Obligaţia de a supune aprobării consiliului local propunerea făcută de primar pentru transformarea unor posturi, nu tinde, sub nici o formă, la încălcarea principiului autonomiei locale.
(Secţia de administrativ, sentinţa nr. 216/1995)
Prin cererea înregistrată la data de 19.10.1994, Prefectul municipiului Bucureşti şi S.A.I. a solicitat anularea dispoziţiilor nr. 422 şi 423 din data de 19.09.1994 şi 432/29.09.1994, emise de Primarul sectorului I Bucureşti, pe care le consideră nelegale.
în motivarea acţiunii, legal timbrată cu 250 lei, s-a arătat că prin dispoziţia nr. 422/19.09.1994, pârâtul a aprobat transformarea postului de economist II1/1 din cadrul biroului “buget, financiar, contabilitate” în post de debutant.
Pentru noul post format s-a organizat un concurs în luna septembrie, iar prin dispoziţia nr. 423/19.09.1994 s-a aprobat ocuparea acestuia.
Prin dispoziţia nr. 432/29.09.1994 s-a aprobat transformarea postului de secretar-dactilograf I1I/1 din cadrul serviciului spaţiu locativ în post de contabil 1/1 în cadrul biroului “buget, financiar, contabilitate”.
S-a mai arătat că transformarea unor posturi din statul de funcţiuni implică şi modificarea salarizării, întrucât pentru fiecare post există salarii de bază, diferenţiate în raport de nivelul studiilor şi al capacităţilor profesionale.
Din coroborarea art. 21 lit. d cu art. 43 lit. u din Legea nr. 69/1991, rezultă că primarul are obligaţia de a face propuneri pentru transformarea unor posturi, iar propunerea trebuie supusă aprobării autorităţii deliberative, respectiv consiliul local.
în acest context, reclamantul a precizat că dispoziţiile primarului sunt nelegale.
în drept, au fost invocate dispoziţiile art. 101 din Legea nr. 69/1991 privind administraţia publică locală.
S-au depus, în copie, cele 3 dispoziţii ale Primarului sectorului 1 Bucureşti, precum şi referatul biroului de prognoză, organizare şi salarizare personal.
în întâmpinarea depusă de pârât la data de 25.01.1995, se solicită respingerea acţiunii.
în opinia primarului, modificarea statului de funcţiuni, în ceea ce priveşte structura acestuia, fără o modificare numerică, nu trebuie supusă aprobării consiliului local, Legea nr. 69/1991 neavând prevederi în acest sens.
S-a mai menţionat că prin interpretarea dată articolului nr. 43 lit. u din Legea nr. 69/1991, prefectul încalcă principiul autonomiei locale în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale.
Analizând actele dosarului, în raport de dispoziţiile Legii nr. 69/1991, tribunalul apreciază acţiunea ca întemeiată.
Coroborarea art. 21 lit. d cu art. 43 lit. u din actul normativ precizat apare ca necesară, iar obligaţia de a supune aprobării consiliului local propunerea făcută de primar pentru transformarea unor posturi nu tinde, sub nici o formă, la încălcarea principiului autonomiei locale.
Este evident că aprobarea autorităţii deliberative conferă forţă obligatorie actelor juridice ce privesc transformarea posturilor, inclusiv salarizarea acestora.
Ca urmare, acţiunea va fi admisă, astfel cum a fost formulată, dispu-nându-se anularea celor trei dispoziţii emise de Primarul sectorului 1 Bucureşti.