Consiliul judeţean. Refuz de avizare a documentaţiei întocmite de o societate comercială în baza hotărârii guvernului nr. 834/1991. invocarea încălcării proiectului de urbanism general al oraşului.


Potrivit art. 20 din Legea nr. 15/1990, că urmare a reorganizării fostelor întreprinderi de stat în societăţi comerciale, dreptul de administrare directă asupra terenurilor şi a celorlalte active s-a transformat în drept de proprietate.

Refuzul Consiliului Judeţean de a aviza documentaţia întocmită de o societate comercială în vederea atestării dreptului de proprietar asupra terenului cu motivaţia că în Cartea Funciară figurează ca proprietar statul, nu este justificat întrucât anterior Legii 15/1990, fostele întreprinderi aveau un drept de administrare, noii fiind evidenţiaţi după apariţia actelor normative menite să reconsidere proprietatea privată asupra terenurilor.

Secţia de Administrativ, decizia nr. 212 din 2 februarie 1998.

Curtea de Apel Timişoara, prin sentinţa civilă nr. 130/CA din 10 iunie 1997, a respins ca nefondată cererea reclamantei S.C. “Teleconstrucţia” S.A. Bucureşti împotriva pârâtului Consiliul Judeţean Timiş.

Pentru a hotărî astfel, instanţa de Contencios Administrativ a reţinut că reclamanta nu a făcut dovada vătămării unui drept recunoscut de lege prin refuzul pârâtei de a-i aviza favorabil documentaţia întocmită în vederea obţinerii certificatului de atestare a dreptului de proprietate.

S-a precizat că potrivit Decretului – Lege nr. 115/1938, în sistemul de Carte Funciar aplicabil şi în municipiul Timişoara, dovada dreptului de proprietate se face cu înscrierea în cartea funciară. Ori, terenul pentru care s-a întocmit documentaţia de către reclamantă se afla în proprietatea statului şi administrarea Ministerului Lucrărilor Publice.

Prin expertiza întocmită în cauză, s-a concluzionat că în planul urbanistic terenul este propus pentru extinderea zonei de agrement a municipiului Timişoara.

împotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta S.C. “Teleconstrucţia “S.A. Bucureşti.

în expunerea motivelor de recurs, s-a precizat de către recurenta, în ceea ce priveşte reţinerea instanţei de fond referitoare la inexistenţa dreptului vătămat, că în regimul anterior Legii nr. 15/1990 întreprinderile de stat aveau un drept de administrare directă asupra terenurilor şi a celorlalte active şi că prin efectul art. 20 din Legea nr. 15/1990, că urmare a reorganizării întreprinderilor de stat în societăţi comerciale, acest drept s-a transformat în drept de proprietate.

Tot legat de acest aspect s-a susţinut că terenul nu făcea parte, raportat la momentul avizării documentaţiei din categoria celor care aparţineau domeniului public şi că proiectul de urbanism general invocat de expertiza efectuată în cauză nu avea toate avizele pentru a fi obligatoriu.

în ceea ce priveşte reţinerea instanţei că în cartea funciară apare doar statul că proprietar, recurenta a precizat că până la apariţia Legii nr. 15/1990 toate fostele întreprinderi au avut numai un drept de administrare dar că, datorită apariţiei noilor acte normative în domeniul fondului funciar care reglementează obţinerea dreptului de proprietate are în prezent aceasta vocaţie.

Recursul este fondat.

Reclamanta a solicitat avizarea documentaţiei întocmită în baza Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 pentru stabilirea şi evaluarea terenului deţinut în Timişoara. Refuzul intimatei Consiliul Judeţean Timiş – Direcţia de Urbanism, amenajarea teritoriului şi lucrărilor publice de a da avizul solicitat este nelegal.

în regimul anterior Legii nr. 15/1990, întreprinderile de stat aveau un drept de administrare directă asupra terenului şi a celorlalte active aşa cum a fost şi în cazul fostei întreprinderi de stat de interes republicat Teleconstrucţia”, recurenta în cauza de faţă, potrivit art. 20 din Legea nr. 15/1990, că urmare a reorganizării acesteia ca societate comercială, dreptul de administrare s-a transformat în drept de proprietate.

Terenul ce-l deţinea societatea la momentul avizării nu făcea parte din categoria terenurilor ce aparţineau domeniului public şi celui privat al statului iar proiectul de urbanism general nu avea toate avizele şi nici avizul final al Ministerului Lucrărilor Publice şi amenajării teritoriului pentru a avea un caracter obligatoriu.

în acest context, refuzul avizării documentaţiei întocmită de reclamantă este nejustificat iar în ceea ce priveşte reţinerea instanţei referitoare la menţiunile din cartea funciara în care figurează ca proprietar statul şi nu recurenta nu poate constitui un argument, întrucât fostele întreprinderi aveau un drept de administrare anterior Legii nr. 15/1990, noii proprietari fiind evidenţiaţi după apariţia actelor normative menite să reconsidere proprietatea privata asupra terenului.

Astfel fiind se va admite recursul ca întemeiat, se va casa sentinţa iar pe fond se va admite acţiunea în sensul obligării pârâtei de a aviza documentaţia conform Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 pentru terenul din Timişoara, Str. Imbroane nr. 56.