Contestatii la tabelul preliminar. Jurisprudență Faliment


Tribunalul BRAŞOV Sentinţă civilă nr. 703/sind din data de 03.03.2014

R O M Â N I A

TRIBUNALUL BRAȘOV

SECȚIA a II a CIVILĂ -DE ADMINISTRATIV ȘI FISCAL

SENTINȚA CIVILĂ nr. 703/sind Dosar nr.

Ședința publică din data de 03.03.2014

JUDECĂTOR SINDIC – S. O.

GREFIER – M. G.

Pentru astăzi fiind amânată pronunțarea asupra contestației la tabelul preliminar al obligațiilor debitoarei formulate în cadrul procedurii insolvenței debitoarei SC F. SRL de Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit și SC F. SRL împotriva înscrierii creanței SC CWS B.R. SRL .

La apelul nominal făcut în ședința publică la pronunțare se constată lipsa părților.

Dezbaterile în cauza de față au avut loc în ședința publică din data de 24.02.2014 când părțile prezente au pus concluzii în sensul celor consemnate în încheierea de ședință din acea zi care face parte integrantă din prezenta iar instanța pentru a se depune concluzii scrise la dosar a amânat pronunțarea la data de 03.03.2014.

JUDECĂTORUL SINDIC

Asupra cauzei de față:

Prin cererea formulată și înregistrată pe rolul acestei instanțe la data de 15.05.2013, contestatoarea AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT a formulat contestație la decizia administratorului judiciar de a nu înscrie creanța sa în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență.

În motivare se arată că a luat act în mod individual de faptul că Tribunalul Brașov a pronunțat deschiderea procedurii generale a insolvenței față de debitoare, această stare fiind ascunsă de beneficiarul Programului SAPARD.

Se mai arată că în mod greșit administratorul a invocat tardivitatea formulării cererii, nefiind notificată de deschiderea procedurii.

A mai arătat contestatoarea că debitoarea nu a respectat clauzele contractuale, respectiv criteriile de eligibilitate printre care și cele privind faptului că nu este supus procedurilor de declarare a falimentului.

Tot debitoarea a arătat că având în vedere că situația de insolvență reprezintă abatere de la legalitatea, regularitatea și conformitatea normelor de aplicare a Programului SAPAR, se impune înscrierea sa în tabelul preliminar de creanțe cu suma de 355.792,66 lei.

În drept au fost invocate prevederile Legii nr. 85/2006, Regulamentul CE 1260/1999, Regulamentul CE 1268/1999 și TICE.

La data de 20.05.2013 a formulat contestație și contestatoarea SC S.S. SRL, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, solicitând înscrierea sa cu suma de 4.877,32 lei.

În motivare se arată că la data de 14.05.2013 i s-a adus la cunoștință de administratorul judiciar că nu i s-a înscris creanța în tabelul preliminar motivat că cererea de înscriere la masa credală a fost tardiv formulată.

Se mai arată că nu i s-a comunicat cererea de deschidere a procedurii insolvenței luând act de deschiderea procedurii de pe portalul instanțelor de judecată.

Tot contestatoarea a arătat că valoarea serviciilor prestate a fost de 4.902,16 lei, fiind emise facturi fiscale în acest sens, iar pentru plata facturilor a fost emis un bilet la ordin care a fost refuzat la plată.

La data de 10.05.2013 a formulat contestație la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea creditoarei SC CWS B.R. SRL și debitoarea SC F. SRL-în insolvență.

În motivare se arată că suma datorată este de 2.646,29 lei, cuantumul penalităților de întârziere nefiind cel real.

În drept au fost invocate prevederile art. 73 și 66 pct. 3 din Legea nr. 85/2006.

În drept au fost invocate prevederile art. 73 și 66 pct. 3 din Legea nr. 85/2006.

Tot debitoara SC F. SRL-în insolvență, la data de 25.06.2013, a formulat contestație privind înscrierea creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei, în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV.

În motivare se arată că această sumă nu este reală,suma de 357.265 lei fiind transmisă de APDRP, iar suma de 14.011 lei este o creanță curentă.

Prin punctul de vedere depus, administratorul judiciar ZRP I. SPRL a solicitat respingerea contestației formulată de APPDRP ca fiind netemeinică.

În ceea ce privește contestația formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, administratorul judiciar a invocat excepția netimbrării contestației și excepția tardivității formulării contestației.

De asemenea administratorul judiciar a solicitat respingerea contestației formulată de debitoare privind înscrierea în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creditoarei SC CWS B.R. SRL și admiterea contestației formulată de debitoare privind înscrierea creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV.

