Prin cererea înregistrată la această instanţă sub nr.105/320/2009, la data de 07.01.2009, Municipiul Tg Mureş-Serviciul Public Poliţia Comunitară a solicitat, transformarea sancţiunii amenzii contravenţionale, aplicate contravenientei PRA, în prestarea unei activităţi, în folosul comunităţii.
În motivarea cererii, s-a arătat că, prin procesul verbal de contravenţie, nr. 0003372, contravenienta PRA a fost sancţionată contravenţional, cu amendă în cuantum de 500 lei, pentru săvârşirea contravenţiei prevăzute de art. 2 pct. 6 din Legea nr.61/1991.
Întrucât procesul verbal de contravenţie, nu a fost contestat, în baza art. 39 din OG 2/2001, s-a iniţiat procedura de executare silită a creanţei fiscale, de către Direcţia Fiscală Mediaş, însă, acest demers, a rămas fără rezultat, în condiţiile în care, contravenienta nu deţine bunuri proprietate personală şi nu obţine venituri urmăribile.
În aceste condiţii, a arătat că se impune transformarea sancţiunii amenzii contravenţionale, în prestarea unei activităţi în folosul comunităţii, conform principiului consacrat prin OG 2/2001, potrivit căruia, orice persoană trebuie să răspundă, proporţional cu gravitatea consecinţelor provocate în societate, asigurându-se astfel, funcţia educativă a pedepsei.
A fost adminsitrată proba cu înscrisuri, fiind depusă la dosar: adresa nr. 25555/24.11.2008, emisă de Direcţia Fiscală Locală din cadrul Municipiului Mediaş, procesul verbal de contravenţie seria PC nr.0003372, încheiat la data de 16.10.2008.
Analizând actele şi lucrările dosarului, instanţa reţine următoarele:
Prin procesul verbal de contravenţie seria PC nr.0003372, încheiat la data de 16.10.2008, contravenienta PRA, a fost sancţionată cu amendă contravenţională, în sumă de 500 lei, pentru comiterea contravenţiei, prevăzute de art. 2 alin 6 din Legea 61/1991.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. 3 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, în cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termen de 30 de zile de la rămânerea definitiva a sancţiunii şi nu exista posibilitatea executării silite, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe a carei raza teritorială s-a săvârşit contravenţia, în vederea înlocuirii amenzii cu sancţiunea obligării contravenientului la prestarea unei activităţi în folosul comunităţii, ţinându-se seama de partea din amenda care a fost achitată.
In art. 9 alin. 5 din din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi în art. 1 alin. 3 din OG nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunilor prestării unei activităţi în folosul comunităţii, se prevede că sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii poate fi aplicată numai dacă exista consimţământul contravenientului.
Prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 1354/2008, au fost declarate neconstituţionale prevederile legale care condiţionau înlocuirea sancţiunii amenzii cu munca în folosul comunităţii, astfel încât, dacă sunt îndeplinite celelalte cerinţe ale legii interne şi ale convenţiilor internaţionale privind drepturile omului, în prezent, sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii poate fi aplicată şi fără acordul contravenientului.
Potrivit art. 42 din Constituţia României şi art. 4 din Convenţia Europeana a Drepturilor Omului, munca forţată este interzisă, exceptând, activităţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare, precum şi cele desfăşurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de constiinta; munca unei persoane condamnate, prestată în condiţii normale, în perioada de detenţie sau de libertate condiţionată; prestaţiile impuse în situaţia creata de calamitati ori de alt pericol, precum şi cele care fac parte din obligaţiile civile normale stabilite de lege.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. 1 din OG nr. 2/2001, prestarea unei activităţi în folosul comunităţii poate fi stabilită numai prin lege şi numai pe o durata ce nu poate depăşi 300 de ore.
Potrivit prevederilor art. 1 din OG nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunilor prestării unei activităţi în folosul comunităţii, sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii poate fi prevăzută numai în legi sau în ordonanţe ale Guvernului, prin care se stabilesc şi se sancţionează anumite fapte ce constituie contravenţii. Sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii se stabileşte întotdeauna alternativ cu amenda şi poate fi aplicată numai de instanta de judecata
In speţă se constată că amenzile au fost aplicate în baza Legii nr. 61/1991, care nu prevede sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii alternativ cu amenda.
Faţă de cele expuse mai sus, având în vedere că pentru faptele săvârşite legea nu prevede sancţiunea prestării unei activităţi în folosul comunităţii alternativ cu amenda, instanţa nedispunând prin urmare de criterii clare de apreciere cu privire la numărul de ore de muncă în folosul comunităţii, la care ar urma să fie obligată contravenienta, cererea de înlocuire a amenzii cu munca în folosul comunităţii urmează a fi respinsă.