Noțiunea de drum public conform art. 6 pct. 14 din OUG 195/2002


Domeniu: Infracțiuni
     Tip: sentinţă penală
     Nr./data 2146/06.10.2014
     Autor: Judecătoria Focşani

Sfera noțiunii de drum public cuprinde și orice drum amenajat ca alternativă la un drum principal, destinat traficului pietonal și rutier.

Prin sentinţa penală nr.2146/2014 a J  F, prin schimbarea încadrării juridice s-a dispus achitarea inculpatului L M pentru infracţiunea prev. de art.336 alin.1 NCP.
Pentru a dispune achitarea  instanţa a reţinut în esenţă că fapta inculpatului nu întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii întrucât potrivit art.6 pct.14 din OUG 195/2002 prin drum public se înţelege orice cale de comunicaţi terestră special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier deschisă circulaţiei publice ori inculpatul a condus tractorul pe un drum de exploatare, acesta nefiind amenajat cu benzi de circulaţie care să separe sensurile de mers, mai concret drumul nu este destinat traficul pietonal sau rutier chiar dacă potrivit adresei emise de Primăria comunei Boloteşti, drumul este deschis circulaţiei publice.
Prin decizia penală nr. 386/2015 a CA Galaţi a fost admis apelul Parchetului de pe lângă J F, sentinţa instanţei de fond a fost desfiinţată în parte şi în rejudecare a înlăturat dispoziţiile privind schimbarea încadrării juridice, iar inculpatul a fost condamnat la 1 an închisoare pentru săvârşirea infracţiunii prev. de art.87alin.1 din OUG 195/2002 cu aplicarea art.5 Cod penal dispunându-se suspendarea condiţionată conform art.81 Cod penal.
În motivarea deciziei, instanţa de control judiciar a reţinut că din materialul probator reiese că acest drum a fost  construit cu scopul de a acorda posibilitatea circulării pe un drum mai scurt către pădure  ca alternativă la un drum mai lung astfel încât se consideră că acesta a fost special amenajat în vederea traficului pietonal şi rutier. Faptul că drumul nu este amenajat cu benzi de circulaţie care să separe sensurile de mers nu este de natură să-l excludă din sfera noţiunii de drum public atâta timp cât amenajările efectuate aveau scopul de  permite circularea pe acesta ca alternativă la drumul principal, încadrându-se astfel în noţiunea de amenajări speciale, având funcţia de a permite circularea pietonală şi rutieră.  Existenţa unei carosabil din asfalt şi a unei linii de demarcaţie între sensuri nu este un element definitoriu, putându-se încadra în noţiunea de drum public şi un drum din pământ bătătorit conceput în scopul circulaţiei publice