Contract de livrare pentru ajutor extern al Comunităţii Europene. Incidenţa art. 1487 C. civ. Efecte


C. civ.. art. 1413. art. 1487

între reclamanta I.S.I.M., în calitate de „autoritate contractantă”, pe de o parte, şi pârâta SC V.T. SRL Bucureşti. în calitate de furnizor, pe de altă parte, s-a încheiat contractul de livrare pentru ajutor extern al Comunităţii Europene nr. 333 din 22 decembrie 2003, având ca titlu „Dezvoltare infrastructură de laborator pentru implementarea testării de tensiune la temperaturi ridicate în domeniul construcţiilor metalice şi vaselor de presiune conform standardelor Uniunii Europene” (nr. identificare: RO 0006.02.01-CFP 06).

Conform art. 1.1, „obiectul contractului îl constituie livrarea, instalarea şi punerea în funcţiune de către furnizor la I.S.I.M.”, unde vor fi livrate mărfurile D.D.U. nominalizate în convenţie, în termen de 6 săptămâni de la semnarea contractului.

în continuare, la art. 1.2-1.3 se arată că „furnizorul trebuie să respecte întocmai condiţiile speciale şi anexa tehnică”, locul recepţiei bunurilor fiind la sediul I.S.I.M., termenul de livrare fiind „de 6 (şase) săptămâni de la semnarea contractului, iar condiţia Incoterms aplicabilă va fi: D.D.U.”

Potrivit art. 2 din contract, „bunurile trebuie să provină din Comunitatea Europeană sau dintr-o ţară beneficiară a acestui program”, precizându-se că „furnizorul va prezenta un certificat de origine al produselor cel târziu atunci când acesta solicită recepţia temporară a bunurilor”, ncrcspectarea acestei condiţii putând duce la rezilierea contractului. S-a precizat, totodată, că „provenienţa bunurilor se va determina conform Codului Vamal Comunitar”.

Articolul 3 (3.1-3.3), care se referă la preţul bunurilor, a fost modificat prin actul adiţional nr. 1 la contractul RO 0006.02.01-CFP 06, toate celelalte termene şi condiţii ale contractului rămânând neschimbate.

Conform art. 4 din contract, pe durata execuţiei contractului şi pe o perioadă de cinci ani de la data finalizării ei. furnizorul se obligă să asigure accesul serviciilor Comisiei Comunităţii Europene, a Curţii de Auditori a Comunităţii Europene şi a autorităţilor ţării beneficiare (la toţi subcontractanţii) la toate documentele justificative solicitate pentru efectuarea verificărilor necesare. De asemenea, după un preaviz de opt zile lucrătoare, se obligă sa asigure accesul în sediul propriu al tuturor persoanelor autorizate să efectueze aceste eontroale.

Potrivit art. 5, contractul conţine următoarele documente. în ordine succesivă: contractul în sine; condiţiile speciale, inclusiv anexa tehnică; oferta furnizorului, inclusiv anexele; bugetul defalcat; condiţiile generale.

în continuare, la alineatul următor s-a precizat că „diferitele documente ce formează contractul vor fi considerate explicative reciproc; în caz de ambiguitate sau divergenţe, ele vor fi citite în ordinea în care apar mai sus. în toate problemele nereglementate de prevederile de mai sus. legea aplicabilă va fi legea română”.

Articolul 6 se referă la modul în care trebuie trimisă între părţi corespondenţa legată de contract. Articolul 7 se referă la încetarea automată a contractului, lără ca furnizorul să aibă vreun drept la despăgubiri, în ipoteza în care se dovedeşte că grantul sau execuţia contractului acordat se ridică la cheltuieli comerciale ieşite din comun. Celelalte articole privesc cauzele de încetare a contractul, soluţionarea litigiilor.

Din contract rezultă că obligaţiile pârâtei au constat în: a livra aparatura (fapt ce s-a întâmplat şi pe carc nu l-a contestat), a o instala (obligaţie de carc nu s-a achitat în totalitate, astfel cum rezultă din procesele-verbale de recepţie provizorie, parţială, cum şi din expertiza tehnică judiciară efectuată în cauză), a o pune în funcţiune (a face proba aparaturii, a emite procesul-verbal de punere în funcţiune, procesul-verbal de recepţie finală, precum şi certificatul de garanţie).

Arătând că la data de 16 ianuarie 2009, în urma schimbării de cătrc pârâtă a elementului de ceramică şi a ultimelor intervenţii în sistemul de software constând în etalonarca aparaturii, aceasta a funcţionat conform indicaţiilor tchniec menţionate de producător, a subliniat că. după punerea în funcţiune a echipamentului, conform dispoziţiilor contractului, trebuia să se încheie un proces-vcrbal de recepţic finală şi să se elibereze certificatul de garanţie (or, aceste acte nu au fost semnate până în prezent, deoarece echipamentul nu a funcţionat la parametrii menţionaţi în ofertă până la data de 16 ianuarie 2009. când s-a efectuat o probă în urma ctalonării acestuia).

La încheierea procesului-verbal de recepţic finală, pârâta, aşa cum s-a arătat, s-a referit la Condiţiile generale de livrare pentru proiectc finanţate de Uniunea Europeană, în sensul că această atribuţie revine exclusiv beneficiarului la expirarea perioadei de garanţie a produsului.

în cadrul procesului-vcrhal de recepţie provizorie a lucrării din 22 martie 2004, semnat de reprezentanţii ambelor părţi, recepţie provizorie la care se referă şi art. XXXII din Condiţii speciale, în final se facc în mod expres referire la procesul-verbal de recepţic finală: „Prezentul act va servi ca justificare a recepţiei provizorii, recepţia finală fâcându-se la expirarea perioadei de garanţie de un an aferentă produselor livrate printr-un proces verbal de recepţie finală”, iar în cadrul adresei nr. 337 din 25 ianuarie 2005, cuprinzând invitaţia la conciliere, reclamanta a solicitat pârâtei „remedierea de urgenţă a disfuncţio-nalităţilor semnalate şi prelungirea perioadei de garanţie corespunzător perioadei de ncfuncţionarc a instalaţiei”.

Având în vedere că. după data introducerii acţiunii arbitrale la 13 martie 2007, instalaţia a funcţionat conform indicaţiilor tehnice menţionate de producător, abia la data de 16 ianuarie 2009. în urma schimbării de către pârâtă a elementului de ceramică şi a ultimelor intervenţii în sistemul de software constând în etalonarca aparaturii, reclamanta este îndreptăţită să încheie procesul-verbal de recepţie finală, carc să fie semnat şi de pârâtă.

Din examinarea obiectului contractului. Tribunalul arbitral a constatat că acesta îmbracă şi trăsăturile unui contract de prestări servicii (antrepriză), reglementat de art. 1413 şi urm. C. civ., recepţia finală a lucrării din partea reclamantei echivalând cu dcscărcarca pârâtei.

Conform art. 1487 C. civ.. după recepţia de cătrc reclamantă, pârâta continuă însă să răspundă pentru viciile ascunse ale materialelor procurate şi ale lucrării, desigur dacă sunt îndeplinite condiţiile în acest sens.

Tribunalul arbitral a reţinut astfel că cererca reclamantei se referă la emiterea certificatului de garanţie numai sub aspectul viciilor ascunse.

în consecinţă, Tribunalul arbitral a admis acţiunea şi a obligat pârâta să semneze procesul-verbal de recepţic finală şi să emită certificatul de garanţie începând cu data recepţiei aparaturii.

Sentinţa arbitrală nr. 22 din 13 februarie 2009