Prin întâmpinarea depusă DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV a arătat că organul fiscal doar a înștiințat administratorul judiciar cu privire la obligațiile datorate în plus de debitoare și că în această fază nu se poate demara procedura de silită.

În dovedire și în apărare instanța a administrat proba cu înscrisuri în cadrul căreia au fost depuse la dosarul cauzei fotocopii de pe tabel preliminar, ,procese verbale, decizie, hotărâri judecătorești, declarații de creanță, OP, adrese.

Contestațiile au fost legal timbrate cu câte 120 lei fiecare taxă judiciară de timbru și 0,3 lei timbru judiciar.

Analizând actele și lucrările dosarului instanța reține următoarele:

Împotriva debitoarei SC F. SRL s-a deschis procedura generală a insolvenței la data de 04.03.2013, prin Sentința civilă nr. 88/CC/sind pronunțată de Tribunalul Brașov în Dosarul nr. 2302/62/2013.

Instanța mai reține că la data de 10.05.2013 administratorul judiciar a publicat în BPI nr. 8095 tabelul preliminar al creanțelor debitoarei SC F. SRL.

Împotriva acestui tabel preliminar au formulat contestații mai multe creditoare, precum și debitoarea SC F. SRL.

La termenul din data de 24.02.2014 instanța a unit cu fondul excepția netimbrării contestației și excepția tardivității formulării contestației de contestatoarea SC S.S. SRL.

Referitor la excepția netimbrării contestației formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL, aceasta urmează să fie respinsă pentru următoarele motive:

Astfel, potrivit art. 6 lit. c din Legea 146/ 1997 (în vigoare la data formulării contestațiilor), acțiunile, cererile și contestațiile introduse în temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare și al Ordonanței Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului instituțiilor de credit, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2004, se taxează cu 120 de lei.

În cauza de față contestatoarea SC S.S. SRL a timbrat contestația cu 120 lei taxă judiciară de timbru și 0,3 lei timbru judiciar (f. 140-141) și prin urmare și-a îndeplinit obligația impusă de lege.

Față de cele arătate, instanța, în baza art. 20 al. 1 din Legea nr. 146/ 1997, va respinge excepția netimbrării contestației formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL, ca neîntemeiată.

În schimb instanța va admite excepția tardivității formulării contestației de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL pentru următoarele motive:

Astfel, potrivit art. 73 al. 2 din Legea nr. 85/2006, contestațiile trebuie depuse la tribunal în termen de 5 zile de la publicarea în Buletinul procedurilor de insolvență a tabelului preliminar, atât în procedura generală, cât și în procedura simplificată.

În cauza de față contestatoarea, contrar susținerilor sale, a fost notificată de deschiderea procedurii insolvenței de administratorul judiciar la data de 03.04.2013.

Contestatoarea a formulat declarație de creanță la data 26.04.2013, iar aceasta a fost respinsă ca tardivă de administratorul judiciar.

Tabelul preliminar de creanțe al debitoarei a fost publicat în BPI nr. 8095 din data de 10.05.2013.

Cu toate că știa despre deschiderea procedurii insolvenței și avea obligația verificării BPI, creditoarea a formulat și a transmis prin poștă doar la data de 20.05.2013 contestația (f. 85-91), cu 4 zile după expirarea termenului prevăzut de art. 73 al. 2 din Legea nr. 85/2006, fiind astfel tardivă.

Față de cele arătate, instanța, în baza art. 73 al. 2 din Legea nr. 85/2006, va admite excepția tardivității formulării contestației de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL și în consecință va respinge contestația formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, cu sediul în loc. Șelimbar DN 1, km 310, FN, jud. Sibiu, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, ca tardiv formulată.

Instanța va respinge contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creditoarei SC CWS B.R. SRL,pentru motivele care vor fi arătate în continuare:

Astfel, creditoarea a fost înscrisă în tabelul preliminar de creanțe cu suma de 16.219,91 lei, reprezentând creanță recunoscută prin titlul executoriu Sentința civilă nr. 2008/01.11.2012 a Judecătorie Făgăraș pronunțată în Dosarul nr. 2912/226/2012, irevocabilă (suma de 12.572,49 lei) și creanță recunoscută prin titlul executoriu Încheierea nr.01/20.03.2013 din Dosarul execuțional nr. 84/2013 a BEJ Frățilă Viorel Alexandru (suma de 3.647,42 lei).

Prin urmare, în mod corect, administratorul judiciar, în baza art. 66 al. 1 din a înscris creanța contestatoarei în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei.

Față de cele arătate, în baza art. 73 al. 3 din Legea nr. 85/2006, instanța va respinge contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creditoarei SC CWS B.R. SRL, ca neîntemeiată.

