Curtea de Apel Alba Iulia a respins acţiunea formulată de reclamanta SC R. SA Alba Iulia, în contradictoriu cu SC I.M. SRL Aiud, SC C. SA Bucureşti şi Ministerul Industriei şi Resurselor.
în motivarea soluţiei, instanţa a reţinut următoarele.
Prin acţiunea formulată, reclamanta SC R. SA Alba Iulia i-a chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Resurselor şi Industriei, SC I.M. SRL Aiud şi SC C. SA Bucureşti, solicitând ca, prin hotărâre judecătorească, să se dispună anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor eliberat de Ministerul Industriilor la 25.04.1995 şi anularea încheierii de întabulare.
în motivarea acţiunii, aceasta a arătat că, potrivit extrasului de carte funciară, pârâta de ordin II şi-a intabulat dreptul de proprietate asupra terenului înscris în cartea funciară cu titlu de absorbţie, că parte din terenul pentru care s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate constituie, de fapt, proprietatea societăţii reclamante, motiv pentru care se impune anularea certificatului atacat.
Examinând actele de la dosar, instanţa a reţinut următoarele.
Reclamanta a solicitat declinarea competenţei în favoarea Judecătoriei Aiud, cu motivarea că actul atacat, reprezentând certificatul de atestare a dreptului de proprietate emis de Ministerul Industriilor la 25.04.1995, a intrat în circuitul civil o dată cu întabu-larea sa în cartea funciară, situaţie în care competenţa aparţine Judecătoriei Aiud.
Excepţia ridicată de reclamantă a fost considerată neîntemeiată şi respinsă în consecinţă.
373
S-a reţinut că certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului atacat are caracterul unui act administrativ de autoritate, fiind cenzurabil în administrativ, potrivit art. 1 din Legea nr. 29/1990, situaţie în care competenţa materială în soluţionarea acţiunii, conform prevederilor art. 3 alin. 1 C. proc. civ., aparţine Curţii de Apel Alba Iulia.
în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 29/1990, înainte de a cere instanţei anularea actului sau obligarea la eliberarea lui, cel care se consideră vătămat se va adresa pentru apărarea dreptului său, în termen de 30 de zile de la data când i s-a comunicat actul administrativ sau la expirarea termenului prevăzut de art. 1 alin. 2, autorităţii emitente, care este obligată să rezolve reclamaţia în termen de 30 de zile.
Rezultă aşadar, din cuprinsul dispoziţiei legale menţionate, ca o condiţie de admisibilitate a unei acţiuni în anularea actului administrativ nelegal, îndeplinirea în termen a procedurii administrative prealabile, reclamantul fiind obligat să demonstreze că s-a adresat organului emitent în termen de 30 de zile de la data emiterii actului pe care-1 atacă.
în speţă, din însăşi recunoaşterea reclamantei rezultă că, anterior sesizării instanţei, reclamantul nu s-a adresat Ministerului Industriilor pentru anularea certificatului atacat.
în aceste condiţii, acţiunea este inadmisibilă.
C.A. Alba Iulia, sentinţa civilă nr. 208 din 11.12.2002