– O.G. nr. 92/2003;
– Legea nr. 85/2006.
Actul administrativ emis prin intermediul mijloacelor informatice este valabil şi în cazul în care nu poartă semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, con-form art. AS (3) din O.G. nr. 92/2003.
(Curtea de Apel Suceava – Secţia comercială, de administrativ şi fiscal,
decizia nr. 110 din 22 ianuarie 2009)
Prin sentinţa nr. 657/2008, judecătorul sindic de la Tribunalul Suceava a respins ca nefondată cererea introductivă formulată de creditorul Ministerul Economiei şi Finanţelor în contradictoriu cu debitoarea SC X. SRL. în motivarea soluţiei, s-au reţinut următoarele:
Prin cererea adresată Tribunalului Suceava – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal la data de 3 iulie 2008 şi înregistrată sub nr. 5304/86/2008, creditorul MINISTERUL ECONOMIEI Şl FINANŢELOR – AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ – DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE A JUDEŢULUI SUCEAVA a solicitat deschiderea procedurilor prevăzute de faţă de debitoarea SC X. SRL, motivat de faptul că aceasta datorează bugetului de stat suma de 41.390 lei, reprezentând TVA, impozit salarii, impozit profit, creanţa fiind certă, lichidă şi exigibilă.
în probatoriu, s-au depus copii după titlurile executorii 4-13 din 4 septembrie 2007,
1-7 din 18 iulie 2008, 2385-2393 din 2 iulie 2007, 1-11 din 11 ianuarie 2007, 1905-1914 din 21 noiembrie 2007.
Deşi creditoarea susţine că aceste titluri executorii sunt emise în sistem informatic şi că pentru valabilitatea lor nu este necesară semnarea şi ştampilarea. conform Ordinului Ministrului Finanţelor nr. 1364/2007, iar analiza acestora, raportată la data emiterii, 27 noiembrie 2007, ar confirma susţinerile creditoarei, judecătorul sindic constată că dosarele de au o dată anterioară datei emiterii titlurilor executorii, or, conform art. 144 din O.G. nr. 92/2003, în toate actele de executare trebuie menţionat titlul executoriu.
Prin urmare, la data deschiderii dosarelor de executare, 21 noiembrie 2006, 11 ianuarie 2007, 4 septembrie 2007, aşa cum rezultă din copiile depuse, titlurile executorii trebuiau emise, fiind o formalitate anterioară deschiderii executării, astfel că raportate la data deschiderii dosarelor de executare, creditoarei nu-i sunt aplicabile dispoziţiile Ordinului Ministrului Finanţelor nr. 1364/2007, care a intrat în vigoare la data de 8 octombrie 2007, astfel că validitatea acestora nu poate fi reţinută.
Cum art. 46 din O G. nr. 92/2003 sancţionează cu nulitatea lipsa semnăturii actului administrativ şi titlurile executorii depuse au această lipsă, nulitatea se răsfrânge asupra lor.
împotriva sentinţei menţionate a declarat recurs Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava, învederând următoarele:
în mod greşit instanţa de fond a respins cererea introductivă formulată de D.G.F.P. Suceava împotriva debitoarei SC X. SRL, motivat de faptul că nu s-a făcut dovada emiterii în condiţii legale a titlurilor executorii anexate, judecătorul sindic constatând că nu sunt îndeplinite dispoziţiile legale privind existenţa unei creanţe certe, lichide şi exigibile.
Potrivit art. 31 alin. 1 din Legea nr. 85/2006, orice creditor îndreptăţit să solicite deschiderea procedurii prevăzute de prezenta lege împotriva unui creditor prezumat în , poate introduce o cerere introductivă.
în conformitate cu prevederile art. 3 pct. 6 din lege, prin creditor îndreptăţit să solicite deschiderea procedurii insolvenţei se înţelege creditorul a cărei creanţă împotriva patrimoniului debitorului este certă, lichidă şi exigibilă de mai mult de 30 de zile.
Ţinând cont de dispoziţiile legale invocate, judecătorul sindic trebuia să analizeze dacă sunt date condiţiile de certitudine, lichiditate şi exigibilitate în ceea ce priveşte creanţa pentru care s-a solicitat deschiderea procedurii insolvenţei, şi nu să se pronunţe asupra legalităţii şi temeiniciei actelor de executare.
Instanţa reţine că, raportat la data emiterii dosarelor de executare, în speţă nu sunt aplicabile dispoziţiile O.M.F. nr. 1364/2007 privind emiterea prin intermediul mijloacelor informatice a unor acte administrative şi, ca atare, validitatea titlurilor executorii nu poate fi reţinută.
Astfel, judecătorul sindic nu avea competenţa de a analiza legalitatea titlurilor executorii depuse în copie la dosarul cauzei, competenţa în materie aparţinând instanţei de executare.
Intimaţii nu au depus întâmpinare.
Curtea de Apel Suceava – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, prin decizia nr. 110 din 22 ianuarie 2009, a admis recursul, apreciind că este întemeiat.
Judecătorul sindic a reţinut lipsa de incidenţă în speţă a O.M.F. nr. 1364/2007, care a intrat în vigoare la data de 8 octombrie 2008 şi care prevede că titlurile executorii emise în sistem informatic sunt valabile fără semnătură şi ştampilă.
Deşi ordinul menţionat nu era în vigoare, aşa cum a reţinut judecătorul sindic, erau în vigoare dispoziţiile art. 43 alin. 3 din Ordonanţa nr. 92/2003, incident în speţă, care stipula că actul administrativ emis prin intermediul mijloacelor informatice este valabil şi în cazul în care nu poartă semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului emitent. Aşadar, Ordinul nr. 1364/2007 a preluat doar dispoziţiile art. 43 alin. 3 din O G. nr. 92/2003.