În schimb, instanța va admite contestația formulată de contestatoarea AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, privind neînscrierea sa, pentru următoarele motive:

Creditoarea a solicitat înscrierea la masa credală a debitoarei cu suma de 355.792,66 lei, reprezentând debit principal în cuantum de 353.151,28 lei în temeiul titlului executoriu Proces verbal de constatare nr. 33.095/06.12.2012 și majorări de întârziere în sumă de 2.641,38 lei, la data de 30.04.2013, declarația sa de creanță fiind respinsă de administratorul judiciar ca tardiv formulată.

Creditoarea a fost notificată despre respingerea declarației de creanță la data de 14.05.2013 (f. 157).

Instanța reține că AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT nu a fost notificată de administratorul judiciar de deschiderea procedurii insolvenței față de debitoare.

În termen legal creditoarea a formulat contestație împotriva tabelului preliminar de creanțe (15.05.2013).

Potrivit art. 7 al. 1 din Legea nr. 85/2006, citarea părților, precum și comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor și notificărilor se efectuează prin Buletinul procedurilor de insolvență. Comunicarea citațiilor, a convocărilor și notificărilor față de participanții la proces, al căror sediu, domiciliu sau reședință se află în străinătate, este supusă dispozițiilor Codului de procedură civilă, cu modificările și completările ulterioare, iar conform art. 61 al. 1 din același act normativ, în urma deschiderii procedurii, administratorul judiciar va trimite o notificare tuturor creditorilor menționați în lista depusă de debitor în conformitate cu art. 28 alin. (1) lit. c) ori, după caz, în condițiile art. 32 alin. (2), debitorului și oficiului registrului comerțului sau, după caz, registrului societăților agricole ori altor registre unde debitorul este înmatriculat/înregistrat, pentru efectuarea mențiunii.

De asemene potrivit art. 76 al. 1 din Legea nr. 85/2006, cu excepția cazului în care notificarea deschiderii procedurii s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor art. 7, titularul de creanțe anterioare deschiderii procedurii, care nu depune cererea de admitere a creanțelor până la expirarea termenului prevăzut la art. 62 alin. (1) lit. b), va fi decăzut, cât privește creanțele respective, din dreptul de a fi înscris în tabelul creditorilor…..

În cauza de față administratorul judiciar nu a respectat dispozițiile imperative ale art. 7 și 61 din Legea nr. 85/2006, netrimițând o notificare și creditoarei AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT, notificare făcând-o doar prin Buletinul procedurilor de insolvență.

Administratorul, prin minime diligențe putea identifica creditoarea din lista creditorilor debitoarei, mai ales că exista în desfășurare un Program SAPARD.

Instanța consideră că dintr-o eroare administratorul nu a notificat creditoarea, cu toate că aceasta era înregistrată în documentele creditoarei, eroare care nu poate fi imputată creditoarei și nu poate fi folosită ca scuză de administrator.

Cum creditoarea a luat cunoștință de deschiderea procedurii insolvenței debitoarei SC PRODLACTA SA ulterior, în mod individual, instanța constată că a respectat dispozițiile art. 62 al. 1 lit. b din Legea nr. 85/2006, pentru înregistrarea creanței sale în tabelul creditorilor.

Prin urmare declarația sa nu a fost formulată tardiv la data de 30.04.2013 și administratorul judiciar avea obligația să o înscrie conform documentelor depuse.

Potrivit art. 66 al.1 din Legea nr.85/2006, toate creanțele vor fi supuse procedurii de verificare prevăzute de prezenta lege, cu excepția creanțelor constatate prin titluri executorii.

În cauza de față, așa cum am arătat, creditoarea a solicitat înscrierea la masa credală a debitoarei cu suma de 355.792,66 lei, reprezentând debit principal în cuantum de 353.151,28 lei în temeiul titlului executoriu Proces verbal de constatare nr. 33.095/06.12.2012 și majorări de întârziere în sumă de 2.641,38 lei, la data de 30.04.2013.

Procesul verbal de constatare nr. 33.095/06.12.2012 (f. 9-16) este titlu executoriu conform art. 43 lit. a din OUG nr. 66/2011 și prin urmare trebuie înscris de administratorul judiciar fără nicio verificare.

Este de menționat că împotriva acestui proces verbal s-a formulat contestație de debitoare (pe care aceasta nu o recunoaște), contestația fiind respinsă prin Decizia 1469/05.12.2013 emisă de APDRP (f. 200-202).

Această decizie se poate contesta la instanță în termen de 6 luni de la comunicare.

Prin urmare, la acest moment există un titlu executoriu, respectiv Procesul verbal de constatare nr. 33.095/06.12.2012 care trebuie înscris în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei.

