Art.51 din Legea nr.128/1997 privind Statutul cadrelor didactice.


Tribunalul  Dolj, prin  sentinţa nr. 3886 din 3 iunie  2008, a respins acţiunea formulată de Uniunea  Sindicatelor  Independente în numele membrilor săi  C.D.C.D. împotriva pârâţilor Şcoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi şi Consiliul  local Ciupercenii Noi.

Pentru a se pronunţa astfel, instanţa a reţinut că reclamantul, membru al sindicatului reclamant, este angajat al unităţii şcolare pârâte, îndeplinind funcţia didactică de profesor cu vechime de 9 ani, aşa cum rezultă din adeverinţele emise de unitatea şcolară pârâtă.

Potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza este format din salariul de baza al funcţiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit, gradatia de merit, sporul de dirigenţie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate şi sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.

Potrivit art.50, alin.l din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 tranşe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 şi peste 40 de ani vechime in învătământ.

Aceste 3 tranşe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientul de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invătămant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege şi constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.

Pe lângă acest coeficient mărit, acordat de art.50 (alin. 1) si stabilit prin Anexa 2 la Legea nr. 128/1997, art.50 (alin.2) arată că la determinarea coeficientului de ierarhizare, si nu a coeficientului de multiplicare prevazut de anexa, pentru fiecare tranşa de vechime suplimentara instituita de (alin.l), se acorda o crestere de 1/25 faţă de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.

Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in învăţământ se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmând a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.

Aşadar, această creştere de 1/25 prevăzută de art.50 (alin.2) se acorda suplimentar pentru determinarea bazei drepturilor salariale cuvenite, calculate aşa cum s-a dezvoltat anterior, baza de care cadrul didactic beneficiază pana la trecerea la o treapta superioara de vechime, modificata doar de eventualele creşteri ale valorilor de multiplicare. Deci, legiuitorul a instituit prin acest aliniat, o creştere suplimentara a drepturilor salariale pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in învăţământ.

Faptul că reclamantul este director şi că salariul său de bază este stabilit la nivelul maxim al salariului de bază al  funcţiei didactice –educator, învăţător, profesor gradul I cu o vechime de peste 40 de ani în temeiul art. 51 din legea 128/1997, la care se adaugă indemnizaţia de conducere, nu îl îndreptăţeşte pe acesta şi la plata tranşelor suplimentare, care reprezintă o creştere suplimentară a drepturilor salariale numai pentru cei ce au o anumită vechime în învăţământ.

Împotriva sentinţei a  declarat  recurs reclamanta Uniunea  Sindicatelor Independente  din Învăţământ Dolj, criticând-o  pentru  netemeinicie şi nelegalitate.

In motivare arată că persoana  în numele căreia a fost formulată acţiunea , C.D.C.D.este director şi potrivit HG nr. 1942/2004,m judeţul Dolj este judeţ pilot, iar în condiţiile art. 51 din Legea nr. 349/2004 „Nivelul salariului de bază al personalului de conducere, îndrumare  şi control din inspectoratele judeţene, respectiv a  municipiului Bucureşti şi  Ministerul Educaţiei şi Cercetării, se stabileşte la nivelul maxim al funcţiei didactice, educator, învăţător, profesor gradul I, cu  vechime de  peste 40  ani …”

Solicită  judecarea în lipsă conform art. 242 cod  procedură  civilă.

Cu privire la  motivul de recurs invocat, nu a fost depusă întâmpinare de către intimaţii pârâţi.

Recursul se admite pentru considerente care se  expun în continuare.

Din  examinarea sentinţei  prin prisma  motivelor invocate, a actelor  şi  lucrărilor dosarului şi din oficiu, potrivit art. 3041 cod procedură  civilă, Curtea constată că  hotărârea este afectată de motivul de  modificare prevăzut de art.  304 pct. 9 cod  procedură  civilă.

Astfel,  este  întemeiată critica, care  vizează  aplicarea  greşită a legii de către instanţă, având  în vedere noile dispoziţii ale  Legii nr. 349 din 14  iulie 2004, prin care a fost modificată  şi completată Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic,  publicată în M.O. nr. 683 din 29 iulie 2004.

In speţă, se constată că persoana reprezentată în instanţă de către  Uniunea Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj , C.D.C.D. în temeiul  art. 28 din Legea nr.  54/2003 a  sindicatelor, îndeplineşte funcţia de director gradul II la Şcoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi,  judeţul Dolj, de la data de 1 mai 2006,  aspecte care  rezultă din  carnetul de muncă (filele 11-13 dosar fond poz. 32-37 şi  din  adresa nr.  235 din 17  martie 2008 (fila  10 dosar fond)  reiese că  are  un salariu  de bază  de 2.564 lei,  o vechime de 9 ani  şi  tranşa  peste  40 ani.

