Dosar nr. 401/121/2010*
R O M Â N I A
TRIBUNALUL GALAŢI
SECTIE CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL
SENTINTA CIVILA Nr. 342/2012
din 08 Februarie 2012
TRIBUNALUL
Prin plângerea contravenţională înregistrată pe rolul Judecătoriei Galaţi sub nr. 11019/233/2009,
petentul T M , în contradictoriu cu intimata Poliţia Comunitară Galaţi, a contestat procesul verbal seria
AY nr. 0042645emis de intimată.
În cadrul plângerii contravenţionale, petentul a invocat excepţia de nelegalitate a dispoziţiilor
art. 14 HCL nr. 307/2006 pe care a motivat-o arătând că așa cum este prevăzut in art. 2 pct. 5 din OG
nr. 2/2001, rezulta ca sunt nule hotărârile consiliilor daca s-au stabilit contravenții fără a socoti
principiile prev. la punctele 2-4 din art.2 din aceeași ordonanța, care la rândul lor prevăd ca „se stabilesc
si se sancționează contravenții …., in măsura in care in domeniul respectiv nu sunt stabilite
contravenții prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale guvernului”.
Or in situația de faţă fiind sancționat întrucât a oprit autoturismul intr-o zona a indicatorului
„oprirea interzisa”, considera ca ar fi trebuit sancționat in baza art. 101 pct. 6 din OUG nr. 195/2002 si
nicidecum in baza art. 14 lit. a din HCL 307/2006 întrucât exista o ordonanța pentru contravenția pe care
a comis-o.
Prin Încheierea din 14.01.2010 Judecătoria Galaţi a dispus sesizarea Tribunalului Galaţi –
Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ pentru sesizarea excepție de nelegalitate.
Pe rolul Tribunalului Galaţi- Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ , excepţia de
nelegalitate a fost înregistrată sub nr. 401/121/2010.
Intimatul a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea excepție ca nefondata
întrucât prin adoptarea Regulamentului privind constatarea contravențiilor si aplicarea sancțiunilor de
către funcționarii publici din Politia Comunitara Galați, Anexa la Hotărârea nr. 307/2006, Consiliul Local
Galați a îndeplinit si a respectat dispozițiile legale. In consecința, dispozițiile art. 14 , lit. a din Anexa la
HCL nr. 307/2006 „oprirea si staționarea autovehiculelor pe zone verzi, scuaruri, insule de dirijare a
circulației, alveole si in stațiile mijloacelor de transport in comun, pe trecerile de pietoni, pe benzile de
circulație semnalizate si marcate corespunzător… constituie contravenție si se sancționează cu
amenda…” respecta prevederile art. 2 alin.2 din Ordonanța de Guvern nr. 2/2001 privind regi,uş juridic al
contravențiilor „prin hotărâri ale autorităților administrației publice locale sau județene se stabilesc si se
sancționează contravenții in toate domeniile de activitate in care acestora li s-au stabilit atribuții prin
lege, in măsura in care in domeniile respective nu sunt stabilite contravenții prin legi, ordonanțe sau prin
hotărâri ale Guvernului”.
Analizând actele şi lucrările dosarului, în lumina excepţiei de nelegalitate invocată, instanţa
reţine următoarele:
Văzând motivele de nelegalitate invocate de reclamant instanţa constată că acesta a invocat
excepția doar cu privire la art. 14 lit. a din HCL nr. 307/2006 a Consiliului Local Galaţi .
Potrivit art. 14 lit. a din HCL nr. 307/2006 a Consiliului Local Galaţi, se sancţionează cu amendă
„ oprirea şi staţionarea autovehiculelor pe zone verzi, scuaruri, insule de dirijare a circulaţiei, alveole şi
în staţiile mijloacelor de transport în comun, pe trecerile de pietoni, pe benzile de circulaţie
semnalizate şi marcate corespunzător”, iar potrivit dispoziţiilor art. 36 din aceeaşi hotărâre „ constatarea
şi sancţionarea contravenţiilor se face de funcţionarii publici din Poliţia Comunitară Galaţi, dar şi de
primar şi împuterniciţii acestuia, de ofiţerii şi agenţii de poliţie, de ofiţerii şi subofiţerii jandarmeriei”.
Instanţa constată că prin aceste dispoziţii s-au atribuit în sarcina Poliţiei Comunitare
competenţe în domeniul circulaţiei pe drumurile publice.
Or, prin OUG nr. 195/2002 se reglementează circulaţia de drumurile publice.
Prin HG nr. 1391/2006 s-a aprobat Regulamentul de Aplicare a OUG nr. 195/2002, stabilindu-se
competenţa exclusivă a poliţiştilor rutieri, exclusiv celor din Poliţia Comunitară (art. 177 din HG nr.
1391/2006).
Totodată, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. 1 din OUG nr. 2/2001 ce reprezintă dreptul comun în
materia contravenţiilor, „ prin lege , ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona
contravenţii în toate domeniile de activitate, iar conform alin. 2 „ prin hotărâri ale autorităţilor
administraţiei publice locale (…) se stabilesc şi se soluţionează contravenţii în toate domeniile de
activitate ( …) în măsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenţii prin legi,
ordonanţe sau hotărâri ale Guvernului.”
Aşadar, văzând dispoziţiile art. 2 alin. 2 din OUG nr. 2/2001, dar şi art. 14 lit. a din HCL nr.
307/2006 ( a Consiliului Local Galaţi), instanţa constată că autoritatea publică locală în cauză (
Consiliul Local Galaţi) au emis o reglementare în paralel cu dispoziţiile OUG nr. 2/2001 ( art.2) în ceea
ce priveşte reglementarea şi sancţionarea contravenţiilor în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, cu
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. 2 din OUG nr. 2/2001.
Totodată potrivit dispoziţiilor art. 128 alin. 1 lit. d din OUG nr. 195/2002 „ stabilesc reglementări
referitoare la regimul de acces şi circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule,
cu avizul poliţiei rutiere”.
Or, în cauză nu există nici un aviz al poliţiei rutiere cu privire la aceste aspecte.
Faţă de toate aceste considerente urmează ca instanţa să admită excepţia de nelegalitate a
dispoziţiilor art. 14 lit. a din Hotărârea Consiliului Local Galaţi şi pe cale de consecinţă va constata
nelegale aceste dispoziţii.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
HOTĂRĂŞTE
Admite excepția de nelegalitate invocata de reclamantul T M şi pe pârâții POLIŢIA
COMUNITARĂ cu sediul in Galați str. Traian nr. 254 si CONSILIUL LOCAL GALAŢI cu sediul in
Galați str. Domneasca nr. 38, având ca obiect „excepţie nelegalitate act administrativ”.
Constata nelegalitatea dispozițiilor art. 14 lit. a din HCL nr. 307/2006 a Consiliului Local Galați.
Cu recurs in termen de 5 zile de la comunicare.
Pronunţată în şedinţa publică de la 08 Februarie 2012.