Competenţa materială. Cereri având ca obiect sume reprezentând finanţarea nerambursabilă din partea Uniunii Europene


Tip : Sentinţă

Nr. /Data : 4989/c.a/12.12.2013

Autor : Tribunalul Iaşi – Secţia a II a Civilă şi de contencios administrativ şi fiscal

Domeniu asociat – Competenţă materială. Acte ale autorităţilor publice

Competenţa materială. Cereri având ca obiect sume reprezentând finanţarea nerambursabilă din partea Uniunii Europene

Prin sentinţa nr. 4989/c.a./12.12.2013 pronunţată de Tribunalului Iaşi. Secţia a II a Civilă şi de Contencios Administrativ a fost admisă  excepţia necompetenţei materiale a Tribunalului Iaşi, invocată de pârâtă, a fost declinată  competenţa de soluţionare a  acţiunii formulată de reclamanta  UATJI în contradictoriu  cu pârâtul MDRAP în favoarea Curţii de Apel  Iaşi – Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal .

Pentru a se pronunţa astfel, Tribunalul Iaşi a reţinut următoarele:

Prin Contractul de  finanţare încheiat între reclamanta UATJI în calitate de beneficiar şi pârâtul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) – în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operţional Regional 2007 – 2013( AM POR) prin Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord Est, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operţional Regional 2007 – 2013, reclamantei i s-a acordat o finanţare nerambursabilă de către AM POR, pentru implementarea Proiectului nr. 3381 intitulat Reabilitarea, Modernizarea şi Dotarea Şcolilor Speciale din judeţul I.

Prin acest contract, AM POR s-a angajat să acorde beneficiarului o finanţare nerambursabilă de 26.151.973,70 lei, echivalentă cu maximum 98% din valoarea totală eligibilă a proiectului.

Ulterior, în baza OUG nr. 66/2011,  o echipă de control a pârâtului, a procedat la  verificarea  dosarlui de achiziţie publice de servicii de management şi proiect. Controlul s-a încheiat prin emiterea Notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor, notă prin care s-au reţinut anumite nereguli în legătură cu invitaţia de participare.

Impotriva acestei note, reclamanta a formulat contestaţie, aceasta fiind respinsă de pârât ( filele 23 – 34).

Dispoziţii legale incidente:

Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, modificată şi completată, art 10 alin 11: „ (1^1) Toate cererile privind actele administrative emise de autorităţile publice centrale care au ca obiect sume reprezentând finanţarea nerambursabilă din partea Uniunii Europene, indiferent de valoare, se soluţionează în fond de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel”

OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, art. 51 alin 2: „ (2) Deciziile pronunţate în soluţionarea contestaţiilor pot fi atacate de către contestatar la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare..”

Aşa după cum rezultă din  coroborarea prevederilor legale  redate anterior,  deciziile autorităţilor administrative ce au ca obiect sume reprezentând finanţarea nerambursabilă din partea Uniunii Europene, indiferent de valoare, se soluţionează în fond de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel.

Potrivit art. 1 alin 1 din  Contractul de Finanţare, obiectul contractului îl reprezintă acordarea finanţării nerambursabile de către AM POR, pentru implementarea Proiectului nr. 3381 intitulat Reabilitarea, Modernizarea şi Dotarea Şcolilor Speciale din judeţul Iaşi în timp ce, prin  art. 23 alin 1 din acelaşi contract ( fila 833), părţile  – stabilesc competenţa teritorială a instanţelor din raza teritorială a Municipiului Bucureşti.

Aşadar, ne aflăm în faţa unui contract de finanţare, ce  are ca obiect  o acordarea unei sume nerambursabile nerambursabilă din fonduri europene,  astfel încât, soluţionarea prezentei acţiuni cade în competenţa de soluţionare în primă instanţă, a secţiei de contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel. De asemenea, obiectul acţiunii îl reprezintă anularea deciziei emisă de pârât precum şi a Notei de constatarea neregulilor şi de stabilire a corecţiilor privind  contractul de finanţare, acte emise de către pârât, care au ca obiect sumele nerambursabile acordate

În acest sens, instanţa reţine că,  alin 2 al art. 51 face trimitere expresă la legea contenciosului administrativ care, prin art. 10 alin 11 stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea secţiei de contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel.

De altfel, aşa cum a este şi practica instanţei supreme, competenţa unei astfel de acţiuni este prevăzută de  art. 51 alin 2 din OG 66/2011- deciziile nr. 5322/21.05.2013 şi nr. 5323/21.05.2013.

În ceea ce piveşte competenţa materială, instanţa reţine că, deşi nu ne aflăm în faţa unei competenţe teritoriale exclusive, raportat la dispoziţiile art. 10 alin 3 din Legea nr. 554/2004, după sesizarea instanţei de către reclamant, care are posibilitatea de a alege instanţa competentă teritorial, nu se mai poate invoca excepţia necompetenţei teritoriale.

În aceste condiţii,  instanţa apreciază că, soluţionarea acţiunii revine, din punctul de vedere al competenţei teritoriale, Curţii de Apel Iaşi.