Actiune având ca obiect anulare raport de evaluare a performantelor profesionale. Scutirea de plata taxei judiciare de timbru. Taxă de timbru


– art.15 alin.1 lit.a din Legea nr. 146/1997

Raporturile de serviciu ale functionarilor publici se înscriu in sfera raporturilor de la care se refera dispozitiile art.15 alin.1 lit.a din Legea nr. 167/1997, astfel ca dispozitia instantei de achitare a taxei de timbru pentru actiunea in anulare a raportului de evaluare a performantelor profesionale este lipsita de temei legal.

(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VIII-A ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR. 1078/16.05.2011)

Prin sentinta civila nr.2814/28.09.2010 a Tribunalului Teleorman, a fost anulata ca insuficient timbrata actiunea formulata de reclamanta T. V. D. în contradictoriu cu pârâtul INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA TELEORMAN, actiune prin care reclamanta solicitase anularea rapoartelor de evaluare a performantelor profesionale individuale pentru perioada 25.05.2009 – 31.12.2009, aratând ca, pâna la data de 28.01.2010, a avut calitatea de inspector de munca în cadrul pârâtului Inspectoratul Teritorial de Munca Teleorman, iar rapoartele de evaluare pentru perioada 25.05.2009 – 31.12.2009 ce consacra calificativul “bine” sunt nelegale.

Pentru a dispune în acest sens, tribunalul a retinut ca, pentru termenul din 28 septembrie 2010, reclamanta a fost citata cu mentiunea achitarii taxei judiciare de timbru în cuantum de 1 leu (diferenta) si 0,30 lei timbru judiciar, obligatie neîndeplinita de aceasta, astfel ca a facut aplicarea art.20 alin.3 din Legea nr.146/1997.

Împotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta T. V. D., solicitând casarea ei si trimiterea cauzei spre rejudecare.

În motivarea recursului sau, a aratat ca achitase diferente de taxa judiciara de timbru si timbrul judiciar, însa masina personala cu care se deplasa la instanta a suferit o defectiune la sistemul de directie, astfel ca a ajuns târziu, dupa încheierea sedintei, neavând posibilitatea sa dovedeasca achitarea taxei.

Analizând recursul prin prisma motivelor invocate, Curtea îl apreciaza ca întemeiat, pentru urmatoarele considerente:

Potrivit disp. art.15 alin.1 lit.a din Legea nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru, “sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la încheierea, executarea si încetarea contractului individual de munca, orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe salarii, drepturile decurgând din executarea contractelor colective de munca si cele privind solutionarea conflictelor colective de munca, precum si executarea hotarârilor pronuntate în aceste litigii”.

Or, asa cum a decis si Sectia contencios administrativ si fiscal a Înaltei Curti de Casatie si Justitie prin solutia de unificare a practicii judiciare, adoptata în Plenul judecatorilor Sectiei din 29 septembrie 2008, sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, formulate de functionarii publici, derivând din raportul de serviciu, avându-se în vedere, la adoptarea solutiei de principiu, ca raporturile de serviciu ale functionarilor publici se înscriu în sfera raporturilor de munca la care se refera dispozitiile art.15 alin.1 lit.) din Legea nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru.

Prin urmare, instanta retine ca actiunea reclamantei fiind scutita de obligatia de plata a taxei judiciare de timbru, dispozitia instantei de achitare a taxei este lipsita de temei legal si, prin urmare, si solutia anularii actiunii ca insuficient timbrata.

Astfel, în baza art.312 alin.5 Cod procedura civila, va admite prezentul recurs si va casa sentinta cu trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiasi instante.

2