Reducerea vârstelor standard de pensionare Asistenţă şi asigurări sociale


TRIBUNALUL BACAU

SECTIA CIVILA

Dosar nr. 1908/110/2008

SENTINTA CIVILA NR: 894/D/2008

Sedinta publica din 29.10.2008

Reprezentanta intimatei solicita respingerea cererii de interventie in interes alaturat contestatoarei , la dosar nu exista depus statutul Sindicatului A. ,iar contestatoarea a lucrat la o alta societate si nu la Scs din cadrul Sc A. SA Bacau.

Instanta respinge cererea de interventie întrucât desi , contestatoarea nu a facut dovada calitatii de membru de sindicat având în vedere ca aceasta a lucrat la Sc A. C. , la dosar nu s-a depus dispozitii din statultul sindicatului însotit de prima si ultima pagina care sda poarte semnaturile reprezentantilor legali , dispozitii care sa reglementeze posibilitatea mentinerii personalului ca membrii de sindicat si dupa pensionare. Nefiind îndepalinite conditiile prev. de art. 28 din Lg. 54/2003.

Nemaifiind alte probe de administrat , cereri de formulat, tribunalul constata cauza în stare de judecata si acorda cuvântul pe fondul cauzei.

Contestatoarea având cuvântul solicita admiterea contestatiei astfel cum a fost formulata având în vedere motivele depuse cât si precizarile ulterioare.

Reprezentantul intimatei având cuvântul solicita respingerea contestatiei ca nefondata. Decizia de pensionare a fost emisa cu respectarea prevederilor legale in materie de asigurari sociale . Punctajul anular al contestatoarei s-a determinat ca in cazul tuturor pensionarilor conform art. 78 din legea 19/2000 prin împartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din însumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna care se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual .

S-au declarat dezbaterile închise trecându-se la deliberare.

T R I B U N A L U L

– deliberând-

Prin contestatia formulata se solicita de contestatoarea L. E. – în contradictoriu cu Casa Judeteana de Pensii Bacau – anularea deciziei de pensionare 185573/28.02.2008 prin care i-au fost stabilite drepturile de începând cu 10.01.2008 – în cuantum de 883 lei.

Arata contestatoarea prin precizarile depuse la dosar ca:

La 29.01.2005 – îndeplinea cumulativ cele doua conditii:

a) stagiul minim de cotizare prevazut în anexa 3 Legea 19/2000 respectiv 10 ani si 6 luni, contestatoarea realizând un stagiu de 37 ani 10 luni si 13 zile;

b) vârsta standard de pensionare prevazut în anexa 3 era de 57 ani si 6 luni si nu 59 ani si 2 luni cum gresit s-a trecut în decizie.

Sustine contestatoarea ca beneficiaza de reducerea vârstei de pensionare cu 5 ani conform art. 167 al. 1- vârsta la care putea fi înscrisa la fiind de 52 ani si 6 luni care a fost împlinita la 29.01.2005.

Deci la 29.01.2005 îndeplinea cele doua conditii vârsta si stagiul prevazute conform art. 41 lege pentru înscrierea la pensie pentru limita de vârsta.

În ce priveste decizia nr. 185573/28.02.2008 arata contestatoarea ca la calculul punctajului mediu anual nu s-a utilizat asa cum impune legiuitorul stagiul complet de cotizare de 25 ani si 6 luni – anexa 3, ci stagiul de cotizare de 28 ani 4 luni fapt ce a condus la diminuarea pensiei cu 10%.

Se mai arata ca nu s-a luat în calcul perioada în care contributia suplimentara la sistemul public de pensii între 29.01.2005 – data îndeplinirii celor doua conditii si data emiterii deciziei 28.02.2008.

Arata contestatoarea ca stagiul suplimentar este perioada contributiva – scrisa dupa îndeplinirea conditiilor de pensionare si nu cea scrisa dupa emiterea deciziei de pensionare, sens în care s-au invocat dispozitiile deciziei constitutionale nr. 652/28.06.2007.

În sustinerea actiunii, la dosar s-au depus decizii ale Curtii Constitutionale, practica judiciara, adrese.

La dosar s-a depus documentatia care a stat la baza emiterii deciziei, copie carte munca.

Prin întâmpinarea depusa se solicita respingerea contestatiei întrucât la emiterea deciziei s-au respectat dispozitiile art. 78 Legea 19/2000 contestatoarea realizând la 18.01.2008 (data formularii cererii) un stagiu de cotizare de 40 ani 9 luni 26 de zile, punctaj mediu de 151783 puncte functie de aceste date cuantumul pensiei a fost stabilit la 883 lei.

Instanta analizând actele si lucrarile dosarului constata:

Contestatia s-a depus în termen legal, scutita de plata taxei de timbru conform art. 159 Legea 19/2000.

Contestatoarea a solicitat pensionarea pentru limita de vârsta la 10.01.2008 conform cererii 10214/2008.

Potrivit buletinului de calcul, contestatoarea a realizat un stagiu de cotizare de 40 ani 9 luni 26 zile din care grupa a II-a de 22 ani 10 luni 5 zile iar 12 ani 5 luni si 15 zile conditii normale de munca – punctajul realizat fiind de 4300509 si nu un punctaj mediu de 151783 puncte.

