instanţa constată neîntemeiată acţiunea, urmând să o respingă.

1