Din moment ce asociaţia cu scop lucrativ nu s-a reorganizat într-o societate comercială, nu i se pot aplica prevederile Legii nr. 31/1990, şi activitatea ei, inclusiv încetarea şi lichidarea patrimoniului, rămâne guvernată de prevederile Codului comercial, la care face trimitere expresă art. 21 raportat la art. 19 din Detretul-lege nr. 54/1990.
Cum în Codul comercial nu se regăsesc prevederi privind încetarea şi lichidarea patrimoniului unei asociaţii cu scop lucrativ, iar de aplicarea prevederilor referitoare la faliment nu poate fi vorba, urmează ca, având în vedere art. 1 din Codul comercial, să se aplice prevederile Codului civil, anume Cartea a 111-a, titlul VIII, art. 1491-1531, în măsura în care nu sunt contrarii legilor şi uzurilor comerciale.
(Secţia comercială, decizia nr. 332/13.04.1992)
Prin acţiunea înregistrată la data de 2.09.1991, reclamantul H.B.E. a chemat în judecată pe asociatul său I.C. şi a cerut să se constate că, începând din luna mai 1991, Asociaţia cu scop lucrativ “SNACK BAR” s-a dizolvat, datorită refuzului pârâtului de a continua activitatea (potrivit convenţiei) şi imposibilităţii realizării scopului propus şi, ca urmare, să se dispună împărţirea patrimoniului asociaţiei, conform regulilor prevăzute în art. 1530 Cod civil, după ce, în prealabil, se va stabili contribuţia fiecărui asociat la capitalul social şi la activul şi pasivul asociaţiei.
La 27.09.1991 a formulat o cerere de chemare în judecată şi asociatul I.C., cerere întemeiată pe prevederile art. 969 şi 1529 Cod civil, solicitând ca, în contradictoriu cu pârâtul H.B.E., să se constate că Asociaţia cu scop lucrativ “SNACK BAR” s-a dizolvat din luna mai 1991, datorită imposibilităţii realizării scopului propus, şi, ca urmare, să se dispună ieşirea din indiviziune asupra patrimoniului asociaţiei.
La 7.11.1991, H.E. a formulat o cerere de intervenţie în interes propriu, solicitând obligarea Asociaţiei cu scop lucrativ “SNACK BAR” să-i achite suma de 48.000 lei, ce reprezintă salariul pentru prestată în perioada 28.11.1990-31.03.1991.
Prin sentinţa civilă nr. 5.377 din 7.11.1991, Judecătoria sectorului 2 Bucureşti a respins atât acţiunile conexate, formulate de H.B.E. şi I.C., cât şi cererea de intervenţie a lui H.E., cu motivarea că în luna mai 1991 prevederile Decretului-lege nr. 54/1990 referitoare la asociaţiile cu scop lucrativ erau abrogate, şi, deci, erau aplicabile prevederile Legii nr. 31/1990, potrivit cărora dizolvarea şi lichidarea societăţilor trebuie să urmeze, în mod obligatoriu, procedura prevăzută în acea lege, or cei doi asociaţi nu au urmat procedura legală, deşi asociaţia întruneşte toate caracteristicile unei în nume colectiv şi nu a unei societăţi civile, reglementată de art. 1529 şi urm. Cod civil.
Prin recursul de faţă, reclamantul pârât H.B.E. critică hotărârea instanţei de fond pentru nelegalitate, şi susţine, în esenţă, că, în mod greşit, au fost respinse acţiunile formulate în cauză, deşi asociaţia şi-a încetat fiinţa nu numai în fapt, ci şi în drept, deoarece nu s-a reorganizat în societate comercială, în termenul prevăzut de lege, astfel că nu poate fi asimilată cu o societate în nume colectiv, căreia să i se aplice prevederile Legii nr. 31/ 1990.
Recursul este întemeiat.
Din examinarea prevederilor art. 225 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, rezultă că începând de la 17.12.1990 se abrogă prevederile Decretului-lege nr. 54/1990 referitoare la asociaţiile cu scop lucrativ, cum este şi cea din speţa de faţă, dar, potrivit prevederilor art. 222 din aceeaşi lege, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 44/1991, acele asociaţii îşi pot continua activitatea dacă până la 17.09.1991 se vor reorganiza într-una din formele de societate prevăzute de Legea nr. 31/1990.
