Sentinta nr.278/CA/25 octombrie 2005
HOTARIRE A CONSILIULUI LOCAL
VINZARE TEREN STABILIREA PRETULUI
Prin actiunea introdusa la data de 25 februarie 2005, reclamantii M.B. si M.A., în contradictoriu cu pârâtul Consiliul local al comunei Sânmartin, au solicitat anularea Hotarârii nr. 11/14 ianuarie 2005 a Consiliului local Sânmartin si obligarea pârâtului sa emita o noua hotarâre prin care sa aprobe vânzarea directa a terenurilor cu nr. top 844/6 si nr. cadastral 313, 382 la pretul de 0,5 EURO/m.p.
In motivarea actiunii, reclamantii au aratat ca pârâtul si-a dat acordul de principiu pentru întocmirea documentatiei de evaluare a terenurilor, dar dupa depunerea raportului de evaluare, prin Hotarârea nr.11/14 ianuarie 2005 a aprobat vânzarea directa a terenurilor la pretul de 12 EURO/m.p., desi din raportul de evaluare rezulta un pret de 0,5 EURO/m.p.
Reclamantii sustin ca pretul de vânzare a fost nelegal stabilit, fara a tine seama de raportul de evaluare, potrivit Legii 215/2005 Consiliul local neputând stabili un pret care excede evaluarii.
Mai arata ca, urmând aceeasi procedura, pârâtul a vândut un teren învecinat, dar mai bine pozitionat, cu pretul de 0,5 EURO/m.p.
Prin întâmpinare pârâtul a cerut respingerea actiunii ca nefondata.
Din examinarea cauzei, instanta a retinut urmatoarele: In fapt, reclamantii sunt concesionari ai terenurilor solicitate la cumparare si pentru care Consiliul local Sânmartin si-a dat acordul de principiu pentru. întocmirea documentatiei de evaluare.
Dupa întocmirea raportului de evaluare, Consiliul local Sînmartin prin H.C.L. 11/14 ianuarie 2005 a aprobat vânzarea directa a terenurilor catre reclamanti, stabilind un pret de vânzare de 12 EURO/m.p.
Cererile formulate de reclamanti pentru anularea hotarârii în partea în care s-a stabilit pretul de vânzare de 12 EURO/ m.p. si pentru obligarea pârâtului la stabilirea pretului de 0,5 EURO/m.p., sunt nefondate.
Nici o dispozitie a Legii 215/2001 sau a Legii 453/2001, invocate de reclamanti, nu obliga Consiliul local sa vânda terenul la pretul stabilit într-un raport de evaluare întocmit la cererea cumparatorilor.
Fiind vorba de vânzarea unui teren din domeniul privat al comunei, se aplica regulile dreptului privat contractului de vânzare, pretul stabilindu-se prin acordul de vointa al partilor contractului.
Pretul propus de cumparatori, pe baza raportului de evaluare, poate fi un pret de pornire în vederea negocierii pretului.
Este deci, dreptul de apreciere a Consiliului locali în calitate de vânzator, sa stabileasca un pret de vânzare.
Nu se poate retine nici exercitarea dreptului de apreciere cu exces de putere, nefiind încalcate drepturile reclamantilor.
Nu s-a dovedit ca, pretul de 12 EURO/m.p. ar fi supra dimensionat, fata de preturile practicate în zona pentru terenuri similare, la data adoptarii hotarârii de consiliu contestate.
Faptul ca, în urma cu un an, s-ar fi aprobat vânzarea altui teren la pret de 0,5 EURO/m.p., nu este un argument care sa confirme o exercitare abuziva a dreptului de a stabili pretul de vânzare în raport de valoarea reala apreciata de vânzator.
In consecinta, actiunea în contencios administrativ nu îndeplineste conditiile de admisibilitate conform Legii 554/2004, neputându-se retine nelegalitatea hotarârii de consiliu atacate si nici vatamarea dreptului reclamantilor prin aprobarea vânzarii directe a terenului la pretul de 12 EURO/m.p.
Drept urmare, actiunea a fost respinsa ca nefondata.
Sentinta a ramas irevocabila prin respingerea recursului.