În speta, calculul pensiei s-a determinat potrivit art. 76 Legea 19/2000 – prin înmultirea punctajului mediu anual realizat în perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie.

Punctajul mediu anual s-a determinat prin împartirea numarului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate în perioada de cotizare la numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare.

În speta, punctajul anual s-a determinat prin împartirea la 12 a punctajului realizat în anul respectiv din însumarea numarului de puncte realizat în fiecare luna, numarul de puncte realizat în fiecare luna s-a calculat prin raportarea salariului brut lunar individual inclusiv sporurile, adausurile sau dupa caz a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale la salariul mediu brut lunar din luna respectiva comunicat de INSSE.

În ce priveste punctajul anual acesta a fost determinat pe baza salariilor din perioada de cotizare asa cum au fost evidentiate în carnetul de munca, adeverinte.

Potrivit art. 41 (2) Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale actualizata.

„Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati, atingerea acestei vârste de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, prin cresterea vârstelor de pensionare pornindu-se de la 57 ani pentru femei si 62 pentru barbati” conform esalonarii prevazute în anexa 3.

Potrivit alin. 3 stagiul minim de cotizare atât pentru femei cât si pentru barbati este de 15 ani, cresterea de la 10 la 15 ani urmând a se realiza în termen de 13 ani conform anexei 3.

Potrivit al. 4 stagiul maxim de cotizare este de 30 de ani pentru femei si 35 pentru barbati, atingerea stagiului complet se va realiza în 13 ani de la data intrarii în vigoare a legii conform anexei 3.

Instanta urmeaza a înlatura sustinerile contestatoarei privind îndeplinirea vârstei de pensionare la 57 ani si 6 luni întrucât, aceasta fiind nascuta la 29.07.1952, îndeplineste conditiile de pensionare la 59 ani si 2 luni – conform anexei 9 ordinului 340/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii.

Potrivit art. 42 Legea 19/2000 „asiguratii care au realizat stagiul complet de cotizare si care si-au desfasurat activitatea total sau partial în conditii deosebite de munca au dreptul la pensie pentru limita de vârsta cu reducerea vârstelor standard de pensionare.

Potrivit documentatiei care a stat la baza emiterii deciziei, contestatoarea a desfasurat activitate în grupa a II-a de munca 22 ani 10 luni si 5 zile, beneficiind de o reducere de 5 ani conform tabelului nr. 1 art. 42 (1) îndeplinind conditia de pensionare cu vârsta reduca la 54 ani si 2 luni.

De retinut este faptul ca reclamanta nu a formulat cerere de pensionare la aceasta data în conformitate cu art. 82,83 (4).

Instanta retine ca în mod gresit contestatoarea solicita reducerea de la 57 ani si 6 luni întrucât aceasta împlineste vârsta de pensionare la 59 ani si 2 luni raportat la anul nasterii (de la aceasta vârsta se aplica reducerea).

Potrivit sectiunii II ordinul 340/2001 punctul 3 „vârstele standard de pensionare si stagiile minime sau complete de cotizare pentru femei si barbati sunt prevazute în anexa 3 la lege detaliata în functie de data nasterii în anexa nr. 9 la ordinul 340/2001”.

Al. 4 arata ca „Reducerea vârstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 1 de la art. 42 din lege opereaza numai în conditiile realizarii stagiului complet de cotizare: în speta 59 ani si 2 luni.

Instanta urmeaza sa respinga sustinerile contestatoarei privind majorarea punctajului realizat dupa pensionare potrivit ordinului 340/2001.

Potrivit sectiunii VI pct. 26 ordinul 340/2001 „beneficiaza de majorarea punctajului prevazut la art. 78 al. 8 din lege persoanele care dupa îndeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de vârsta prevazute de lege contribuie o anumita perioada la sistemul public de pensii.

Aceasta majorare se aplica numai punctajului corespunzator perioadei de stagiu de cotizare, realizata dupa împlinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de vârsta”.

Conditiile cumulative sunt cele prevazute de art. 41 legea 19/2000 respectiv vârsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.

În cazul dedus judecatii vârsta standard de pensionare este de 59 ani si 2 luni nu a fost depasita, întrucât la data formularii cererii de pensionare contestatoarea avea vârsta de 55 ani si 5 luni.

În raport de cele retinute se apreciaza de instanta ca în speta nu sunt incidente dispozitiile art. 78(8) legea 19/2000.

Instanta având în vedere data împlinirii vârstei de pensionare, 59 ani si 2 luni, urmeaza sa respinga si sustinerile privind neluarea în calcul a stagiului suplimentar între 29.01.2005 si 28.02.2008 ca fiind nedovedite.

Pentru considerentele aratate, instanta având în vedere dispozitiile art. 41,42,76,78,82,83(4),154,167 Legea 19/2000, ordinul 340/2001 privind aprobarea normelor de aplicare a prevederilor Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale cu modificarile si completarile ulterioare.