Este evident că prin înregistrarea la instanţa de judecată în zilele de 2.09. şi 27.09.1991 a acţiunilor prin care cer împărţirea patrimoniului, cei doi asociaţi şi-au manifestat expres voinţa de a nu reorganiza Asociaţia cu scop lucrativ “SNACK BAR” într-o societate comercială, astfel că, de drept, asociaţia şi-a încetat existenţa începând cu data de 17.09.1991, iar din conţinutul acţiunilor de chemare în judecată rezultă că ambii asociaţi sunt de acord că, începând din luna mai 1991, asociaţia, în fapt, s-a dizolvat, astfel că, în cele ce urmează, se va analiza care sunt normele de drept care guvernează lichidarea şi împărţirea patrimoniului unei asociaţii cu scop lucrativ, care a funcţionat în baza Decretului-lege nr. 54/1990. în legătură cu această problemă sunt de reţinut următoarele: în contractul de asociere şi în statutul Asociaţiei cu scop lucrativ “SNACK BAR” s-a prevăzut că lichidarea asociaţiei se poate face la cererea unuia dintre asociaţi şi că lichidarea se va face de către asociaţi sau alte persoane numite de ei, iar litigiile născute în executarea contractului de asociere, deci şi cele legate de lichidarea asociaţiei, se vor soluţiona de instanţa în raza căjeia îşi are sediul asociaţia.
Din împrejurarea că fiecare din cei doi asociaţi au sesizat instanţa de judecată cu acţiune de împărţire a patrimoniului, rezultă concluzia certă că ei nu au putut ajunge la un acord în ce priveşte lichidarea societăţii şi nici nu au înţeles să însărcineze alte persoane să facă această lichidare, astfel că sarcina aceasta revine Judecătoriei sectorului 2 Bucureşti, în circumscripţia căreia îşi are sediul asociaţia.
Instanţa de fond a reţinut, în mod corect, în temeiul prevederilor art. 21 rap. la art. 19 din Decretul-lege nr. 54/1990, că activitatea Asociaţiei “SNACK BAR” s-a desfăşurat şi în cadrul dispoziţiilor din Codul comercial, dar a considerat, eronat, că din luna mai 1991, când Decretul-lege nr. 54/1990 era abrogat şi asociaţii au constatat că nu mai pot realiza scopul propus şi încetează activitatea, asociaţia poate fi socotită ca fiind o societate comercială în nume colectiv, căreia i se aplică prevederile Legii nr. 31/ 1990, şi nu o societate civilă, a cărei activitate încetează în condiţiile prevăzute de art. 1529 şi urm. din Codul civil. De aici, instanţa de fond a ajuns la concluzia, eronată, că, din moment ce asociaţii nu au înţeles să parcurgă procedura obligatorie, prevăzută de Legea nr. 31/1990, cererile formulate pentru împărţirea patrimoniului sunt inadmisibile.
în realitate, din moment de asociaţia cu scop lucrativ nu s-a reorganizat într-o societate comercială (în una din formele prevăzute de lege), nu i se pot aplica prevederile Legii nr. 31/1990, şi activitatea ei, inclusiv încetarea asociaţiei şi lichidarea patrimoniului, rămâne guvernată de prevederile Codului comercial, la care face trimitere expresă art. 21 raportat la art. 19 din Decretul-lege nr. 54/1990.
Având în vedere că în Codul comercial nu se regăsesc prevederi privind încetarea şi lichidarea patrimoniului unei asociaţii cu scop lucrativ, iar de aplicarea prevederilor referitoare la faliment nu poate fi vorba (deoarece procedura de declarare a falimentului se poate declanşa numai la cererea creditorilor, ceea ce, în speţă, nu există), urmează a se avea în vedere art. 1 din Codul comercial, potrivit căruia, pentru situaţiile nereglementate de Codul comercial, se aplică Codul civil.
Aşa fiind, cele două acţiuni principale conexate, formulate de asociaţii H.B.E. şi I.C., prin care, în esenţă, se solicită să se constate dizolvarea asociaţiei şi lichidarea patrimoniului, ca şi cererea de intervenţie în interes propriu formulată de H.E., trebuiau a fi soluţionate în cadrul prevederilor din Codul civil, şi anume Cartea IH-a, titlul VIII, art. 1491 -1531, în măsura în care nu sunt contrarii legilor şi uzurilor comerciale, şi nu respinse ca inadmisibile.
Neprocedând aşa, instanţa de fond a pronunţat o sentinţă nelegală, care urmează a fi casată, cu trimitere spre rejudecare, în temeiul art. 312 al. 1 pct. 2 lit. b teza a 2-a Cod proc. civilă.
Notă: Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 20 din 6 februarie 1990. A fost modificat prin Legea nr. 31/1990 (publicată în Monitorul Oficial nr. 126-127 din 17 noiembrie 1990), care a abrogat prevederile referitoare la întreprinderile mici şi asociaţiile cu scop lucrativ cu personalitate juridică. De asemenea, a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/1992 (publicată în Monitorul Oficial nr. 209 din 26 august 1992), care a stabilit la 30% limita maximă de majorare a impozitului.
Cu privire la Legea nr. 31/1990, a se vedea nota de la speţa nr. 23.