Taxe judiciare de timbru. Instituţie publică. Venituri publice. Scutire de plata taxei de timbru. Dividende. Daune-interese moratorii


Prin sentinţa civilă nr. 712 din 30.03.2001 pronunţată de Tribunalul Galaţi, Secţia comercială şi de administrativ a admis acţiunea formulată de reclamanta A.P.A.P.S. şi a obligat pârâta la 156.584.294 lei dividende pentru anul 1997. S-a dispus anularea cererii privind daunele moratorii.

Pentru a pronunţa această sentinţă instanţa a reţinut că, potrivit bilanţului aprobat prin procesul-verbal A.G.A. din 8 aprilie 1998, pentru exerciţiul financiar 1997 Fondului Proprietăţii de Stat, în calitatea de acţionar, i se cuvenea suma de 192.168.000 lei din care, scăzându-se impozitul aferent şi sumele cuvenite şi achitate reprezentanţilor săi în A.G.A., a mai rămas de achitat suma solicitată de 156.589.294 lei.

Cât priveşte daunele moratorii s-a reţinut că nu sunt aplicabile dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 întrucât nu s-a făcut dovada virării acestora la bugetul statului.

Apelul declarat de reclamanta A.P.A.P.S. a fost respins prin decizia civilă nr. 525 din 28.06.2001 a Curţii de Apel Galaţi – Secţia comercială.

S-a reţinut că, potrivit art. 9 din O.G. nr 88/1998, dividendele se fac la bugetul de stat în proporţie de 90%, iar textul nu se referă şi la eventuale daune, astfel că reclamanta-apelantă trebuia să dovedească faptul că şi acestea sunt venituri publice pentru a beneficia de dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 146/1997.

împotriva acestei decizii, în termen legal a declarat recurs reclamanta A.P.A.P.S., criticând-o ca fiind netemeinică şi nelegală întrucât veniturile încasate de A.P.A.P.S., inclusiv daunele, se fac venit la bugetul statului şi sunt scutite de taxă de timbru conform art. 17 din Legea nr. 146/1997.

Recursul a fost considerat fondat.

Potrivit art. 17 Legea nr. 146/1997, sunt scutite de taxă judiciară de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv căile de atac, formulate potrivit legii de instituţii publice, când au ca obiect venituri publice.

Că A.P.A.P.S. este o instituţie publică rezultă din dispoziţiile art. 3 alin. 1 lit. g din O.U.G. nr. 88/1997, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 99/1999, aşa cum au reţinut şi cele două instanţe.

Instanţele au greşit însă reţinând că numai cererea privind plata dividendelor este scutită de plata taxei de timbru, deoarece nu a avut în vedere că regimul juridic referitor la timbraj pentru daunele moratorii este acelaşi, respectiv scutirea de timbraj, conform principiului de drept,, accesorium sequiturprincipale “.

Prin urmare, cererii de plată a dividendelor fiindu-i aplicabile dispoziţiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 şi daunelor moratorii decurgând din plata cu întârziere a acestora le sunt aplicabile aceleaşi dispoziţii sub aspectul timbrajului.

în consecinţă, în baza art. 312 alin. 2 C. proc. civ. s-a admis recursul, şi s-a modificat decizia în sensul admiterii apelului formulat de reclamantă şi al desfiinţării sentinţei cu trimiterea cauzei la instanţa de fond pentru soluţionarea cererii privind daunele moratorii.

C.S.J. – Secţia comercială, decizia nr. 4035 din 11.06.2002

Notă: în practica instanţelor au existat unele nuanţări cu privire la cererile formulate de A.P.A.P.S. ca instituţie publică, cereri care au ca obiect venituri publice şi, ca atare, intră sub incidenţa art. 17 din Legea nr. 146/1997, fiind scutite de plata taxei de timbru.

A.P. A.P.S. beneficiază de dispoziţiile art. 26 alin. 1 teza a II-a şi alin. 3 din Noimele metodologice de aplicare a Legii nr. 146/1997, în conformitate cu care „cererile şi acţiunile precum şi căile de atac formulate de alte instituţii publice de interes public, indiferent de calitatea procesuală a acestora, sunt scutite de taxa judiciară de timbru atunci când au ca obiect venituri publice

Astfel, s-a admis că în marea majoritate a cauzelor, acţiunile promovate de A.P.A.P.S. au ca obiect sume de bani reprezentând venituri publice. S-a considerat că pentru acest gen de acţiuni A.P.A.P.S. este scutită de plata taxelor de timbru, deoarece beneficiază de prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 modificată şi ale art. 26 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 146/1997.

Pentru a beneficia de scutire instituţiile publice, altele decât cele menţionate expres de art. 17, trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii:

– să fie instituţie publică;

– acţiunile să aibă ca obiect venituri publice.

în cauzele având ca obiect recuperarea dividendelor datorate fostului F.P.S., A.P.A.P.S. a cerut şi daune pentru plata cu întârziere a dividendelor. Faţă de debitul principal, daunele reprezintă un accesoriu şi, în consecinţă, urmează soarta principalului şi sub aspectul timbrajului.

