OBLIGAŢIA DE A FACE. DEMOLARE LUCR®RI EXECUTATE F®R® AUTORIZAŢIE PE DOMENIUL PUBLIC. ADMISIBILITATEA ACŢIUNII. Art.33 din Legea nr.50/1991; Art.21 din Constitußia Rom‰niei. Reglementarea cuprins¾ ”n art.33 din Legea nr.50/1991 are ca scop urgentarea m¾surii de restabilire a ordinii de drept ”nc¾lcat¾ ca urmare a edific¾rii unor lucr¾ri pe terenurile ce aparßin domeniului public sau privat, urm¾rindu- se pe aceast¾ cale ¿i m¾suri de protecßie speciale pentru acest mod de proprietate. Limitarea dreptului autorit¾ßii de a se adresa instanßei de judecat¾, apreciind ”n mod eronat, calea administrativ¾ de desfiinßare a lucr¾rii ca una obligatorie ar fi de natur¾ s¾ ”nc¾lce principiul accesului liber la justißie reglementat de art.21 din Constitußia Rom‰niei, potrivit c¾ruia nici o lege nu poate ”ngr¾di exercitarea acestui drept. (Decizia civil¾ nr.201/R din 9 februarie 2009, pronunßat¾ de Curtea de Apel Pite¿ti – Secßia civil¾, pentru cauze privind Conflicte de Munc¾ ¿i Asigur¾ri Sociale ¿i pentru cauze cu Minori ¿i de Familie) Prin cererea ”nregistrat¾ pe rolul Judec¾toriei Pite¿ti la data de 12.09.2006, reclamantul M.Pite¿ti a chemat ”n judecat¾ pe N.D. pentru a fi obligat s¾ demoleze lucr¾rile executate f¾r¾ autorizaßie de construire. ën motivarea acßiunii s-a ar¾tat c¾ reclamantul N. D. a edificat o construcßie provizorie f¾r¾ autorizaßie de construire fiind obligat prin procesul verbal de contravenßie s¾ intre ”n legalitate prin obßinerea acestui act administrativ. Prin sentinßa civil¾ nr.3006 pronunßat¾ la 21.05.2008 a fost respins¾ ca inadmisibil¾ acßiunea cu argumentul c¾ reclamantul avea posibilitatea s¾ solicite desfiinßarea lucr¾rii p cale administrativ¾. ëmpotriva hot¾r‰rii au formulat apel p¾rßile, critic‰nd-o pentru motive de nelegalitate ¿i netemeinicie. Tribunalul Arge¿, prin decizia civil¾ nr.198 pronunßat¾ la 31.10.2008 a anulat ca netimbrat apelul p‰r‰tului ¿i a respins ca nefondat pe acela formulat de reclamant, cu argumentul c¾ terenul asupra c¾ruia s-a construit este domeniul public, iar pentru desfiinßarea lucr¾rii reclamantul are posibilitatea pe cale administrativ¾ s¾ execute aceast¾ operaßiune material¾ f¾r¾ intervenßia justißiei. Decizia a fost criticat¾ de reclamant pe calea recursului pentru motivul prev¾zut de rt.304 pct.9 Cod pr.civil¾, ”n dezvoltarea c¾ruia s-a ar¾tat c¾ ”n mod gre¿it a fost solußionat¾ cauza pe excepßia inadmisibilit¾ßii. Analiz‰nd recursul ”n limita motivului invocat s-a apreciat c¾ este fondat pentru argumentele ce urmeaz¾: Prin procesul-verbal de constatare ¿i sancßionare a contravenßiilor ”ncheiat la data de 7.04.2006, s-a reßinut c¾ p‰r‰tul a edificat pe domeniul public o construcßie f¾r¾ autorizaßie, stabilindu- se astfel ”n sarcina sa intrarea ”n legalitate sub sancßiunea desfiinß¾rii acestei lucr¾ri. Potrivit art.32 din legea nr.50/1991 privind autorizarea execut¾rii lucr¾rilor de construcßii, refuzul de a intra ”n legalitate atrage dup¾ sine m¾sura desfiinß¾rii construcßiilor pe cale jurisdicßional¾. Prin excepßie de la aceast¾ regul¾ ”n cazul edific¾rii unor lucr¾ri pe terenul aparßin‰nd domeniului public sau privat al statului, desfiinßarea lucr¾rilor se poate dispune pe cale administrativ¾ de c¾tre autoritatea administraßiei publice unde se afl¾ construcßia. Instanßa de fond a apreciat c¾ aceast¾ excepßie presupune reglementarea unei proceduri administrative obligatorii de desfiinßare a construcßiilor edificate, intervenßia justißiei pentru s¾v‰r¿irea acestor operaßiuni fiind inadmisibil¾. Reglementarea cuprins¾ ”n art.33 din Legea nr.50/1991 are ca scop urgentarea m¾surii de restabilire a ordinii de drept ”nc¾lcat¾ ca urmare a edific¾rii unor lucr¾ri pe terenurile ce aparßin domeniului public sau privat, urm¾rindu-se pe aceast¾ cale ¿i m¾suri de protecßie speciale pentru acest mod de proprietate. ën raport de acest argument se poate reßine c¾ dispozißiile reglementate ”n art.33 din actul normativ evocat au un caracter de favoare, fiind edictate cu acest scop pentru autoritatea administraßiei publice care poate s¾ obßin¾ desfiinßarea lucr¾rii pe cale administrativ¾ f¾r¾ intervenßia instanßei de judecat¾. Ca urmare a caracterului de favoare a acestei dispozißii, autoritatea public¾ poate s¾ aleag¾ ”ntre adoptarea c¾ii administrative de desfiinßare a lucr¾rii ¿i calea jurisdicßional¾. Limitarea dreptului autorit¾ßii de a se adresa instanßei de judecat¾, apreciind ”n mod eronat, calea administrativ¾ de desfiinßare a lucr¾rii ca una obligatorie ar fi de natur¾ s¾ ”nc¾lce principiul accesului liber la justißie reglementat de art.21 din Constitußia Rom‰niei, potrivit c¾ruia nici o lege nu poate ”ngr¾di exercitarea acestui drept. Din dispozißiile constitußionale evocate, rezult¾ c¾ nici normele cuprinse ”n art.33 din Legea nr.50/1991, nu pot limita accesul liber la justißie reclamantului a¿a dup¾ cum a apreciat instanßa de apel, astfel c¾, l¾s‰nd nesolußionat¾ ”n fond cauza, ”n baza art.312 alin.5 Cod pr.civil¾, curtea a admis recursul ¿i a casat decizia cu trimitere spre rejudecare la prim¾ instanß¾ pentru respectarea dublului grad de jurisdicßie.



Jobsora
Jobsora
Căutați milioane de locuri de muncă în România lângă dvs. și aplicați online azi! Click aici
Categories
Etichete
ac?iune
administrativ
alin
anulare
anularea
aplicarea
care
cerere
cereri)
civil?
comercial
concediere
condi?ii
contencios
contesta?ie
contract
contractului
curtea
decizia
decizie
drept
drepturi)
executare
faliment:
fond
funciar
judecat?
judiciar
legea
lipsa
litigiu
munc?
penal?
pentru
plangere
prin
privind
procedur?
procedura
procedurii
public?
publice
recurs
unei
unui