CIVIL.DREPTUL ASIGURARILOR SOCIALE.Stagiul complet de cotizare utilizat la recalcularea pensiilor pentru cei care au lucrat in grupa a II-a de munca Asistenţă şi asigurări sociale


Asupra cauzei civile de fata:

Prin cererea înregistrata pe rolul Tribunalului Dâmbovita sub nr. 5715/120/12.11.2010, reclamantul P E a chemat în judecata Casa Judeteana de Pensii Dâmbovita pentru ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea pârâtei la emiterea unei decizii de recalculare pentru limita de vârsta conform OUG 4/2005, la plata diferentelor de începând cu 01.05.2006.

În motivarea în fapt a cererii reclamantul a aratat ca este pensionar pentru limita de vârsta conform legii 3/1977, drepturile initiale de fiindu-i stabilite prin decizia nr. 162376/10.12.1993, începând cu 01.12.1993. Fiind o pensie stabilita anterior legii 19/2000, intra în procesul de recalculare prevazut prin HG 1550/2004 si se încadreaza în categoria pensiilor carora li se aplica recalcularea conform OUG 4/2005.

În mod eronat pârâta a utilizat un stagiu complet de cotizare de 30 de ani, deoarece art.2 din Normele Metodologice de aplicare a HG 1550/2004 arata ca: stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala în prevazuta de legislatia în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie de care beneficiaza sau care i se cuvine la data începerii operatiunilor de evaluare. In acest sens a aratat ca a desfasurat activitati care se incadreaza in grupa a II a de munca timp de 28 ani, 3 luni si 14 zile.

Conform art. 14 din legea nr. 3/1977 Persoanelor care au lucrat efectiv cel putin 20 ani în locuri care, potrivit legii, se încadrează în grupa I de munca, sau cel putin 25 ani în grupa II de munca, au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la implinirea varstei de: a) 52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, bărbatii;

b) 50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.

În drept, legea 19/2000, legea 3/1977, HG 1550/2004, OUG 4/2005.

S-au depus alaturat: decizia nr. 162376/10.12.2003, decizia nr. 119433/10.04.1994, carnet de munca, talon de pensie, in copii xerox.

Prin întâmpinarea depusa la dosarul cauzei de pârâta se solicita respingerea actiunii ca nefondata, aratand ca in conformitate cu prevederile art. 1 din H.G. nr. 1550/2004, privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 01.04.2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, incepand cu data de 01.10.2004 pensiile din sistemul public vor fi evaluate in vederea recalcularii in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000;

Conform prevederilor art. 4 alin. 3 din OUG nr. 4/2005, privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare care, potrivit legislatiei anterioare datei de 01.04.2001, au facut parte din baza de calcul a pensiilor, se dovedesc prin inscrisurile din carnetele de munca sau prin adeverinte intocmite conform legii, eliberate de angajatori.

Prin decizia nr. 162376/10.12.1993 reclamantul a fost trecut de la pensie de invaliditate la cea pentru limita de vârsta, astfel ca inca din anul 1993 acesta beneficiaza de pensie de limita de vârsta. In data de 24.05.2007 cu nr. de inregistrare 23622, reclamantul a solicitat recalcularea pensiei prin luarea in calcul a adeverintei in care este mentionat sporul de noapte. Astfel, s-a emis decizia nr. 162376/10.09.2009 prin care punctajul mediu anual a ajuns la 1,10392 puncte.

Ulterior emiterii deciziei susmentionate s-au aplicat noului punctaj si prevederile OUG nr. 100/2008, astfel ca punctajul mediu anual actual este de 1,16225, iar cuantumul pensiei este de 852 lei.

Fata de cele mentionate, considera ca pensia reclamantului a fost corect si legal calculata având in vedere actele depuse la dosarul de pensionare si buletinul de calcul anexat la intampinare.

În drept dispozitiile Codului de procedura civila si ale Legii nr. 19/2000.

Examinând actele si lucrarile dosarului, prin prisma dispozitiilor incidente în cauza, Tribunalul constata urmatoarele:

Prin decizia nr. 162376/10.12.1993 emisa de pârâta s-a acordat reclamantului o pensie pentru munca depusa si limita de vârsta, retinandu-se ca vechimea totala in munca este de 38 de ani, din care in grupa II-a de munca 28 ani, 3 luni si 14 zile.

Din buletinul de calcul nr. 162376/04.08.2005 rezulta ca in conformitate cu OUG nr. 4/2005 a fost recalculata pensia reclamantului, stabilindu-se pentru acesta un stagiu complet de cotizare de 30 ani.

Ulterior s-au aplicat reclamantului si prevederile OUG nr. 100/2008 astfel cum rezulta din decizia nr. 162376/10.09.2009.

Desi reclamantul contesta stagiul complet de cotizare de 30 ani, sustinand ca i s-ar fi cuvenit un stagiu complet de cotizare de 28 ani, intrucat a lucrat in conditiile grupei II-a de munca pentru o perioada de 28 ani ani, fiindu-i aplicabil art. 14 din Legea nr. 3/1977, tribunalul nu va avea in vedere o asemenea sustinere.

Astfel, potrivit art.2 alin.1 din Normele Metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr.19/2000, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunii de evaluare.

De asemenea, alineatul (3) al aceluiasi text prevede ca “Pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977”.

Potrivit art. 8 din Legea nr. 3/1977 personalul muncitor, care are o vechime in munca de minimum 30 ani barbatii si 25 de ani femeile au dreptul la pensie pentru munca depusa si limita de varsta la implinirea varstei de 62 de ani barbatii si 57 de ani femeile.

Prin urmare, stagiul complet de cotizare nu reprezinta altceva decat vechimea integrala in munca prevazuta de legea nr. 3/1977, respectiv 30 de ani pentru barbati si 25 de ani pentru femei.

Este adevarat ca potrivit art. 14 din aceeasi lege „Persoanelor care au lucrat efectiv cel putin 20 ani în locuri care, potrivit legii, se încadrează în grupa I de munca, sau cel putin 25 ani în grupa II de munca, la stabilirea pensiei li se ia în calcul, pentru fiecare an lucrat în aceste grupe cîte:

a) un an si sase luni pentru grupa I de munca;

b) un an si trei luni pentru grupa II de munca.

(2) Pe aceasta baza persoanele care au lucrat în grupele I si II de munca au dreptul, la cerere, sa fie pensionate, la împlinirea virstei de:

a) 52 ani, pentru grupa I si 57 ani pentru grupa II, bărbatii;

b) 50 ani pentru grupa I si 52 ani pentru grupa II, femeile.” Aceasta reglementare nu are semnificatia, insa, de modificare a stagiului complet de cotizare pentru persoanele care au lucrat in grupa I sau a II-a de munca, intrucat, asa cum se mentioneaza in art. 2 din HG nr. 1550/2004 stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunii de evaluare. Facilitatea oferita de acest text de lege persoanelor care au lucrat in grupa I sau II de munca consta in acordarea sporului de grupa si posibilitatea pensionarii inainte de implinirea varstei standard de pensionare, dispozitiile art.14 din acest act normativ neavand semnificatia reducerii stagiului de cotizare, utilizat la recalcularea pensiei.

Prin urmare, tribunalul retine ca în mod corect pârâta a utilizat un stagiu complet de cotizare de 30 de ani, astfel incat va respinge actiunea ca nefondata.

JUDECATOR ROXANA MARES