Instanţa a apreciat eronat că legiuitorul a instituit prin art. 50  alin. 2  din Legea nr. 128/1997 o creştere suplimentară  de  1/25 faţă de coeficientul  de  ierarhizare  corespunzător tranşei  anterioare de vechime  în raport de vechimea în învăţământ de 30-35 ani; 35-40 ani şi peste 40  ani numai pentru  cadrele didactice  având această vechime în muncă, fără a avea în vedere  modificarea şi completarea  adusă Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, prin  Legea nr.  349/2004.

In acest sens,  prin această lege , art. I, pct. 19 prevede că art. 51(1) va avea următorul cuprins:

„Art. 51(1) Nivelul  salariului de  bază al  personalului de conducere, îndrumare şi control  din inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al  municipiului Bucureşti şi din  Ministerul Educaţiei şi Cercetării se stabileşte  la  nivelul de bază al funcţiei  didactice – educator,  învăţător, profesor gradul I cu  vechime de  peste 40 ani la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la:

a. 10-30% pentru inspectorul şcolar  principal de specialitate  şi  inspectorul  şcolar;

b. 15-35% pentru directorul casei corpului didactic ;

c.  25-40% pentru  inspectorul  şcolar general  adjunct;

d. 30-50% pentru inspectorul de specialitate  sau funcţii echivalente în Ministerul Educaţiei şi Cercetării;

e. 35-55% pentru inspectorul şcolar general  sau pentru  funcţii echivalente în Ministerul Educaţiei şi Cercetării”.

  După alin. (1) al art. 51  se introduce un alineat nou, alin. (11) cu următorul cuprins:

„(11)  Remunerarea directorului  unităţii de învăţământ este asigurată printr-un salariu  de  bază al cărui cuantum  se stabileşte în condiţiile alin. (1) la care se  adaugă  o indemnizaţie  de conducere de până la 50%”.

La art.  II  din lege se prevede – „Pentru  asigurarea aplicării corecte a  principiilor noului sistem de finanţare şi administrare al unităţilor de învăţământ,  în întregul  sistem de  învăţământ preuniversitar de stat,  prevederile prezentei legi se vor aplica gradual,  eşalonat, în perioada ianuarie 2005 – decembrie 2007, după,cum urmează:

a. începând cu 1 ianuarie 2005, unităţile de învăţământ din judeţele  pilot  stabilit prin Hotărâre a Guvernului  trec  la aplicarea noului sistem de  finanţare,  administrare şi salarizare a personalului cu condiţia îndeplinirii integrale a prevederilor art. 7 şi 145 din Legea  învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu  modificările şi completările ulterioare;

b. sistemul de salarizare şi stimulare  a personalului didactic  şi de conducere prevăzut în prezenta lege se aplică în unităţile de învăţământ-pilot în limita fondurilor publice aprobate şi de care dispun prin venituri proprii şi cu îndeplinirea tuturor prevederilor cerute de  Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu  modificările şi completările ulterioare şi Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, cu  modificările şi completările  ulterioare, referitoare la  finanţarea şi  administrarea  unităţilor de învăţământ;

c.  prevederile alin. (3) şi (31) ale art. 104  intră în vigoare de la  1 ianuarie  2005”.

Cum  judeţul Dolj este un judeţ-pilot, potrivit HG nr.  1942/2004 privind nominalizarea judeţelor-pilot care  vor aplica  nou sistem de  finanţare şi administrare a unităţilor de învăţământ  preuniversitar de stat , se constată că  persoana reprezentată  de către recurenta reclamantă, este  îndreptăţită  la plata drepturilor solicitate prin  acţiunea de faţă.

Cu  atât mai  mult,  intimata Şcoala cu clasele I-VIII Ciupercenii Noi arată că  nu s-a făcut aplicarea art. 50  alin. 1 şi 2 din Legea nr. 128/1997 şi nici  în carnetul de  muncă nu a fost înscris  salariul de bază corespunzător tranşei  de peste 40 ani, aşa cum  prevede art. 51 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul  personalului didactic, text  nou introdus prin  Legea nr. 349/2004.

Ca atare,  în temeiul art. 312 cod  procedură  civilă, raportat la art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă, Curtea admite recursul şi modifică sentinţa, în sensul că se admite  acţiunea şi obligă pârâţii să  acorde tranşele suplimentare  de vechime  prevăzute de art. 51 (50 alin. 1 şi 2) din Legea nr. 128/1997 ca urmare  a  noii numerotări a textelor  prevăzute  de Legea nr. 349/2004 şi la plata  pe o perioadă de 3  ani a  drepturilor salariale  reprezentând diferenţele dintre sumele  ce trebuiau  plătite  conform  Legii nr. 128/1997 şi cele efectiv plătite, actualizate la zi potrivit  hotărârilor de indexare anuale şi  a coeficientul  de inflaţie  pe perioada respectivă, conform art. 1084 Cod civil şi art. art. 161  alin. 4 Codul Muncii.