Drept civil. legea nr. 10/2001. omisiunea întabulării dreptului de proprietate al statului. preluare faptică a imobilului de către stat. consecinţe.


DREPT CIVIL

LEGEA NR. 10/2001. OMISIUNEA ÎNTABULĂRII DREPTULUI DE PROPRIETATE AL STATULUI. PRELUARE FAPTICĂ A IMOBILULUI DE CĂTRE STAT. CONSECINŢE.

 Pentru stabilirea raporturilor juridice existente între părţi se impune a fi analizate susţinerile reclamantului legate de preluarea imobilului de către stat, omisiunea întabulării dreptului de proprietate în cartea funciară fiind irelevantă sub aspectul aplicaţiunii Legii nr. 10/2001, esenţială fiind dovedirea preluării chiar formale a imobilului în perioada de referinţă 6 martie 1945-2 decembrie 1989.

Decizia civilă nr. 4990/2012

(dosar nr. 5511/111/2009)

 Prin sentinţa civilă nr. 419/C  din  7 martie 2012 pronunţată de T.B. s-a respins  cererea formulată  de  către reclamantul V. T. în contradictoriu cu  I.P.COM. B. – P.COM. B.

 Fără cheltuieli de  judecată

Pentru a pronunţa astfel, instanţa de fond a avut în vedere următoarele considerente:

 Prin  Disp. nr.178/30 iun.2009  emisă de  P.  com.  . s-a respins notificarea petentului V.T. privind restituirea  în natură  a  imobilului cu  nr.  top  130, 131, 132 din CF 62 Albiş  reprezentând  în natură  teren şi construcţii, pe  considerentul că  nu  au fost  depuse  acte doveditoare din care  să rezulte  că  a  fost  preluat  abuziv imobilul  de  către S.  R.

 Prin Dispoziţia  nr.179/30  iun.2009  emisă de  P.  com.  B. s-a  respins  Notificarea nr.292/2001 petentului V.T.  privind restituirea  în natură  a  imobilului cu  nr.  top  128 şi 129 din CF 49 Albiş  reprezentând  în natură  teren şi construcţii, pe  considerentul că imobilul solicitat nu face  obiectul L. nr.10/2001.

 Prin Dispoziţia nr.180/30 iun.2009  emisă de  P.com.  B. s-a  respins  Notificarea nr.931/2001 petentului V.T. privind restituirea în natură a imobilului  cu  nr.  top  1735, 1736/1, 1736/2, 1737 din CF 62 Albiş reprezentând în natură teren şi construcţie, pe  considerentul că preluarea imobilului nu  s-a  făcut  în mod  abuziv.

 Din analiza  CF – urilor  nr.62 Albiş şi a  CF – ului  nr. 49 Albiş rezultă că reclamantul V.T.  este  coproprietar alături de numiţii P.  I.  – C., I.M. – I. asupra  nr. topo 130 Albiş, 128 Albiş, 129 Albiş  şi asupra  suprafeţei de  8183  mp  din nr. top 131 Albiş, toate  aceste  numere  topografice fiind  constituite  în imobilul  cu nr. cadastral 90 transcris în CF  nr. 1432,  conform  înscrierilor de  sub B 17 din CF 49 Albiş, respectiv de sub B 3  din CF  62 Albiş.

 Aşadar, întrucât asupra numerelor  topografice indicate în aliniatul precedent reclamantul este coproprietar, în cererea lui de  retrocedarea a  imobilului  s-a apreciat a fi  neîntemeiată.

 În ceea ce  priveşte imobilul cu  nr. top 132 din CF  62  Albiş  şi diferenţa din nr. top  131 din CF 62 Albiş, precum şi imobilul  cu  nr. top 1735, 1736/1,  1736/2  şi  1737 din CF 62 Albiş,  din piesele dosarului nu rezultă preluarea  abuzivă  a acestor  imobile care, conform situaţie  de  carte  funciară, sunt  deţinute  în proprietate de  către antecesori reclamantului, şi anume  O. L.  căs.  cu  C. M.

 De altfel, s-a mai reţinut că reclamantul a susţinut că faptic foloseşte o casă  ce  face  obiectul prezentei cereri, dar  scriptic  nu este  proprietar  asupra  acesteia  şi a terenului  notificat, iar pe  de altă parte  solicită despăgubiri pentru  două case  demolate.

 Întrucât  susţinerile reclamantului au fost contrazise  de înscrisurile  depuse  al dosar, înscrisuri analizate  mai sus, tribunalul a constatat  că notificările formulate  de către petentul V. T.  sunt  nefondate pe considerentul că pe  unele  dintre  imobilele  ce  fac  obiectul  notificări, reclamantul este  coproprietar, iar pentru restul imobilelor  nu s-a  făcut  dovada preluării abuzive, calitatea  de proprietar fiind  deţinută  şi în prezent de către antecesorii  petentului.

