Acte de executare silită individuală realizate ulterior deschiderii procedurii. Consecinţe


Legea nr. 85/2006, art. 36

De la data deschiderii procedurii colective se suspendă de drept toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale.

Articolul 36 din conţine dispoziţii al căror scop este menţinerea averii debitorului aflat sub incidenţa acestui act normativ în starea existentă la data declanşării procedurii de , suspendarea acţiunilor judiciare sau extrajudiciare urmărind să prezerve caracterul concursual, colectiv şi egalitar al procedurii menţionate, evitând astfel ca asupra averii falitului să se exercite acţiuni individuale de urmărire sau silită a

creanţelor creditorilor.

C.A. Timişoara, s. com., dec. civ. nr. 793 din 7 octombrie 2008,

nepublicată

Prin sentinţa comercială nr. 544 din 23 aprilie 2008 judecătorul-sindic din cadrul Tribunalului Arad a admis acţiunea formulată de reclamanta A I.P.U.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei SC S. SA, în contradictoriu cu pârâţii SC C. SA, în calitate de societate absorbantă a SC R. SA, şi Biroul Executorului Judecătoresc H.V. şi a constatat nulitatea vânzărilor efectuate în cadrul dosarului execuţional nr. 208/2007, obligând, totodată, pârâta SC C. SA să restituie averii debitoarei bunurile adjudecate ori contravaloarea acestora. Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut că prin sentinţa civilă nr. 2107 din 8 august 2007 pronunţată de Tribunalul Arad împotriva debitoarei SC S. SA a fost deschisă procedura generală de insolvenţă, în calitate de administrator judiciar provizoriu fiind desemnată A I.P.U.R.L. Prin procesul-verbal de licitaţie publică mobiliară din 22 august 2007, creditoarea SC R. SA a adjudecat bunurile debitoarei care fac obiectul prezentei acţiuni, în acest sens fiind emise facturi fiscale de executare silită.

Din declaraţia fostului administrator al debitoarei, care a participat la licitaţia din 22 august 2007, rezultă că acesta a adus la cunoştinţă executorului judecătoresc că din data de 8 august 2007 societatea este în procedura insolvenţei. Chiar dacă Biroul Executorului Judecătoresc H.V. a fost notificat de către lichidatorul judiciar doar la 11 septembrie 2007 în legătură cu deschiderea procedurii generale de insolvenţă faţă de debitoare şi chiar dacă această menţiune nu a fost încă operată în la data adjudecării bunurilor în litigiu, conform art. 36 din Legea nr. 85/2006, de la data deschiderii procedurii se suspendă de drept toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale, iar potrivit art. 46 alin. (1), în afară de cazurile prevăzute la art. 49 sau de cele autorizate de judecătorul-sindic, toate actele, operaţiunile şi plăţile efectuate de debitor ulterior deschiderii procedurii sunt nule.

împotriva acestei sentinţe a declarat recurs pârâta SC C. SA, solicitând modificarea în tot a hotărârii atacate în sensul respingerii acţiunii formulate de reclamanta A I.P.U.R.L.

Prin decizia civilă nr. 793 din 7 octombrie 2008, Curtea de Apel Timişoara a respins ca nefondat recursul pârâtei, apreciind că hotărârea tribunalului este temeinică şi legală, în conformitate cu prevederile incidente în cauză.

Textul art. 36 reglementează unul dintre efectele sentinţei de deschidere a procedurii colective, suspendarea de drept a judecării proceselor având ca obiect creanţe faţă de averea debitorului sau pretenţii faţă de bunurile din averea acestuia, precum şi suspendarea procedurilor de executare silită contra patrimoniului persoanei aflată sub incidenţa Legii nr. 85/2006. Această normă imperativă, de ordine publică, are drept scop concentrarea tuturor litigiilor având ca obiect averea falitului în competenţa exclusivă a judecătorului-sindic desemnat în procedura insolvenţei în conformitate cu art. 6 din lege.

Suspendarea operează ex lege şi trebuie numai constatată, la sesizarea sau la cererea persoanei interesate. Din momentul în care s-a produs efectul prevăzut de lege, dar instanţa sau organul de executare silită nu a luat act de suspendare, indiferent din ce cauză, fie chiar şi datorită faptului că nu i s-a adus formal la cunoştinţă despre declanşarea procedurii colective faţă de debitorul chemat în judecată sau urmărit silit, se generează o stare continuă de conflict cu legea, care oferă posibilitatea de a ataca refuzul suspendării judecăţii sau actele de executare silită individuale întocmite după data deschiderii procedurii, dispoziţiile art. 36 aplicându-se în toate situaţiile, fară să fie condiţionate de inserarea unei dispoziţii exprese în acest sens în hotărârea judecătorului-sindic dată în condiţiile art. 32 şi 33 din lege, sentinţa tribunalului fiind din momentul pronunţării, inclusiv în ceea ce priveşte efectul prevăzut de art. 36. In aceste condiţii, dacă o societate comercială este supusă concomitent procedurii de insolvenţă prevăzută de Legea nr. 85/2006 şi executării silite pornite pe calea dreptului comun, se aplică dispoziţiile legii speciale, iar executarea silită individuală se suspendă pentru că toate creanţele care se declară la masa credală se plătesc într-o ordine bine stabilită, după ce au fost efectuate verificări de către practician, iar ulterior de către instanţă, dacă este cazul, bunurile debitorului insolvent urmând să fie sigilate şi apoi valorificate numai în condiţiile actului normativ menţionat.

Suspendarea vizează atât acţiunile judiciare propriu-zise, cât şi executările silite, directe ori indirecte, asupra bunurilor din averea debitorului, care constituie o continuare a procesului civil şi o componentă a acţiunii judiciare, precum şi acţiunile arbitrale ori cele extrajudiciare. Această suspendare, care are loc ope legis, determină încetarea oricărei urmăriri individuale împotriva debitorului pentru a nu prejudicia interesele creditorilor şi a elimina incertitudinea asupra masei pasive, ca o consecinţă a caracterului concur-sual al procedurii de insolvenţă, creditorii ale căror acţiuni au fost astfel suspendate urmând să-şi declare creanţele în cadrul respectivei proceduri.

Având în vedere că scopul procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006 este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat în insolvenţă, de la data deschiderii ei suspendându-se de drept toate acţiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale, toţi creditorii debitorului insol-vent având dreptul (posibilitatea) să-şi declare creanţele şi să participe la procedură în scopul realizării acestora, caracterul concursual şi egalitar al procedurii de insolvenţă obligă pe creditori la respectarea unei „discipline colective”.