ORDINE DE DISTRIBUIRE A SUMELOR PROVENITE DIN VALORIFICAREA ACTIVELOR DUPĂ DESCHIDEREA PROCEDURII REORGANIZĂRII JUDICIARE ŞI A FALIMENTULUI. Faliment


DIN VALORIFICAREA ACTIVELOR DUPĂ

DESCHIDEREA PROCEDURII REORGANIZĂRII

JUDICIARE ŞI A FALIMENTULUI.

Art.24 din O.U.G. nr.55/1999

Art.563 Cod.pr.civilă şi art.1724 Cod civil

Art.1935 din Legea nr.409/2001

Creanţele AVAS reprezintă un public şi se

execută înaintea oricăror altor drepturi cu excepţia salariilor şi

privilegiilor legale.

(Decizia nr.582/R-C/ 20 mai 2005)

Prin cererea formulată lichidatorul judiciar al S.C. „A M S” S.A.

Piteşti a solicitat judecătorului-sindic să dispună, în dosarul nr.1019/2005,

obligarea AVAS la restituirea sumei de 15.422.250 lei, reprezentând impozit

pe clădiri aferent unei perioade de 9 luni, din anii 2001 şi 2002.

În motivarea cererii s-a susţinut că, creditoarea AVAS a încasat

întreaga sumă rezultată din valorificarea activelor, inclusiv pe cea obţinută din

vânzarea unui apartament proprietatea garanţilor, fără să restituie impozitul

pe clădiri datorat Primăriei Mărăcineni.

Tribunalul Comercial Argeş prin încheierea din 1 martie 2005 a

admis cererea şi a obligat la restituirea sumei solicitate.

Recursul creditoarei AVAS a fost respins ca nefondat prin decizia

nr.682/R-C/2005.

Astfel, instanţa de control judiciar a reţinut că AVAS a preluat în

baza O.U.G. nr.51/1998, modificată prin O.U.G. nr.54/1999 şi O.U.G.

nr.69/2000, aprobată prin Legea nr.409/2001, mai multe creanţe

neperformante de la diverse bănci, printre care şi BANCOREX, urmând ca

veniturile obţinute să acopere o datorie publică în conformitate cu Legea

nr.81/1999 şi Legea nr.72/1996.

Potrivit art.24 din O.U.G. nr.55/1999, modificată prin O.U.G.

nr.25/2000, precum şi potrivit art.1935 din Legea nr.409/2001, drepturile de

creanţă preluate la datoria publică se îndestulează cu prioritate faţă de orice

altă creanţă, cu două excepţii, însă, respectiv salariile şi privilegiile legale.

Aşadar, îndestularea creanţei preluate la datoria publică se face cu

prioritate, faţă şi de prevederile art.108 pct.8 din Legea nr.64/1995, însă, după

privilegiile legale, aşa cum sunt ele enunţate în dispoziţiile art.1722 şi

următoarele din Codul civil.

De altfel, atunci când urmărirea silită şi distribuirea sumei se

efectuează de judecătoresc în procedura executării silite se au în

vedere dispoziţiile art.563 din Codul de procedură civilă, care menţionează

creanţele bugetare provenite din impozite, taxe şi alte contribuţii la bugetele

de stat sau locale, înaintea creanţelor rezultând din împrumuturi acordate de

stat.

Pentru toate aceste considerente, s-a concluzionat că executarea

silită efectuată în afara cadrului stabilit de Legea nr.64/1995 şi care a urmat

dreptul comun în materie, asigură plata creanţei preluate la datoria publică

după ce, însă, se îndestulează cheltuielile curente cu conservarea bunului ce se

valorifică. În această categorie intră şi impozitele ce trebuiau achitate pentru

bunul respectiv la bugetul local şi care beneficiază de un privilegiu legal.