Persoanele care beneficiază de asigurarea medicală fără plata contribuţiei la fondul de asigurări


Persoanele care beneficiază de medicală fără plata contribuţiei sunt prevăzute în mod expres în dispoziţiile art. 213 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Beneficiază de asigurare fără plata contribuţiei şi persoanele prevăzute de art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 341/2004 a recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, respectiv persoanele care au primit titlul de „Luptător Rănit”.
Persoanele care au primit titlul de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite” nu beneficiază de asigurare fără plata contribuţiei, fiindcă această categorie de persoane nu este prevăzută în mod expres în textul de lege enunţat.

Secţia I civilă, Decizia nr. 2493 din 16 noiembrie 2012

Prin acțiunea înregistrată la data de 14.02.2012, reclamanții, în contradictoriu cu pârâtele Casa Județeană de Pensii Argeș și Casa de Asigurări de Sănătate Argeș, au solicitat ca prin hotărârea judecătorească ce se va pronunța să fie obligate pârâtele să le restituie contribuția de 5,5% reținută abuziv din indemnizația lunară reparatorie datorată conform art. 4 din Legea nr. 341/2004, acordată prin deciziile anexate, emise de Casa Județeană de Pensii Argeș pe perioada 1.01.2011 – 31.12.2011, precum și la plata dobânzii legale, potrivit art. 117 și art. 124 C.proc.fisc.

în motivarea acțiunii reclamanții arată că beneficiază de indemnizație lunară reparatorie conform art. 4 din Legea nr. 341/2004 și nu beneficiază de alte venituri în înțelesul art. 4 alin. (6) din Legea nr. 341/2004, singurele venituri fiind indemnizațiile conferite prin art. 4 din Legea nr. 341/2004 și pensiile, dar acestea nu sunt asimilate veniturilor.

Prin urmare, în mod nelegal și abuziv, pârâtele le-au reținut din indemnizația lunară reparatorie contribuția de 5,5%, cu atât mai mult cu cât, potrivit art. 5 alin. (2) din Legea nr. 341/2004, „drepturile acordate conform prezentei legi nu sunt considerate venituri, nu se impozitează și nu afectează acordarea altor drepturi”.

Prin întâmpinarea formulată, pârâta Casa de Asigurări de Sănătate Argeș a invocat excepția lipsei calității procesuale pasive, susținând că, în raport de dispozițiile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, instituția care reține și virează contribuția de asigurări sociale de sănătate în cotă de 5,5% este Casa Județeană de Pensii Argeș, fiind considerată în acest caz ca un angajator pentru aceste categorii de persoane. De altfel, aceste sume se fac la bugetul consolidat al statului, Casa de Asigurări de Sănătate Argeș neavând niciun rol sau beneficiu în colectarea acestor contribuții.

La data de 2.05.2012 Casa Județeană de Pensii Argeș a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea acțiunii ca fiind netemeinică și nelegală, întrucât legiuitorul nu a prevăzut scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care au calitatea de „Luptător Remarcat pentru Fapte Deosebite”, titlu instituit prin art. 3 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 341/2004 și care beneficiază de indemnizația reparatorie prevăzută la art. 4 alin. (4) din Legea nr. 341/2004.

Tot la data de 2.05.2012, Casa Județeană de Pensii Argeș a formulat cerere de chemare în garanție a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, solicitând ca, în situația în care se va admite acțiunea reclamanților, A.N.A.F. să fie obligată să restituie sumele reținute cu titlu de contribuție de asigurări sociale de sănătate către reclamanți, întrucât sumele respective au fost virate de C.N.P.P. în conturile organismului care colectează, potrivit legii, contribuțiile de asigurări sociale de sănătate la Fondul unic de asigurări sociale de sănătate, respectiv A.N.A.F.

Prin întâmpinarea formulată, Agenția Națională de Administrare Fiscală a invocat excepția lipsei calității procesuale pasive, în raport de dispozițiile H.G. nr. 109/2009, H.G. nr. 34/2009 și Legea nr. 95/2006.

Tribunalul Argeș, Secția pentru conflicte de muncă și asigurări sociale, prin sentința civilă nr. 1224/19.06.2012, a respins acțiunea, cât și cererea de chemare în garanție.

Pentru a se pronunța această hotărâre, instanța de fond a reținut următoarele:

Cu privire la excepția lipsei calității procesuale pasive, invocată de Casa de Asigurări de Sănătate Argeș și de Agenția Națională de Administrare Fiscală, instanța a apreciat că aceste instituții nu au calitate procesuală în prezenta cauză.

Astfel, potrivit art. 2963alin. (1) lit. f) pct. 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, instituția publică care reține și virează contribuția de asigurări sociale de sănătate în cotă de 5,5% este Casa Națională de Pensii Publice, prin casele județene de pensii și casele sectoriale de pensii.

Potrivit art. 29618 alin. (1) din același act normativ, „Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajator, precum și entitățile prevăzute la art. 2963lit. f) și g) au obligația de a calcula, de a reține și vira lunar contribuția de asigurări sociale obligatorii”.

Aceste contribuții sociale se virează la Fondul unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 256 din Legea nr. 95/2006.

Prin urmare, Casa de Asigurări de Sănătate Argeș și Agenția Națională de Administrare Fiscală nu au calitate procesuală pasivă în prezenta cauză.

Cu privire la fondul cauzei, din probatoriul administrat în cauză s-au reținut următoarele:

Prin acțiunea formulată reclamanții susțin că în anul 2011, în mod nelegal, s-a procedat la reținerea contribuției de asigurări sociale de sănătate din cuantumul indemnizației lunare reparatorii, cuvenite și acordate acestora în baza art. 4 alin. (4) din Legea nr. 341/2004, motivat de faptul că intră în categoria persoanelor scutite de plata acesteia, întrucât nu realizează venituri, fiindu-le aplicabile astfel prevederile art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006.

