Contestaţie la raportul asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea creanţelor, precum şi a planului de distribuţie întocmite conform art. 122 din Legea 85/2006 Faliment


Potrivit art. 124 din „ Sumele de distribuit între creditori în acelaşi rang de prioritate vor fi acordate proporţional cu suma alocată pentru fiecare creanţă, prin tabelul de creanţe „ iar conform dispoziţiilor art. 125 din aceeaşi lege, „ Titularilor de creanţe dintr-o categorie li se vor putea distribui sume numai după deplina îndestulare a titularilor de creanţe din categoria ierarhic superioară, potrivit ordinii prevăzute la art. 123. În cazul insuficienţei sumelor necesare acoperirii valorii integrale a creanţelor cu acelaşi rang de prioritate, titularii acestora vor primi o cotă falimentară, reprezentând suma proporţională cu procentul pe care creanţa lor îl deţine în categoria creanţelor respective.”

Sentinţa nr. 12/F/06.01.2012 pronunţată în dosarul nr. 741/1259/2009

La data de 03.10.2011, s-a înregistrat la instanţă contestaţia formulată – în termenul prev. de art. 122 alin.3 din lege (data poştei fiind 29.09.2011) – de creditoarea SC T SRL, prin care s-a solicitat revizuirea planului de distribuţie între creditori , nr. 605/13.09.2011 întocmite de lichidatorul judiciar al debitorului SC F SA.

În motivarea contestaţiei , s-a arătat că nu se contestă ordinea creditorilor, reţinută în tabelul de creanţe ci criteriile pe baza cărora creditorilor chirografari, li s-a aplicat un procent foarte scăzut de acoperire a creanţelor, de 20%.

S-a susţinut de asemenea, că prin aplicarea uniformă a acestui procent, a rămas la dispoziţia lichidatorului judiciar o sumă foarte mare, nejustificată, de 184.885 lei.

S-au citat părţile în vederea punerii în discuţie a contestaţiei formulate la raportul lichidatorului judiciar şi a planul de distribuţie iar la termenul din data de 16.11.2011, lichidatorul a depus la dosar notă cuprinzând punctul de vedere al acestuia în sensul respingerii contestaţiei contestaţiei , fiind anexate actele ce au stat la baza întocmirii raportului

La termenul din data de 24.11.2011, contestatoarea a depus la dosar precizare la acţiune , în sensul că solicită refacerea atât a raportului asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea creanţelor, precum şi a planului de distribuţie, având în vedere întocmirea acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale .Astfe, s-a susţinut că deşi există fonduri suficiente pentru acoperirea întregii mase credale, lichidatorul judiciar a redus nejustificat suma atribuită creanţelor chirografare cu 80%.

În raport cu cererea precizatoare, la data de 21.12.2011. lichidatorul judiciar a depus un set de acte, reprezentând documente anexe raportului întocmit conform art. 122 din legea insolvenţei.

Analizând contestaţia formulată, prin prisma motivelor invocate , judecătorul sindic constată că aceasta este neîntemeiată.

Potrivit tabelului definitiv consolidat al creanţelor asupra debitorului SC F SA, masa credală cuprinde creanţe salariale, creanţe bugetare şi chirografare în sumă totală de 895114,82 lei.

Contestatoarea a fost îscrisă în categoria creanţelor chirografare, la poziţia 25, cu suma de 26949,94 lei, reprezentând 3,01% din total creanţe.

