Aviz al oficiului juridic. Act preparator – act administrativ. Distincţii.


Potrivit dispoziţiilor art. 1 din Legea nr. 29/1990 “orice persoană fizică sau juridică, dacă se consideră vătămată în drepturile sale recunoscute de lege printr-un act administrativ, sau prin refuzul nejustificat al unei autorităţi administrative de a-i rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege, se poate adresa instantei judecătoreşti competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată”.

Refuzul menţionat de textul legal se referă la rezolvarea unei cereri. Iar nu la avizul prealabil emiterii deciziei de către conducerea autorităţii publice, acesta având caracterul de act preparator ce nu produce prin el însuşi efecte juridice, care poate fi atacat numai odată cu actul definitiv dat pe baza lui.

Secţia de Administrativ, decizia nr. 698 din 20 martie 1998.

Prin acţiune, reclamantul P.C. a chemat în judecată Direcţia Regională de Poştă Craiova, solicitând înlăturarea avizului nefavorabil privind numirea sa pentru exercitarea funcţiei de control financiar de gestiune.

în motivarea acţiunii s-a arătat că prin referatul serviciului C.F.G., pe baza Ordinului nr. 101/2331/10.06.1996 al R.A Poşta Română”, a fost trecut în grupul de 17 specialişti pentru exercitarea controlului financiar de gestiune şi că numai consilierul juridic a făcut obiecţiune scrisă în ce-1 priveşte pe reclamant, opunându-se ca acesta să exercite control financiar de gestiune, deoarece este parte responsabilă civilmente într-un dosar penal.

Reclamantul a precizat că această situaţie nu este un impediment în împuternicirea de a exercita control financiar de gestiune, deoarece nu se află în nici una din situaţiile prevăzute de Circulara nr. 101/2331/1991 a R.A. “Poşta Română”.

Prin sentinţa civilă nr. 209/1997 a Curţii de Apel Craiova, Secţia de contencios administrativ şi comercial, a fost admisă acţiunea reclamantului şi s-a înlăturat avizul denumit “obiecţiuni” făcut în finalul referatului înregistrat la nr. 1630/1996 al Direcţie Regionale de Poştă Craiova, aparţinând consilierului juridic al unităţii.

Pentru a pronunţa această sentinţă instanţa a reţinut că avizul negativ are caracterul unui refuz prevăzut de art. 1 din Legea nr. 29/1990 iar din Circulara nr. 101/2331/1996 a R.A. “Poşta Română” nu rezultă că reclamantul se află în vreuna din situaţiile care interzic exercitarea controlului financiar de gestiune.

împotriva acestei hotărâri a declarat recurs în termen legal pârâta Direcţia Regională de Poştă Craiova, care a arătat că reclamantul nu poate exercita control financiar de gestiune potrivit art. 2 din R.C., nr. 720/1992, deoarece a adus un prejudiciu unităţii, fiind obligat printr-o sentinţă penală în solidar cu două inculpate, la despăgubiri civile către Direcţia Regională de Poştă Craiova. Ulterior recurenta a arătat că avizul nu este un act administrativ supus separat controlului instanţei.

Recursul este întemeiat.

Potrivit dispoziţiilor art. 1 din Legea nr. 29/1990,”orice persoană fizică sau juridică, dacă se consideră vătămată în drepturile sale recunoscute de lege, printr-un act administrativ, sau prin refuzul nejustificat al unei autorităţi administrative de a-i rezolva cererea referitoare la un drept recunoscute de lege, se poate adresa instanţei judecătoreşti competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată”.

Având în vedere ceea ce atacă prin acţiunea de faţă, avizul negativ al oficiului juridic referitor la reclamant, se constată că acesta nu este un refuz aşa cum este prevăzut de art. 1 din Legea nr. 29/1990 după cum a reţinut instanţa de fond în mod eronat, refuzul menţionat de textul legal se referă la rezolvarea unei cereri, or în cazul de faţă nu se refuză rezolvarea unei petiţii a reclamantului, ci se obiectează de către oficiul juridic asupra împuternicirii reclamantului de către conducerea unităţii, pentru exercitarea controlului financiar de gestiune, arătându-se care sunt impedimentele legale. Este un aviz prealabil emiterii deciziei de către conducerea unităţii, având caracterul de act preparator. Numai decizia conducerii reprezintă un act administrativ în sensul art. 1 din Legea nr. 29/1990, având caracter decizional propriu, nu şi actele preparatoare emiterii deciziei, în cazul de faţă avizul oficiului juridic. Acest act pregătitor nu produce prin el însuşi efecte juridice între autoritatea Direcţia Regionala de Poştă Craiova şi reclamant şi nu poate forma el singur obiectul acţiunii în contencios administrativ; el poate fi atacat numai odată cu actul (decizia) definitiv dat pe baza lui. Cum reclamantul nu a procedat astfel, în mod greşit instanţa de fond a admis acţiunea.

Faţă de considerentele expuse, recursul va fi admis ca întemeiat, se va casa sentinţa atacată şi pe fond se va respinge acţiunea reclamantului.