Procedura administrativă prealabilă, obligatorie, fără caracter jurisdicţional, prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice


Neîndeplinirea procedurii administrative prealabile are ca efect nu numai rămânerea definitivă a deciziei respective, dar şi inadmisibilitatea formulării contestaţiei împotriva acesteia direct la instanţa de judecată.

Secţia I civilă, Decizia nr. 3020 din 6 martie 2012

Tribunalul Mehedinți prin sentința civilă nr. 17 din 26.01.2012 a respins ca inadmisibilă contestația formulată de reclamantul B.D.N. împotriva deciziei nr. 156607 din 22.08.2011 emisă de Casa Județeană de Pensii Mehedinți.

Pentru a pronunța această hotărâre instanța de fond a reținut următoarele:

Conform deciziei nr. 156607 din 22.08.2011 reclamantului i s-au stabilit drepturile de pentru limită de vârstă în condițiile Legii nr. 263/2010.

Potrivit art. 149 din Legea nr. 263/2010, deciziile de emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate de cei nemulțumiți în 30 de zile de la comunicare, la Comisia Centrală de Contestații.

Procedura de examinare a deciziilor supuse contestării reprezintă procedura administrativă prealabilă, obligatorie, fără caracter jurisdicțional.

Reclamantul, nemulțumit de faptul că la stagiul de cotizare reținut nu s-a calculat și perioada de școlarizare profesională, a contestat decizia de pensie la instanța de judecată, fără a urma procedura obligatorie prevăzută de lege.

Ca atare, contestația de față a fost respinsă ca inadmisibilă, deoarece numai hotărârile comisiei de contestații pot fi atacate la tribunal în 30 de zile de la comunicare.

în această situație nu se impune a se analiza motivele de nelegalitate ale deciziei invocate de reclamant.

împotriva acestei sentințe a declarat recurs reclamant B.D.N., criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie, invocând următoarele:

Procedura de examinare a deciziilor supuse contestării reprezintă o procedură administrativă prealabilă, obligatorie, fără caracter jurisdicțional, deci contestațiile la CNPP nu substituie justiția.

Odată cu primirea dosarului de pensionare casa de pensii a primit și adeverința nr. 595/2011 și nu a luat în calcul perioada atestată în această adeverință.

Nici casa de pensii și nici alte instituții nu pot să anuleze un drept câștigat în baza Legii nr. 263/2010.

Adeverința respectivă este un act legal, oficial, ce îndeplinește cerințele legii și atestă faptul că a funcționat ca ucenic cu plata, reținându-se și virându-se contribuțiile sociale.

Analizând motivele de recurs în raport cu sentința recurată, Curtea reține următoarele:

Prin decizia nr. 156607/22.08.2011 casa de pensii a stabilit drepturile de pensie ale contestatorului începând cu data de 7.05.2011.

Contestatorul a solicitat direct în instanță ca la calculul pensiei efectuat potrivit deciziei respective, să fie avute în vedere și drepturile cuprinse în adeverința nr. 595/2011, pe care casa de pensii a refuzat să o aibă în vedere.

Potrivit art. 149 alin. (1) din Legea nr. 263/2010, „deciziile de pensie emise de casele teritoriale de pensii și de casele de pensii sectoriale pot fi contestate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia Centrală de Contestații, respectiv la comisiile de contestații care funcționează în cadrul Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor și Serviciului Român de Informații.

(2) Procedura de examinare a deciziilor supuse contestării reprezintă procedură administrativă prealabilă, obligatorie, fără caracter jurisdicțional.

(3) Comisia Centrală de Contestații funcționează în cadrul CNPP.

(4) Deciziile de pensie necontestate în termenul prevăzut la alin. (1) sunt definitive”.

Potrivit art. 151 alin. (1) din lege, hotărârile Comisiei Centrale de Contestații, respectiv ale comisiilor de contestații care funcționează în cadrul Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Administrației și Internelor și Serviciului Român de Informații, se comunică persoanelor în cauză și caselor teritoriale de pensii sau caselor de pensii sectoriale interesate, după caz, în termen de 5 zile de la adoptare.

(2) Hotărârile prevăzute la art. 150 alin. (3) pot fi atacate la instanța judecătorească competentă, în termen de 30 de zile de la comunicare.

(3) Hotărârile prevăzute la art. 150 alin. (3) care nu au fost atacate la instanțele judecătorești în termenul prevăzut la alin. (2) sunt definitive.

Așa cum se observă din prevederile legale mai sus menționate, legiuitorul a prevăzut în materia jurisdicției asigurărilor sociale, proceduri obligatorii, cu caracter imperativ.

Potrivit acestora, persoana nemulțumită de decizia de pensie emisă de casa de pensii are posibilitatea să o conteste la Comisia Centrală de Contestații în termenul prevăzut de lege.

în cazul în care nu se contestă în termen decizia respectivă, aceasta rămâne definitivă.

Hotărârea comisiei poate fi contestată la instanța de judecată, în termenul prevăzut de lege.

Prin urmare, obiectul contestației în instanță îl formează hotărârea Comisiei Centrale de Contestații.

Neîndeplinirea procedurii administrative prealabile are ca efect nu numai rămânerea definitivă a deciziei respective, dar și inadmisibilitatea formulării contestației împotriva acesteia direct la instanța de judecată.

Prin urmare, în raport de prevederile legale, clare și imperative, mai sus menționate, Curtea constată că motivele de recurs sunt neîntemeiate sub acest aspect, recursul urmând a fi respins ca atare. Fiind respins sub acest aspect, nu se mai analizează aspectele de fond ale pretențiilor privind drepturile din adeverința invocată.

(Judecător Lucian Bunea)