Cerere înscriere a creanţei Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Argeş în tabelul definitiv consolidat, pe baza procesului verbal de control Faliment


Sumele solicitate vizează drepturi vamale şi accesorii aferente, ca urmare a reverificării declaraţiei vamale în detaliu, înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006, potrivit procesului verbal de control din data de 05.05.2011, situaţie în care sunt aplicabile prevederile art. 64 alin.3 din legea insolvenţei .

Procedura insolvenţei este o procedură concursuală , scopul legii insolvenţei fiind instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, conform art. 2 din Legea nr. 85/2006.

În consecinţă, creditorul care, ulterior termenelor defipte de judecătorul sindic prin încheierea de deschidere a procedurii insolvenţei constată că nu a formulat cerere de creanţă , nu poate, invocând existenţa unui act de reverificare a unei declaraţii vamale datând din anul 2006, să solicite modificarea tabelului definitiv.

În consecinţă, creditorul care, ulterior termenelor defipte de judecătorul sindic prin încheierea de deschidere a procedurii insolvenţei constată că nu a formulat cerere de creanţă , nu poate, invocând existenţa unui act de reverificare a unei declaraţii vamale datând din anul 2006, să solicite modificarea tabelului definitiv.

Motivele prevăzute de art. 75 din lege – ca unică posibilitate de schimbare a tabelului definitiv – sunt de strictă interpretare şi nu au aplicabilitate în speţa dedusă judecăţii.

Sentinţa comercială nr. 1385/F/22.09.2011 pronunţată în dosarul nr. 1960/1259/2010

Prin încheierea din data de 23.12.2011, judecătorul sindic a dispus deschiderea procedurii de în formă simplificată împotriva debitoarei S.C. F SRL, a numit lichidator judiciar provizoriu pe Oprea Barac Ionel , cu atribuţiile prevăzute de art.25 din lege

În exercitarea atribuţiilor , lichidatorul judiciar, a depus la dosar dovada notificării creditorilor conform art. 61 din legea insolvenţei şi a publicării nitificării în BPI respectiv a publicării anunţului privind deschiderea procedurii simplificate în Ziarul Bursa tabelul preliminar al creanţelor, care a fost afişat la uşa instanţei, în baza art. 72 din Legea insolvenţei, , publicat în BPI

La data de 31.03.2011 a fost depus şi afişat la instanţă, în acord cu prevederile art. 74 din Legea nr.85/2006, tabelul definitiv al creanţelor asupra debitorului

La data de 19.05.2011, Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale C în nume propriu şi în calitate de reprezentant al A a solicitat înscrierea în tabelul definitiv consolidat , a sumei de 5070 lei stabilită prin decizia nr. 16682/05.05.2011, pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare de control vamal , emisă de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Argeş, pe baza procesului verbal de control nr. 16681 încheiat la data de 05.05.2011.

S-a arătat că înscrisul din care rezultă sumele datorate bugetului de stat – fiind comunicat prin poştă, cu confirmare de primire, şi neatacat în termenul prev. de art. 141 alin.2 dun Codul de procedură fiscală – constituie titlu executoriu, conform art. 110 alin.3 din OG nr. 92/2003 .

Instanţa a constatat că din actele dosarului rezultă că sumele solicitate vizează drepturi vamale şi accesorii aferente, ca urmare a reverificării declaraţiei vamale în detaliu, înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006, potrivit procesului verbal de control din data de 05.05.2011, situaţie în care sunt aplicabile prevederile art. 64 alin.3 din legea insolvenţei .

Procedura insolvenţei este o procedură concursuală , scopul legii insolvenţei fiind instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, conform art. 2 din Legea nr. 85/2006.

Motivele prevăzute de art. 75 din lege – ca unică posibilitate de schimbare a tabelului definitiv – sunt de strictă interpretare şi nu au aplicabilitate în speţa dedusă judecăţii.

Dreptul de a solicita sumele rezultând din declaraţia vamală înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006 şi factura externă nr. A9309/04.05.2006, s-a născut la acea dată , iar reverificarea declaraţiei, ulterior deschiderii procedurii, la 05.05.2011, nu se poate interpreta în sensul naşterii unei creanţe în această perioadă .

Pe de altă parte, se invocă faptul că decizia pentru regularizarea situaţiei, nr. 16682/05.05.2011., emisă de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale , pe baza procesului verbal de control încheiat la 05.05.2011 constituie titlu executoriu conform art. 110 alin.3 din OG nr. 92/2003, atât în privinţa drepturilor principale şi accesorii . Această susţinere trebuie interpretată în acord cu prevederile art. 41 din în sensul calculării obligaţiile fiscale accesorii până la data deschiderii procedurii insolvenţei.

Judecătorul sindic reţine că prin încheierea de deschidere a procedurii s-a dispus dizolvarea societăţii şi ridicarea dreptului de administrare al debitorului, iar actul respectiv nu a fost comunicat contribuabilului de către creditoare la în conformitate cu dispoziţiile art. 44 din OG 92/2003 , ci lichidatorului judiciar desemnat în cauză, care, nu are, competenţa, potrivit art. 25 din Legea insolvenţei de a formula contestaţie în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.

Dacă procesul verbal evocat de creditorul bugetar ca temei al creanţei sale nu a fost comunicat societăţii debitoare cu respectarea prevederilor art. 28 alin.5 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală , în raport de prevederile art. 44 şi 45 din aceeaşi ordonanţă, creanţa având ca bază acest act de reverificare a creanţei este inopozabil debitoarei.

Concluzionând, judecătorul sindic – având în vedere şi prevederile art. 76 din Legea insolvenţei – reţine că Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova, în nume propriu şi în calitate de reprezentant al Autorităţii Naţionale a Vămilor – titulari de creanţe anterioare deschiderii procedurii, rezultând din declaraţia vamală înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006 şi factura externă nr. A9309/04.05.2006, nu au depus cererea de admitere a creanţelor până la expirarea termenului prevăzut la art. 62 alin. (1) lit. b), şi sunt decăzuţi, cât priveşte creanţele respective, din dreptul de a fi înscrişi în tabelul creditorilor şi nu vor dobândi calitatea de creditor îndreptăţit să participe la procedură.