Din înscrisurile depuse la dosar rezultă că reclamanții beneficiază de indemnizația reparatorie prevăzută la art. 4 alin. (4) din Legea nr. 341/2004, având calitatea de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite”, titlu instituit prin art. 3 alin. (1) din aceeași lege.

Potrivit dispozițiilor art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006, beneficiază de asigurare fără plata contribuției persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea nr. 341/2004, Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987, dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi.

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 341/2004, „(1) Pentru cinstirea memoriei celor care și-au jertfit viața și în semn de gratitudine față de cei care au luptat pentru victoria Revoluției române din decembrie 1989, se instituie următoarele titluri:

b) Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989:

1. Luptător Rănit – atribuit celor care au fost răniți în luptele pentru victoria Revoluției din decembrie 1989 sau în legătură cu aceasta”.

Or, reclamanții au calitatea de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite”, titlu instituit prin art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004, ceea ce denotă că acestora nu le sunt aplicabile dispozițiilor art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006, potrivit cărora, beneficiază de asigurare fără plata contribuției persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea nr. 341/2004.

Prin urmare, legiuitorul nu a prevăzut scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care au calitatea de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite”, titlu instituit prin art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004 și care beneficiază de indemnizația reparatorie prevăzută de art. 4 alin. (4) din Legea nr. 341/2004.

Pentru considerentele de fapt și de drept arătate, instanța a respins acțiunea ca neîntemeiată.

împotriva acestei sentințe au declarat recurs în termen legal reclamanții, care o critică pentru nelegalitate, sub aspectul motivului prevăzut de art. 304 pct. 9 C.proc.civ.

în dezvoltarea recursului, se arată că, potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, toate categoriile de reclamanți beneficiază de acces gratuit la tratamente și medicamente în spitale, policlinici, baze de tratament și stațiuni balneoclimaterice, precum și de acces gratuit la medicamente, prin medicul de familie, costul acestor servicii și al medicamentelor fiind suportat din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, ceea ce înseamnă că sunt scutiți și de plata contribuției de asigurări sociale, această prevedere legală producându-și efecte în aplicarea ei cu prioritate față de Legea nr. 95/2006.

Se solicită admiterea recursului și modificarea hotărârii, în sensul admiterii acțiunii.

Intimata-pârâtă Casa Județeană de Pensii Argeș a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea recursului, arătând că hotărârea este legală și temeinică, deoarece reclamanții nu fac parte din categoria celor care pot beneficia de scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, aceștia primind indemnizația lunară reparatorie în calitatea lor de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite” instituită prin art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004, ci nu în calitate de „Luptător Rănit”, conform art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1, iar potrivit art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006 numai persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea nr. 341/2004 beneficiază de scutire de la plata contribuției.

Verificând actele de la dosar, în raport cu critica invocată, Curtea constată că recursul este nefondat.

Astfel, după cum bine a reținut și instanța de fond, recurenții-reclamanți beneficiază de indemnizația lunară reparatorie prevăzută de art. 4 alin. (4) din Legea nr. 341/2004, în calitatea lor de „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite”, titlu instituit prin art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare – Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoluției muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987.

Conform prevederilor art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, „beneficiază de asigurare, fără plata contribuției, persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi”, respectiv persoanele pentru care s-a instituit titlul de „Luptător Rănit” atribuit celor care au fost răniți în luptele pentru victoria Revoluției din decembrie 1989 sau în legătură cu aceasta.

Față de această dispoziție legală imperativă, reclamanții, care au calitatea de „Luptător Remarcat pentru Fapte Deosebite”, nu pot beneficia de scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Și recurenții, prin recursul declarat, recunosc incidența în cauză a dispozițiilor legale sus-menționate, însă pretind că, din moment ce beneficiază gratuit de tratamente și medicamente în spitale și au acces gratuit la medicamente prin medicul de familie, înseamnă că și ei sunt scutiți de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, Legea nr. 341/2004 aplicându-se prioritar față de Legea nr. 95/2006.

Cu privire la această susținere, Curtea reține că, într-adevăr, potrivit art. 5 alin. (1) lit. i) și j) din Legea nr. 341/2004, persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) beneficiază, pe lângă indemnizația calculată conform prevederilor art. 4, și de acces gratuit la tratamente și medicamente în spitale, policlinici, baze de tratament și stațiuni balneoclimaterice, cât și de acces gratuit la medicamente, prin medicul de familie, costul integral al acestora fiind suportat din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate.

Aceasta nu semnifică însă că reclamanții sunt scutiți de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, față de dispoziția expresă a legii, respectiv art. 213 lit. c) din Legea nr. 95/2006, iar pe de altă parte, facilitățile oferite de dispozițiile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 nu au nicio legătură cu prevederile legale referitoare la plata și reținerea contribuției de asigurări sociale de sănătate prevăzute expres într-un alt act normativ, respectiv Legea nr. 95/2006.

Prin urmare, în cauză sunt aplicabile atât dispozițiile Legii nr. 341/2004, cât și ale Legii nr. 95/2006, acestea având obiecte diferite de reglementare, astfel că nu se poate pune problema aplicării cu prioritate a unuia sau altuia dintre cele două acte normative.

Pentru toate aceste considerente, sentința atacată este legală, iar în baza art. 312 alin. (1) C.proc.civ. a fost respins ca nefondat recursul declarat de reclamanți împotriva sentinței civile nr. 1224/19.06.2012 pronunțată de Tribunalul Argeș în dosarul nr. 1576/109/2012.

(Judecător Ion Rebeca)