Proceduri prevăzute în legi speciale. Recunoaşterea şi executarea hotărârii penale de condamnare şi transferare a persoanelor condamnate în vederea continuării executării pedepselor. Lipsa certificatului DTN – Anexa 5 la Legea nr. 302/2004


Temei de drept: Drept procesual penal; Legea nr. 302/2004
Dispoziţiile acestui titlu, care transpun Decizia-Cadru nr. 2008/909/JAI a Consiliului, se aplică recunoaşterii şi executării hotărârilor penale care impun pedepse sau măsuri privative de libertate în relaţia cu statele membre ale Uniunii Europene care au transpus decizia-cadru şi care reglementează reguli specifice de recunoaştere şi executare prin transpunerea sa în legea naţională.
În aplicarea acestor dispoziţii legale, cum Marea Britanie a transpus Decizia-Cadru nr. 2008/909/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008, Curtea de Apel a solicitat autorităţilor judiciare britanice, prin intermediul Ministerului Justiţiei, completarea şi transmiterea certificatului prevăzut în anexa nr. 5, până la soluţionarea cauzei certificatul nefiind primit la dosar. Certificatul din anexa nr. 5 la Legea nr. 302/2004 este certificatul din anexa 1 a Deciziei-Cadru şi trebuie să însoţească hotărârea judecătorească de condamnare transmisă.
Conform Legii nr. 302/2004 modificată (art. 152 lit. f şi g), în cadrul controlului de regularitate, Ministerul Justiţiei are competenţa de a solicita autorităţii emitente completarea sau corectarea certificatului, şi poate restitui pe cale administrativă hotărârea şi certificatul în cazul în care statul emitent nu a transmis documentele prevăzute la lit. f a art. 152 – atunci când certificatul este incomplet sau nu corespunde hotărârii judecătoreşti.
În interpretarea acestei dispoziţii legale, coroborată cu motivul de refuz prevăzut de art. 9 alin. 1 lit. a din Decizia-Cadru, respectiv ca în cazul în care certificatul menţionat la art. 4 este incomplet sau, în mod vădit, nu corespunde hotărârii judecătoreşti şi nu a fost completat sau corectat într-un termen rezonabil stabilit de autoritatea competentă a statului de executare, acesta constituie motiv de nerecunoaştere a hotărârii judecătoreşti şi de neexecutare a pedepsei aplicate, reţinând totodată că în transpunerea deciziei cadru motivele de nerecunoaştere şi neexecutare din legea română sunt motive obligatorii de refuz, atunci lipsa certificatului prevăzut de lege constituie motiv de nerecunoaştere a hotărârii penale străine şi neexecutare a pedepsei.
Din modul de reglementare a Titlului VI din lege, art. 141 şi 150, rezultă că principiul recunoaşterii reciproce a acestor hotărâri penale, prin transpunerea Deciziei Cadru, înlocuieşte în relaţia cu statele membre ale Uniunii Europene care au implementat decizia cadru, prevederile privind recunoaşterea şi executarea hotărârilor penale cuprinse în alte instrumente juridice internaţionale (Convenţia de la Haga, Convenţia asupra transferării persoanelor condamnate cu privire la recunoaşterea şi executarea hotărârilor penale străine ca o procedură subsecventă transferării persoanei condamnate).
În esenţă, Curtea de Apel a fost sesizată cu cererea de transferare a persoanelor condamnate care presupune recunoaşterea şi executarea hotărârilor penale străine, după intrarea în vigoare a modificărilor Legii nr. 302/2004 şi a transpunerii în legea naţională a dispoziţiilor Deciziei Cadru nr. 2008/909/JAI a Consiliului din 27 noiembrie 2008, fără a se respecta procedura reglementată de Titlul VI a legii, iar în lipsa certificatului din anexa nr. 5 la lege, impus prin noile reglementări, în relaţia cu statele membre ale Uniunii Europene care au transpus Decizia-Cadru menţionată, sesizarea de faţă va fi respinsă ca neîntemeiată cu privire la recunoaşterea şi executarea hotărârilor penale britanice de condamnare a numiţilor A.C. şi A.S. şi privind transferarea persoanelor condamnate în România pentru continuarea executării pedepselor.