Amenda transport ciment depasire tonaj, lipsa buletin verificare metrologica cantar Amenzi


Nr. document: 1881

Data document: 05.12.2011

Domeniu asociat: plangere contraventioanala

Titlu jurisprudenta: amenda transport ciment depasire tonaj, lipsa buletin verificare metrologica cantar.

Prin plangerea contraventionala înregistrata la Judecatoria Caracal sub nr. 3174/207/2011 petenta SC X S.A Sucursala „”, a solicitat instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta, in contradictoriu cu intimatul S.D.N. SLATINA, sa dispuna anularea procesului verbal de contraventie nr.1101021 din 28.04.2011 emis de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA si exonerarea de plata amenzii contraventionale, împreuna cu anularea autorizatiei speciale de transport ce însotesc procesul verbal.

In fapt, petenta a aratat ca la data de 28.04.2011 a fost amendata contraventional cu suma de 30000 RON în baza dispoz.art.61 alin.1 lit.P din OG 43/1997 întrucat cu ocazia unui control efectuat de catre CNADNR SA pe raza DN.54 – Km 36 + 800 Corabia Olt, cu ocazia cantaririi autotransportatorului de beton cu nr.de înmatriculare XXXX apartinand societatii petente, acesta ar fi depasit greutatea admisa pe axele 2 si 3 cu 1300 Kg.

Mai sustine petenta, ca la acel moment autotransportatorul se afla în cursa legala pe raza orasului Corabia, fiind încarcat cu beton conform avizului de expediere a marfii seria OTACH nr.001689 din 28.04.2011 iar procesul verbal de contraventie întocmit este netemeinic si nelegal.

Autovehiculul la momentul controlului nu depasea greutatea maxima admisa prev.în OG.43/1997 respectiv 24 To, avand în momentul cantaririi o masa totala de 23800 kg, masa care însa nu era distribuita uniform întrucat malaxorul era stationat la momentul cantarii.

S-a mai precizat totodata ca nu exista posibilitatea de a distribui uniform betonul pe cele 3 axe de catre sofer sau încarcator, acest lucru facandu-se automat numai la instalatia de malaxare, dar numai cand aceasta lucreaza în regim de turatie de 1500 rotatii/minut, regim dinamic si nu static.

La momentul efectuarii controlului, organul constatator nu a prezentat soferului nici un fel de certificat de omologare a cantarului, în care sa se regaseasca gradul de toleranta al acestuia, iar locul unde a fost cantarit autovehiculul nu se afla pe o platforma betonata omoloagta pentru efectuarea cantarii, controlul avand loc ad-hoc, soferul fiind oprit si masina fiind cantarita într-un loc nedestinat unor astfel de operatiuni.

Plangerea a fost motivata pe disp.art.19 din OG 2/2001 .

În dovedirea plangerii petenta a depus, procesul verbal de contraventie a carui anulare se solicita si avizul de însotire a marfii nr.1689 din 28.04.2011.

Plangerea este scutita de plata taxei judiciare de timbru si a timbrului judiciar in baza art. 15 din Legea 146/1997 si OG 32/1995.

Legal citat, intimata a depus întampinare solicitand respingerea plangerii contraventionale ca fiind neîntemeiata.

Din oficiu, instanta a pus în discutie exceptia de necompetenta teritoriala a Judecatoriei Caracal în solutionarea cauzei, astfel ca în temeiul art. 158 si art. 159 pct. 3 C. pr. Civila a fost admisa exceptia, iar potrivit art. 32 alin. 2 din O.G. nr. 2/2001, plangerea împreuna cu dosarul cauzei au fost înainte Judecatoriei Corabia, în a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.

Cauza a fost înaintata acestei instante la data de 06.09.2011.

Au fost încuviintate si administrate proba cu înscrisuri si martorul N, acesta fiind sofer pe auto malaxorul cu nr. de înmatriculare XXXX

Instanta din oficiu a adresa catre SDN Slatina, pentru a depune la dosar buletinul de verificare metrologica a instalatiei de cantarire.

Ca urmare a adresei instantei, DRDP Craiova a depus la dosar buletinul de verificare metrologica a instalatiei utilizata la cantarirea autovehiculului cu nr. XXXXX (fila 18-19).

Prin procesul verbal de contraventie nr. 1101021 din data de 28.04.2011 petenta a fost sanctionata contraventional cu amenda in cuantum de 30.000 RON în baza dispoz.art.61 alin.1 lit.P din OG 43/1997 întrucat cu ocazia unui control efectuat de catre CNADNR SA pe raza DN.54 – Km 36 + 800 Corabia Olt, cu ocazia cantaririi autotransportatorului de beton cu nr.de înmatriculare XXXXX apartinand societatii petente, acesta ar fi depasit greutatea admisa pe axele 2 si 3 cu 1300 Kg.

In privinta actului de constatare si sanctionare, procesul verbal de contraventie nr. 1101021 din data de 28.04.2011 de agentul constatator din cadrul DRDP Craiova SDN SLATINA, instanta constata ca acesta a fost încheiat cu respectarea cerintelor de forma impuse de prev. art. 16 si 17 din OG 2/2001, cuprinzand toate mentiunile obligatorii prescrise de textele legale evocate de natura a-i conferi validitate.

Tot, cu privire la legalitatea procesului verbal de contraventie instanta retine urmatoarele:

Din inscrisurile depuse la dosar, si anume avizul de insotie a marfii nr.1689 din 28.04.2001 (fila 9), rezulta ca autovehiculul cu nr. XXXX transporta ciment in momentul in care a fost oprit si verificat de agentii constatatori.