Judecătorul sindic va avea în vedere că potrivit art. 123 din lege, creanţele reţinute în tabelul definitiv se plătesc în ordinea reglementată ;

În speţă, raportat la tabelul de creanţe, ordinea este următoarea:

– taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea debitorului, precum şi plata remuneraţiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 10, art. 19 alin. (2);

– creanţele izvorâte din raportul de muncă; (…)

– creanţele bugetare; (…)

– alte creanţe chirografare;( …)

Potrivit art. 124 din Legea nr. 85/2006 „ Sumele de distribuit între creditori în acelaşi rang de prioritate vor fi acordate proporţional cu suma alocată pentru fiecare creanţă, prin tabelul de creanţe „ iar conform dispoziţiilor art. 125 din aceeaşi lege, „ (1) Titularilor de creanţe dintr-o categorie li se vor putea distribui sume numai după deplina îndestulare a titularilor de creanţe din categoria ierarhic superioară, potrivit ordinii prevăzute la art. 123. (2) În cazul insuficienţei sumelor necesare acoperirii valorii integrale a creanţelor cu acelaşi rang de prioritate, titularii acestora vor primi o cotă falimentară, reprezentând suma proporţională cu procentul pe care creanţa lor îl deţine în categoria creanţelor respective.”

Referitor la suma reclamată ca fiind rămasă la dispoziţia lichidatorului judiciar, de 184.885 lei, instanţa constată că prin raportul depus a fost reţinută suma de 472504,50 lei, reprezentând cheltuieli care se încadrează în prevederile art. 123 alin.1 pct. 1 din lege, constând în taxe, timbre sau orice alte cheltuieli aferente procedurii, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea debitorului, precum şi plata remuneraţiilor persoanelor angajate în condiţiile art. 10, art. 19 alin. (2), inclusiv onorariul lichidatorului judiciar, astfel cum a fost stabilit prin Hotărârea adunării creditorilor din data de 07.10.2010, constând în onorariul variabil de 12% din sumele rezultate din valorificarea bunurilor debitorului.

Din scăderea acestei sume , de 472.504,50 lei, din valoarea obţinută prin valorificarea bunurilor, respectiv 1.305.566 lei ( reprezentând valoarea obţinută prin licitaţia publică a activului, conform procesului verbal de licitaţie şi contractul de vânzare cumpărare depuse la dosar – filele 268, 271 şi urm) , precum şi a sumei de 832.505 lei , din planul de distribuţie, rezultă suma rămasă la dispoziţia lichidatorului judiciar, de 556,5 lei necesară cheltuielilor viitoare în procedură, conform art .127 din lege.

Rezultă aşadar că suma menţionată în contestaţie, de 184.885 lei, nu a fost dovedită, iar actele depuse ca anexe la raportul întocmit de lichidatorul judiciar , respectiv facturi fiscale de curent electric, utilităţi, contracte de asistenţă juridică în alt dosar, de prestări servicii consultanţă şi consiliere financiar-contabilă , respectiv de pază, acestea fac dovada în condiţiile art. 46 Cod comercial şi art. 1176 şi urm Cod civil, în vigoare la data încheierii acestora.

Referitor la procentul de 20% avut în vedere la acoperirea creanţelor, instanţa reţine aplicabilitatea art. 124 şi 125 din lege, în sensul că după acoperirea creanţelor în rang superior, suma de distribuit categoriei de creanţe chirografare este de 15650 lei .

Cum valoarea totală a creanţelor chirogafare este de 78259,82 lei iar contestatoarea a fost îscrisă în categoria creanţelor chirografare, la poziţia 25 din tabel, cu suma de 26949,94 lei, rezultă că aceasta deţine un procent de 34,44 % din total creanţe chirografare, procent care, aplicat la suma de distribuit , 15650 lei , reprezintă cuantumul sumei de distribuit ( 15650 lei x 34,44% = 5390 lei ) care procentual reprezintă 20% din creanţa solicitată. Din calculele de mai sus rezultă că procentul de 20% nu este calculat arbitrar ci se raportează la suma rămasă de distribuit categoriei de creanţe chirografare , la cota ce reprezintă creanţa contestatoarei din total creanţe înscrise în aceasă categorie.

Pentru motivele mai sus enunţate, instanţa a respins contestaţia la raportul asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea creanţelor, precum şi a planului de distribuţie, nr. 605/13.09.2011, ca neîntemeiată, în temeiul art. 122 alin.4 din Legea nr. 85/2006.