Dacă acest titlu executoriu va fi contestat în instanță (până la acest moment nu s-a făcut dovada vreunei contestații), creanța contestatoarei urmează a fi modificată sau nu potrivit soluției definitive care se va pronunța.

Dar la acest moment există creanța potrivit titlului executoriu care se va înscrie în tabelul preliminar, judecătorul sindic neavând competența să analizeze valabilitatea acestuia, competența revenind instanței de contencios administrativ.

Față de cele arătate, instanța, în baza art. 73 rap. la art. 7, 61, 62, 66 și 76 din Legea nr. 85/2006, va admite contestația formulată de contestatoarea AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență și în consecință va dispune administratorului judiciar ZRP I. SPRL, înscrierea în tabelul preliminar rectificat al creanțelor debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creanței creditoarei AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT în sumă de 355.792,66 lei ca și creanță bugetară conform art. 123 pct. 4 din Legea nr. 85/2006.

Instanța va admite și contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV, pentru motivele care vor fi arătate în continuare:

Creditoarea DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV, așa cum a arătat prin întâmpinare, prin organul fiscal SFM Făgăraș doar a înștiințat administratorul judiciar cu privire la obligațiile datorate în plus de debitoare și că în această fază nu se poate demara procedura de executare silită.

Prin urmare nu s-a solicitat înscrierea creanței APDRP în cuantum de 357.265 lei (cu dobânzile de la data înștiințării), ci doar s-a înștiințat administratorul judiciar că mai există această creanță.

Oricum nu se mai pune problema înscrierii acestei creanțe din moment ce s-a admis contestația APDRP și s-a dispus înscrierea acesteia la masa credală.

În ceea ce privește creanța în cuantum de 14.011 lei, fiind o creanță curentă, aceasta nu trebuie înscrisă în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei ci urmează a se plăti conform art. 64 al. 6 din Legea nr. 85/2006.

Față de cele arătate, instanța, în baza art. 73 din Legea nr.85/2006, va admite contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV și în consecință va dispune administratorului judiciar ZRP I. SPRL să nu înscrie în tabelul preliminar rectificat al creanțelor debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV.

Având în vedere dispozițiile art. 451-453 NCPC instanța va lua a act că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

ÎN NUMELE LEGII,

HOTĂRĂȘTE

Respinge excepția netimbrării contestației formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL, ca neîntemeiată.

Admite excepția tardivității formulării contestației de contestatoarea SC S.S. SRL, invocată de administratorul judiciar ZRP I. SPRL și în consecință:

Respinge contestația formulată de contestatoarea SC S.S. SRL, cu sediul în loc. Șelimbar DN 1, km 310, FN, jud. Sibiu, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, ca tardiv formulată.

Respinge contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, cu sediul în Făgăraș, str. Tăbăcari, nr. 7, bl. 7, parter comercial, jud. Brașov, privind înscrierea în tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creditoarei SC CWS B.R. SRL, cu sediul ales la Cab. Av. Raluca Moldoveanu din București, B-dul Carol I, nr. 54, et. 2, sector 2, ca neîntemeiată.

Admite contestația formulată de contestatoarea AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT, cu sediul în București, str. Știrbei Vodă, nr. 43, sector 1, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență și în consecință:

Dispune administratorului judiciar ZRP I. SPRL, înscrierea în tabelul preliminar rectificat al creanțelor debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creanței creditoarei AGENȚIA D E PLĂȚI PENTRU DEZVOLTARE RURALĂ ȘI PESCUIT în sumă de 355.792,66 lei ca și creanță bugetară conform art. 123 pct. 4 din Legea nr. 85/2006.

Admite contestația formulată de debitoarea SC F. SRL-în insolvență, la tabelul preliminar de creanțe al debitoarei SC F. SRL-în insolvență, privind înscrierea creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV și în consecință:

Dispune administratorului judiciar ZRP I. SPRL să nu înscrie în tabelul preliminar rectificat al creanțelor debitoarei SC F. SRL-în insolvență, a creanței suplimentare în sumă de 371.276 lei în favoarea creditoarei DIRECȚIA GENERALĂ REGIONALĂ A FINANȚELOR PUBLICE BRAȘOV, cu sediul în Brașov, B-dul Mihail Kogălniceanu, nr. 7, jud. Brașov.

Fără cheltuieli de judecată.

Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, care se depune la Tribunalul Brașov.

Pronunțată în ședință publică azi 03.03.2014.

JUDECĂTOR SINDIC GREFIER

S. O. M. G.

Red.O.S./Dact.M.G./05.03.2014

3 ex.