Conform art.2 alin 1 din Legea 124/2014, se aprobă exonerarea de la plată pentru sumele reprezentând venituri de natură salarială, pe care personalul prevăzut la art.1 (în care se include şi pârâta) trebuie să le restituie drept consecinţă a constatării de către Curtea de Conturi a unor prejudicii.
Sentinţa civilă nr. 686 din 27.09.2016
Prin cererea formulată şi înregistrată pe rolul Tribunalului Galaţi – Secţia 1 civilă reclamanta Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Galaţi a solicitat in contradictoriu cu pârâta T.V. obligarea la plata sumei corespunzătoare sporului de 15% şi a penalităţilor şi dobânzilor de întârziere sau majorărilor de întârziere aplicabile pentru veniturile bugetare calculate de la naşterea dreptului şi până la momentul plăţii efective pentru perioada 1.01.2010-13.07.2013.
Reclamanta a arătat că in perioada 05.11-13.12.2013 ,auditorii publici externi din cadrul Camerei de Conturi a Judeţului Galaţi ,au efectuat in cadrul DGASPC Galaţi,”verificarea modului gestionare şi utilizare a mijloacelor materiale şi băneşti ,precum şi asigurarea integrităţii patrimoniului public şi privat al UAT pentru anul 2012.
A susţinut că in urma acestui control s-a emis Dispoziţia nr 107/2014 pe care unitatea a contestat-o pe cale administrativă ,potrivit Regulamentului Curţii de Conturi,iar prin încheierea emisă Curtea de Conturi a României a menţinut Dispoziţia nr 107/2014 .
A menţionat că prin actul de control ,s-a apreciat că acordarea sporului de 15% din salariile de bază ,începând cu 1 ianuarie 2010 şi până la 31.12.2012 ,s-a făcut fără respectarea condiţiilor legale,fapt ce impune recuperarea sumelor ca fiind primite necuvenit.
A mai precizat că acordarea acestui spor s-a făcut in baza Regulamentului pentru acordarea sporului pentru condiţii periculoase sau vătămătoare la nivelul ordonatorului principal de credite,aprobat prin Dispoziţia nr 904/22.10.2010 a președintelui CJ Galaţi ,prin care s-au prevăzut locurile de muncă ,categoriile de personal,mărimea concretă a sporurilor pentru salariaţii care îşi desfăşoară activitatea in cadrul DGASPC Galaţi.
Prin sentința civilă nr. 1346 din 10.10.2014, Secţia 1 Civila a Tribunalului Galaţi a dispus declinarea competenţei de soluţionare a cauzei în favoarea Secţiei CAF a Tribunalului, reţinând, în esenţă, ca pârâta din prezenta cauză este funcţionar public, al cărui statut este reglementat de Legea nr. 188/1999.
Obiectul cererii dedus judecăţii,il constituie recuperarea unor sume încasate necuvenit, in condiţiile impuse de art 84 şi 85 din Legea nr 188/1999 ,privind statutul funcţionarului public ,nefiind incidente in cauză,disp.art 254 din Codul muncii ,privind răspunderea patrimonială a salariaţilor ,intre reclamantă şi pârât fiind statornicite raporturi de serviciu ,guvernate de dispoziţiile Legii nr 188/1999
Pe rolul secţiei CAF cauza a fost înregistrată la data de 23.10.2014.
Instanţa a reţinut că pârâta a fost funcţionar public în cadrul D.G.A.S.P.C Galaţi până la 13.07.2013 şi în această calitate a încasat un spor salarial de 15% pentru condiţii vătămătoare de muncă.
Acordarea acestui spor a fost considerată ca nelegală de organele Curţii de conturi, prin Decizia 107/2014 şi, respectiv, Încheierea 46/2014 a Curţii de Conturi.
Nelegalitatea acordării sporului menţionat a fost confirmată, cu putere de lucru judecat, prin decizia 1750 din 16.10.2015 a Curţii de Apel Galaţi prin care s-a respins acţiunea formulată de D.G.A.S.P.C împotriva Deciziei 107/2014 a Camerei de Conturi a judeţului Galaţi.
În consecinţă, se reţine că sumele pretinse în cauză de reclamantă au fost încasate de pârâtă fără bază legală iar aceasta ar trebui obligată la restituirea lor.
În schimb, pârâta este exonerată de la plata sumelor menţionate ca urmare a Legii 124/2014 de amnistie fiscală.
Aşa fiind, acţiunea reclamantei va fi respinsă, întrucât Legea 124/2014 constituie un impediment în obligarea pârâtei la restituirea sporului încasat cu nerespectarea prevederilor legale, aspect constatat de Curtea de Conturi.