De asemenea, si din declaratiile martorului audiat (fila 12), rezulta ca fiind sofer pe autovehiculul auto malaxor cu nr. XXXXX, a fost oprit in data de 28.04.2011 de catre agentii constatatori, ocazie cu care s-a procedat si la cantarirea automalaxorului.

Martorul a aratat de asemenea ca in acea zi transporta beton, iar in momentul cantaririi atat motorul cat si instalatia de malaxare ale autovehiculului au fost oprite, iar pe de alta parte platforma pe care a fost cantarita masina prezenta numeroase denivelari si gropi.

Potrivit art. 1.3 din NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 059-05 cu privire Instalatiile portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere : Norma se aplica instalatiilor portabile care sunt montate într-o zona de cantarire special amenajata, sau pe suprafete rutiere care satisfac cerintele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta în timp prevazute de producator si de prezenta norma.

Art. 4.1.3 lit . d si e din aceeasi norma prevad ca „Zonele de cantarire trebuie sa fie stabile; structura care sustine sarcina trebuie sa fie construita din beton sau dintr-un material cu durabilitate echivalenta si sa aiba o fundatie corespunzatoare; aceasta structura trebuie sa asigure orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta în timp a zonelor de cantarire.

Cerintele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta în timp ale zonelor de cantarire trebuie sa fie verificate de personal calificat, cu mijloace de masurare adecvate, înainte de utilizarea initiala si ulterior la intervale de timp care sa nu depaseasca 12 luni.”

Potrivit art. 5.2 si 5.3 din Norma, Conformitatea unui mijloc de masurare cu toate cerintele prevazute în prezenta norma se atesta prin marcaje metrologice: marcajul aprobarii de model si marcajul de verificare initiala sau periodica.

Verificarea metrologica se efectueaza în doua etape: A (în laborator) si B (la locurile de montare). Marcajele metrologice pot fi însotite, dupa caz, de documente specifice: certificate de aprobare de model si buletine de verificare.

Marcajul aprobarii de model se aplica de catre, sau sub responsabilitatea producatorului, în conformitate cu prevederile certificatului aprobarii de model.

Marcajul de verificare metrologica se aplica de catre laboratorul autorizat care a efectuat verificarea din etapa B. Totodata se aplica o sigilare prin utilizarea unor mijloace si metode destinate sa împiedice interventiile neautorizate asupra instalatiei verificate.

Din textele de mai sus instanta retine, ca in cadrul verificarii metrologice a instalatiilor de cantarire, in etapa B, se efectueaza verificari si cu privire la locul de montare a acestor instalatii.

Analizand buletinul de verificare metrologica nr. 0189495 din 22.09.2010 de la fila 18, instanta retine ca etapa A a verificarii instalatiei a fost efectuata cu raportul nr.53/16.09.2009,iar in cadrul etapei B (locul de montare) a fost verificata si gasita conforma locatia PL DN6 Km 219+100 Carcea, dreapta, DJ.

Buletinul de verificare metrologica nr. 0189495 din 22.09.2010, a fost eliberat ca fiind valabil pentru instalatia de cantarire care va fi exploatata in locatia PL DN6 Km 219+100 Carcea, dreapta, DJ.

Observand procesul verbal de contraventie si tichetul de cantarire masurare nr. 24, din data de 28.04.2011, instanta retine ca autovehiculul cu nr. XXXXX – automalaxor care transporta ciment, a fost cantarit in regim static, in Corabia Judetul Olt, DN 54, km 36 m 800, pozitie:stanga.

In aceste conditii, instanta constata ca instalatia de cantarire a fost exploatata in alt loc decat cel pentru care a fost verificata metrologic, si anume in Corabia Judetul Olt, DN 54, km 36 m 800, pozitie:stanga, in timp ce buletinul de verificare metrologica se refera la locatia PL DN6 Km 219+100 Carcea, dreapta, DJ, fapt ce conduce la nelegalitatea operatiunii de cantarire, si pe cale de consecinta la nelegalitatea intocmirii procesului verbal de contraventie.

Un alt aspect hotarator pentru nelegalitatea procesului-verbal incheiat, il reprezinta si faptul ca agentii constatatori au nesocotit dispozitiile art. 4.1.5 din NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 059-05 cu privire Instalatiile portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere, care arata in mod clar ca „Instalatiile nu trebuie sa fie folosite pentru cantarirea partiala (axa cu axa) a vehiculelor ce contin lichide sau alte produse care în timpul cantaririi îsi modifica pozitia centrului de greutate.”

Or, asa cum s-a aratat si mai sus, in data de 28.04.2011, auto malaxorul cu nrXXXXX transporta ciment asa cum rezulta din avizul de insotie a marfii nr.1689 din 28.04.2001 (fila 9) precum si din declaratiile martorului (fila 12), si este evident ca aceasta marfa isi modifica pozitia centrului de greutate in momentul cantaririi in regim static cat si dinamic.

Pentru considerentele aratate, întrucît nelegalitatea procesului verbal prevaleaza temeiniciei, în baza art.34 al.1 din OG 2/2001, instanta a admis plangerea contraventionala, a anulat procesul verbal atacat si a exonerat pe petenta de plata amenzii aplicate în cuantum de 30.000 lei.

Judecatoria Corabia

Presedinte, Elena Lascu

30 ian 2012