 Faţă de  considerentele  expuse, tribunalul a respins  cererea, în temeiul disp. L.10/2001.

 S-a constatat că nu s-au  solicitat  cheltuieli de judecată.

 Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs reclamantul V. T., solicitând admiterea acestuia, modificarea hotărârii recurate în sensul admiterii acţiunii.

 În dezvoltarea motivelor recurs s-a arătat că potrivit art. 44 din Constituţia României dreptul de proprietate şi creanţele asupra statului sunt garantate.

 De asemenea potrivit art. 2 lit. b din Legea 10/2001 prin imobile preluate în mod abuziv se înţelege  orice alte imobile preluate fără titlu valabil şi cele preluate fără temei legal prin acte de dispoziţie ale organelor locale, ale puterii sau administraţiei de stat.

 Subliniază că bunurile familiei sale au fost preluate de organele locale  ale puterii, fiind aruncaţi în stradă şi somaţi ca în termen de 24 ore să părăsească localitatea.

 S-a mai arătat că Legea nr. 10/2001 nu condiţionează prezentarea unor acte doveditoare cu privire la preluarea abuzivă a bunurilor şi mai mult cunoscând procedurile de preluare abuzivă din perioada anilor 1945 – 1960 ar  fi imposibil să se facă această dovadă, întrucât nu s-au încheiat acte de preluare.

 Intimata I.P.C. B. – P.B. nu a depus întâmpinare la dosar şi nici nu şi-a precizat poziţia procesuală în cauză.

 Examinând recursul declarat în cauză, prin prisma criticilor invocate, instanţa  de recurs a constatat următoarele:

 Prin cererea dedusă judecăţii reclamantul V.T.– L. a contestat deciziile nr. 178, 179 şi 130 din 30 iunie 2009 emise de P.C. B. prin care s-a respins cererea de restituire în natură a imobilelor înscrise în CF 62 Albiş cu nr. top. 130, 131 şi 132, 1735, 1736/1, 1736/2 şi 1737 precum şi din CF 49 Albiş cu nr.top. 128 şi 129.

 Reţinerile instanţei de fond în sensul că cererea e nefondată întrucât pe unele din imobilele ce fac obiectul notificării reclamantul e proprietar, iar pentru restul imobilelor nu s-a făcut dovada preluării abuzive, calitatea de proprietar fiind deţinută şi în prezent de antecesorii reclamantului  s-a apreciat că nu pot fundamenta soluţia atâta timp cât în ipotezele reglementate de art. 2 lit. h din Legea 10/2001 sunt cuprinse şi situaţiile preluării faptice a imobilelor, ori în situaţia în care nu a existat un act legal de preluare, nu i se poate pretinde reclamantului să facă dovada unui act inexistent.

 Astfel, pentru stabilirea raporturilor juridice existente între părţi s-a apreciat că se impune a fi analizate susţinerile reclamantului legate de preluarea imobilului de către stat, omisiunea intabulării dreptului de proprietate al statului în CF fiind irelevantă sub aspectul aplicabilităţii Legii 10/2001, esenţială fiind dovedirea preluării chiar formale a imobilului, după cum s-a arătat mai sus, în perioada de referinţă 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989.

 Sub aspectul dovezii preluării  au fost avute în vedere Normele Metodologice de Aplicare Unitară a Legii 10/2001, aprobate prin HG nr. 498/2003 care la pct. 1 lit. e reglementează faptul că, în cazul în care nu se poate face dovada formală a preluării imobilului de către stat (de exemplu decizia administrativă nu e găsită, iar imobilul se găseşte în patrimoniul statului după data invocată ca fiind data preluării bunului) soluţionarea notificării făcându-se şi în funcţie de acest element, faptul că imobilul se găseşte în patrimoniul statului constituind o prezumţie relativă de preluare abuzivă.

 Aşadar cum în cauză nu s-au cercetat aspectele invocate de reclamant în sensul preluării imobilului de la antecesorii săi, nefiind administrate probe în acest sens, instanţa a apreciat că se impune completarea probaţiunii inclusiv prin efectuarea unei expertize care să identifice imobilele în cauză, precum şi deţinătorii acestora, atât cei actuali, cât şi cei de la data invocată ca fiind data preluării, împrejurări a căror determinare este esenţială, în vederea stabilirii îndreptăţirii reclamantului la beneficiul măsurilor reparatorii prevăzute de Legea 10/2001.

 În consecinţă, constatând a fi fondat recursul, a fost admis în temeiul dispoziţiilor art. 312 alin. 1 Cod procedură civilă, hotărârea  fiind casată cu trimitere spre rejudecare, la aceeaşi instanţă, urmând ca la rejudecare să se ţină seama de considerentele hotărârii pronunţate de Curtea.