Aceste cereri sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.

în sensul celor de mai sus s-au pronunţat atât Ministerul Finanţelor, prin adresa nr. 401526 din 6.07.1999, cât şi Ministerul Justiţiei, prin adresa nr. 55 l/DS/G/7.06.1999.

Pentru toate celelalte genuri de acţiuni şi cereri, pentru căile extraordinare de atac (revizuire şi contestaţie la anulare), precum şi pentru cererile de exercitare a căilor ordinare de atac împotriva hotărârilor prevăzute de art. 11 pct. 2 din Legea nr. 146/1997, s-a apreciat că A.P.A.P.S. nu este scutită de plata taxelor judiciare de timbru.

Prevederile art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, astfel cum au fost modificate şi completate, au următorul conţinut: „Sunt scutite de taxa judiciară de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputaţilor, Preşedinţia României, Guvernul României, Curtea Constituţională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public şi de , indiferent de obiectul acestora, precum şi cele formulate de instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice”.

Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului este instituţie de interes public, potrivit art. 5 din O.U.G. nr. 88/1997, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 99/1999 – Titlul I.

Art. 2 alin. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 146/1997, aprobate prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 760/C/1999, explică noţiunea de „venituri publice”.

Este incontestabil că A.P.A.P.S. gestionează venituri publice în raport de prevederile art. 5 şi 9 din O. U.G. nr. 88/1997 modificată şi completată, cu precizările şi nuanţările cuprinse de aceste texte.

Art. 23 din Normele menţionate stabilesc că „scutirile de taxe judiciare de timbru aferente acţiunilor şi cererilor injustiţie se împart în două categorii şi anume:

a) scutiri care privesc acţiunile sau cererile având un anume obiect şi care se aplică tuturor părţilor din proces, însă numai în ceea ce priveşte obiectul scutit;

b) scutiri care privesc anumite persoane şi de care beneficiază numai persoanele respective. Cererile şi acţiunile formulate de celelalte părţi procesuale se timbrează potrivit legii”.

Scutirile reprezintă excepţia de la regula prevăzută de art. 3 alin. 1 din Norme, potrivit căreia „sunt plătitori ai taxelor judiciare de timbru toate persoanele fizice şi juridice” şi, prin urmare, ele trebuie să fie prevăzute expres în legea cadru sau în legile speciale.

Art. 27 alin. 1 din aceleaşi norme stabileşte că „numai Ministerul Finanţelor Publice poate acorda scutiri (…) în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice”.

Faţă de aceste dispoziţii legale, A.P.A.P.S. nu poate beneficia de scutire pentru plata taxelor judiciare de timbru şi a timbrului judiciar decât în măsura în care sunt satisfăcute cumulativ cele două condiţii cerute de lege, respectiv să fie instituţie publică iar acţiunea să aibă ca obiect venituri publice.

Prima condiţie este întotdeauna îndeplinită.

Cea de-a doua condiţie, care constituie argumentul soluţiilor de obligare a instituţiei la plata taxelor aferente, este îndeplinită numai în acţiunile evaluabile în bani (astfel cum sunt ele definite în art. 5 alin. 1 din Normele metodologice) şi nu este îndeplinită în cele care au un obiect nepatrimonial.

Potrivit dispoziţiilor art. 401 din O.U.G. nr. 208/2002, în cauzele în care este parte A.P.A.P.S. se rezolvă chestiunea timbrajului în sensul scutirii acesteia de plata taxelor pentru toate acţiunile, indiferent de caracterul lor, dacă au legătură cu situaţiile enumerate în ordonanţă.

Prin decizia nr. 6198 din 2.11.2001, Curtea Supremă de Justiţie – Secţia comercială a reţinut că, potrivit art. 17 din Legea nr. 146/1997, sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru atât cererile şi acţiunile, cât şi căile de atac formulate de instituţiile publice, când au ca obiect venituri publice.

Caracterul de instituţie publică al F.P.S. (actualmente A.P.A.P.S.) reiese din prevederile O.U.G.nr. 88/1997, modificată prin Legea nr. 99/1999.

Cererea de chemare în judecată are ca obiect dividendele datorate A.P.A.P.S. de societăţile comerciale la care este acţionară.

Potrivit art. 9 din O.U.G. nr. 88/1997, modificată şi completată prin Legea nr. 99/1999, veniturile încasate de instituţiile publice din vânzarea acţiunilor emise de societăţile comerciale şi din dividende se varsă la bugetul de stat, deci sunt venituri publice.

De asemenea, prin decizia nr. 1986 din 29.03.2001 a Curţii Supreme de Justiţie -Secţia comercială s-a reţinut că această scutire operează prin efectul legii şi trebuia avută în vedere de instanţele de fond şi de apel, chiar dacă nu a fost invocată de reclamantul-recurent (fostul F.P.S.).