Prin acţiunea înregistrată la Tribunalul Braşov, reclamanta Direcţia de Telecomunicaţii a solicitat anularea autorizaţiei de construire eliberată de unitatea administrativ-teritorială, prin primar, în favoarea lui I.V.
Tribunalul Braşov, prin sentinţa civilă nr. 184/C/23.01.2002, a respins acţiunea ca rămasă fără obiect, reţinând că autorizaţia de construire a cărei anulare se solicită a expirat la 4.09.2001.
împotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta, solicitând modificarea în tot a hotărârii, în sensul admiterii acţiunii.
în dezvoltarea motivelor de recurs s-a susţinut că sentinţa este nelegală, întrucât nu rezolvă problema supusă judecăţii, în conformitate cu dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 29/1990. Intimata poate oricând să prelungească autorizaţia de construire şi astfel lucrările de construcţii pe teren să afecteze grav cablurile telefonice speciale, de importanţă naţională.
Recursul a fost considerat întemeiat.
Este adevărat că autorizaţia de construire a cărei anulare se cere a avut termen de valabilitate 12 luni de la emitere, expirând la data de 6.09.2001. Aceasta nu înseamnă însă că acţiunea a rămas fără obiect, întrucât în perioada de valabilitate acest act administrativ îşi putea produce efectele şi ca urmare putea aduce prejudicii reclamantei, în speţă nu există nici o dovadă că nu s-au început lucrările în baza autorizaţiei de construire care formează obiectul litigiului. în aceste condiţii, menţinerea unei autorizaţii de construire nelegale ar lipsi-o pe reclamantă de posibilitatea reparării prejudiciului.
Pe de altă parte, autorizaţia de construcţie ar putea fi prelungită, simpla afirmaţie din întâmpinarea pârâtei că nu se va mai prelungi neputând constitui o certitudine.
Faţă de aceste considerente, se constată că instanţa ar fi trebuit să analizeze cererea pe fond, administrând în acest sens şi probele necesare.
Ca urmare, în baza art. 312 alin. 5 raportat la art. 3041 C. proc. civ., cum în mod greşit instanţa a soluţionat cauza fără a intra în cercetarea fondului, s-a admis recursul şi s-a trimis cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe.
Cu ocazia rejudecării, s-a dispus că urmează să se pună în discuţie şi calitatea procesuală pasivă a unităţii administrativ-teritoriale, faţă de obiectul acţiunii, anularea unui act administrativ de autoritate emis de primarul acestei unităţi administrativ-teritoriale.
C.A. Braşov – Secţia comercială şi de administrativ,
decizia nr. 305/R/30.04.2002