Drept civil. Plângere împotriva procesului verbal de contravenţie. – art. 8 alin.1 din og nr. 15/2002


Drept civil. Plângere împotriva procesului verbal de contravenţie.

– art. 8 alin.1 din OG nr. 15/2002

În cazul unui autovehicul compus din autotractor şi semiremorcă, cum este cel în cauză, obligaţia de achiziţionarea a rovinietei se consideră îndeplinită conform dispoziţiilor legale mai sus menţionate, dacă pentru acesta s-a achiziţionat o rovinietă al cărui cuantum este corespunzător numărului de axe pe care le are ansamblul în cauză şi duratei de utilizare a drumului naţional, indiferent dacă rovinieta în cauză a fost eliberată numai pentru o componentă a ansamblului.

Petentul trebuie să facă dovada că cele două componente ale ansamblului (autotractorul şi semiremorca) au circulat împreună.

Prin plângerea contravenţională înregistrată pe rolul instanţei petenta X a solicitat în contradictoriu cu intimata Y anularea procesului verbal de contravenţie.

În motivarea plângerii, petenta a arătat, în esenţă, că la data constatării contravenţiei reţinute în sarcina sa prin procesul verbal contestat a achiziţionat rovinietă, însă dintr-o eroare a angajatului a fost trecut greşită semiremorca.

Petenta  a indicat dispoziţiile legale pe care şi-a întemeiat pretenţiile, respectiv O.G.

Prin procesul-verbal petenta a fost sancţionată contravenţional cu amendă şi obligarea la plata unui tarif de despăgubire reţinându-se în sarcina acesteia că autovehiculul cu număr de înmatriculare…, care îi aparţine, a circulat fără a deţine rovinietă valabilă.

Instanţa constată că procesul-verbal nu este temeinic întocmit pentru următoarele considerente :

 În drept, potrivit art. 8 alin.1 din OG nr. 15/2002 fapta de a circula fără a deţine rovinietă valabilă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă.

Instanţa reţine că rovinieta, conform art.1 lit. f din OG 15/2002, se datorează pentru un vehicul care se deplasează pe o anumită distanţă pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cuantumul acesteia fiind stabilit în Anexa nr.1 al actului normativ mai sus menţionat, în funcţie de tipul autovehiculului. Prin autovehicul conform art.1 alin.1 lit a din OG nr.15/2002 se înţelege orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel puţin două axe, sau un ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorca ori remorcile tractate de acesta.

Pe cale de consecinţă, în cazul unui autovehicul compus din autotractor şi semiremorcă, cum este cel în cauză, obligaţia de achiziţionarea a rovinietei se consideră îndeplinită conform dispoziţiilor legale mai sus menţionate, dacă pentru acesta s-a achiziţionat o rovinietă al cărui cuantum este corespunzător numărului de axe pe care le are ansamblul în cauză şi duratei de utilizare a drumului naţional, indiferent dacă rovinieta în cauză a fost eliberată numai pentru o componentă a ansamblului.

Conform art. 1 alin.4 din Ordinul nr.769/2010 tariful de utilizare pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată, mai mare sau egală cu 12 tone  se stabileşte în funcţie de durata de utilizare şi  de numărul de axe.

Analizând cărţile de identitate a aparţinând autotractorului şi semiremorcii reţine că autotractorul şi semiremorca alcătuiesc  un ansamblu prevăzut cu 5 axe.

Petenta precizează că autovehiculul ce-i aparţine format din autotractorul şi semiremorca se încadrează în categoria F, depunând în acest sens copii ale certificatelor de înmatriculare ale acestora.

Instanţa constată că petenta nu a depus dovezi din care să reiasă că cele două componente ale ansamblului (autotractorul şi semiremorca) au circulat împreună şi s-au încadrat în categoria F, la data comiterii contravenţiei.

Pentru aceste considerente instanţa apreciază că procesul verbal a fost legal şi temeinic încheiat.

 

Sentinţa a rămas irevocabilă prin respingerea recursului la data de 16.07.2012.