Despagubiri conform legii 290/2003. Penalitati. Sanctiuni Despăgubiri, penalităţi


Prin actiunea inregistrata la Tribunalul Olt , reclamantii FI, PF au solicitat in contradictoriu cu intimata Autoritatea Nationala Pentru Restituirea Proprietatilor – obligarea la plata sumei de 65.48l lei, suma actualizata cu indicele de inflatie de la data scadentei la data platii efective, daune cominatorii in cuantum de 50 lei pe zi de intarziere de la data ramanerii irevocabile a prezentei sentinte – pana la data achitarii.

Motivarea actiunii reclamantilor a rezidat in faptul ca in urma cererii adresata Comisiei Jud Olt Pentru Aplicarea Legii 290/2003 s-au solicitat compensatii pentru bunurile autorului FZ de pe raza comunei Cuciuru Mare – Bucovina –s-a emis hot.nr. 66/l4.l2.2006,conform careia s-a aprobat cererea, valoarea compensatiilor fiind stabilita la l09.l35 lei.

La l2.07.2007 s-a virat suma de 43.654 lei – reprezentand 40% din totalul compensatiilor, conform dispoz. HG 1120/2006 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii 290/2003, ori diferenta de 60% trebuia achitata pana la l2.07.2008, in cursul anului calendaristic urmator – obligatie neonorata de intimata – pana la momentul promovarii prezentei actiuni, desi reclamantii au depus demersuri atat scrise cat si telefonice.

Vis a vis de obiectul actiunii promovate de reclamanti – plata celei de-a doua transe din despagubirile stabilite prin hot. 66/2006 intimata a invocat ca potrivit art l8 alin 5 HG 1120/2006 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii 290/2003 compensatiile banesti se achita beneficiarilor , in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie din bugetul de stat integral daca cuantumul nu depaseste 50.000 lei si esalonat in doua transe pe parcursul a doi ani consecutivi, respectiv 60 % in primul an, si 40 % in anul urmator daca cuantumul despagubirilor de incadreaza intre 50.00l si l00.000 lei –

Prin raportare la cuantumul stabilit pentru reclamanti art.l8 alin 5 lit c stabileste ca plata se face esalonat in doua transe pe parcursul a doi ani consecutiv respectiv 40 % in primul an si 60 % in anul urmator daca cuantumul compensatiilor depaseste l00.001 lei ori fondurile reprezentand despagubiri civile alocate in bugetul de stat Autoritatii Nationale Pentru Restituirea Proprietatilor sunt acordate in temeiul legilor 9/l998, l0/200l, l0/2003 – astfel incat neplata catre reclamanti a sumelor susmentionate nu se incadreaza in sintagma „ refuz nejustificat de a solutiona o cerere „conform dispoz. art 2 lit i din leg. 554/2004.

Prin raportare la obiectul actiunii , dispozitivul hot. 66/2006 a Comisiei jud Olt pentru aplicarea Legii 9/l998 si Leg.290/2003, dispoz.HG 1120/2006 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii 290/2003, tribunalul a adoptat solutia admiterii actiunii reclamantilor, in contradictoriu cu intimata si a dispus obligarea la 65.48l lei suma actualizata cu indicele de inflatie incepand cu iulie 2008 – pana la data platii efective si daune cominatorii de 50 lei pe zi de intarziere de la data ramanerii irevocabile a prezentei – pana la achitarea efectiva a diferentei compensatiilor.

Conform dispoz. art 8 alin 2 din legea 9/l998 legiuitorul in mod cert a stabilit distinctia intre „stabilirea si validarea” prin raportare la momentul in care se determina obligatia de actualizare , in functie de data platii, care este cel de stabilire al cuantumului despagubirilor de catre Comisia Judeteana.

Cum art. 7 alin 3 din leg. 9/l998 instituie obligatia de validare sau invalidare a Hotararii Comisiei Judetene in maxim de 60 de zile de la emiterea hotararii, s-a constatat ca serviciul pentru aplicarea legii 290/2003 din cadrul ANRP a dispus la l2.07.2007 plata primei transe de 43.654 lei conform art l8 alin 5 lit. c din Normele Metodologice de aplicare a legii 290/2003, ori obligatia restituirii transei de 60 % in anul urmator trebuia sa se realizeze in l2.07.2008, conform textului normativ.

Nerespectarea principiului acordarii compensatiilor la nivelul acoperirii integrale a pagubei suferita de reclamanti cat si evitarea prejudicierii persoanelor ca urmare a neindeplinirii in termenul legal a obligatiilor ce cad in sarcina organismelor abilitate sa puna in aplicare dispoz.legii 9/98, constituie calificarea actiunii reclamantilor ca subscriindu-se dispoz.art 1 din leg 554/2004.

Interesul legitim privat ca si posibilitate de a pretinde o anumita conduita in considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil, prefigurat conform definitiei dispoz.art 2 pct. p Leg. 554/2004, confera reclamantilor calitatea de persoana vatamata conform art l Leg, 554/2004, ce se adreseaza instantei de administrativ competente pentru recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea cauzei ce a fost cauzata.

Nu a fost retinuta apararea intimatei in sensul respingerii actiunii reclamantilor, intrucat dispoz. art l8 alin 6 din HG ll20/2006–prevad ca in ipoteza nerespectarii termenelor de plata ale compensatiilor banesti, pe cale legala se stabileste actualizarea sumelor neplatite in raport de indicele de crestere a preturilor de consum din ultima luna pentru care acest indice a fost publicat de catre Institutul national de statistica fata de luna decembrie a anului anterior, deoarece textele legale susmentionate au fost legiferate in sensul reparatiei echitabile, respectiv a stabilirii sumelor ca si despagubiri si apoi reactualizarea acestora intre data stabilirii si data emiterii ordinului de validare prin raportare la dispoz. art 998 rap.la art. 24 leg. 554/2004.

Principiul repararii integrale a prejudiciului constituie suportul indreptatirii reclamantilor de a primi contravaloarea economica a compensatiilor stabilite – prin aplicarea indicelui de inflatie de la scadenta – data de l2.07.2008 pana la data platii efective si daune cominatorii de 50 lei intarziere, de la data ramanerii irevocabile a prezentei pana la achitarea diferentei compensatiilor .

Data publicarii pe portal : 30.03.2010