Prin sentinţa civilă nr. 614/2005 Judecătoria Focşani a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Vrancea, în temeiul prevederilor art. 2 şi 20 din Legea nr. 326/2001 coroborate cu art. 2 lit. b, şi c, art. 8 alin. 2 şi art. 18 alin. 4 lit. c, din Legea nr. 554/2004.
La Tribunalul Vrancea cauza a fost înregistrată sub nr. 599/C+C/2005.
Prin sentinţa civilă nr. 127/2005 Tribunalul Vrancea a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Judecătoriei Focşani, motivat de faptul că reclamanta nu este o persoană vătămată în sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004, lege care nu este aplicabilă în speţă, aceasta indicând de altfel, prin acţiunea formulată, că îşi întemeiază pretenţiile pe dispoziţiile OG nr. 5/2001.
Examinând conflictul negativ de competenţă de faţă, Curtea a constatat că potrivit art. 1 din Legea nr. 554/2004 orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de administrativ, contenciosul administrativ fiind, potrivit art. 2 lit. e, activitatea de soluţionare de către instanţă a litigiilor în care cel puţin una dintre părţi este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea unui act administrativ, fie din nesoluţionarea în termen ori refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim.
În înţelesul aceleiaşi legi (art. 2 alin. 1 lit. a,), persoană vătămată poate fi orice persoană fizică sau juridică vătămată prin acte administrative, fiind asimilate actelor administrative, potrivit art. 2 alin. 1 lit. c, şi contractele încheiate de autorităţile publice care au ca obiect prestarea serviciilor publice.
Din analiza coroborată a acestor articole rezultă că procedura reglementată de Legea contenciosului administrativ, lege cu caracter special, este menită să apere persoanele fizice sau juridice de abuzurile autorităţilor administrative (şi a acelor asimilate de lege) şi nu poate constitui o cale prin care autoritatea administrativă însăşi să se îndrepte împotriva unei persoane fizice sau juridice, cu excepţia situaţiei în care şi aceasta ar fi tot o autoritate administrativă.
SC E. SA Focşani, creditoare într-o somaţie de plată, nu este persoană vătămată în sensul art. 1 din Legea nr. 554/2004 şi, în acest caz, creanţa sa poate fi realizată prin procedura somaţiei de plată prevăzută de OG nr. 5/2001, nu în contencios administrativ, cu atât mai mult cu cât, în cauza supusă judecăţii, creditoarea însăşi a ales să îşi întemeieze în drept pretenţiile pe prevederile OG nr. 5/2001.
Potrivit art. 2 din OG nr. 5/2001, cererea privind somaţia de plată se depune la instanţa competentă pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă.
Cum cererea are caracter comercial iar valoarea este sub un miliard lei, Curtea a constatat că aparţine Judecători Focşani competenţa de soluţionare a cauzei în temeiul art. 2 pct. 1 lit. a, C. proc. civ.