MODIFICAREA ÎNCADRĂRII ŞI A SALARIULUI. COMUNICARE. CURGEREA TERMENULUI DE CONTESTARE A MĂSURII Salarizare


COMUNICARE. CURGEREA TERMENULUI DE

CONTESTARE A M®SURII.

-art. 81 din Legea nr.293/2004;

-art.283, 295, 166 din Codul muncii;

Mľsura prin care a fost modificatľ ”ncadrarea żi

implicit salariul ce se cuvenea funcßionarului public, poate fi

contestatľ ”n termen de 30 zile calendaristice ce curge de la

data comunicľrii deciziei prin care a fost adoptatľ.

(Curtea de Apel Piteżti Đ decizia nr.301/R-C din

27 martie 2009)

Prin acßiunea introdusľ la data de 7.08.2008 la Tribunalul

Argeż, ”nregistratľ sub nr. 2738, reclamantul M.M., a chemat ”n

judecatľ pe p‰r‰tul P.C. pentru ca prin hotľr‰rea ce se va pronunßa sľ

se dispunľ:

1. anularea mľsurii luate de conducerea P.C., prin care,

”ncep‰nd cu data de 1.09.2006, i s-a modificat salariul de bazľ lunar

prin reducerea coeficientului de ierarhizare de la 1,70 la 1,50;

2. obligarea p‰r‰tului ca, la stabilirea salariului de bazľ

lunar, sľ aplice coeficientul de ierarhizare de 1,50 ”ncep‰nd cu data de

1.09.2006;

3. obligarea p‰r‰tului la plata drepturilor salariale restante,

rezultate de la 1.09.2006, actualizate cu coeficientul de inflaßie de la

data plľßii.

ën motivarea acßiunii, reclamantul a arľtat cľ este angajatul

p‰r‰tului ”n calitate de funcßionar public cu statut special, potrivit

Legii nr.293/2004, żi p‰nľ la data de 1.09.2006 a avut gradul

profesional de agent żef adjunct żi funcßia de subofißer operativ, cu un

salariu de bazľ calculat prin aplicarea coeficientului de ierarhizare de

1,70. ëncep‰nd cu data de 1.09.2006 i s-a modificat (redus) salariul de

bazľ lunar prin reducerea coeficientului de ierarhizare de la 1,70 la

1,50, fľrľ a-i fi fost fľcute cunoscute motivele pentru care s-a luat

aceastľ mľsurľ żi fľrľ sľ i se comunice vreun act din care sľ rezulte

decizia unilateralľ de modificare a raporturilor de serviciu referitoare

la salariu. Potrivit art.49 żi 51 alin.4 din Legea nr.293/2004,

funcßionarii publici din sistemul administraßiei penitenciarelor au

dreptul la stabilitatea raporturilor de serviciu care pot fi modificate ”n

situaßii expres prevľzute de lege. A mai susßinut cľ este nulľ orice

tranzacßie prin care se urmľreżte renunßarea la drepturile recunoscute

de lege salariaßilor sau limitarea acestor drepturi, dupľ cum, potrivit

art.267 din Codul muncii, este nulľ absolut o mľsurľ dispusľ mai

”nainte de efectuarea unei cercetľri disciplinare prealabile.

Examin‰nd cu prioritate excepßia de tardivitate a

formulľrii acßiunii, pusľ din oficiu ”n discußia pľrßilor, Tribunalul

Argeż Đ secßia civilľ a pronunßat sentinßa nr.632/CA/12 decembrie

2008 prin care a respins acßiunea precizatľ, ca tardiv formulatľ.

Pentru a se pronunßa ”n sensul celor de mai sus, instanßa a

reßinut cľ reclamantul este angajatul p‰r‰tului ca funcßionar public cu

statut special, fiindu-i aplicabile dispozißiile Legii nr.293/2004.

Prin decizia nr.37/4.10.2006(f.21-23), potrivit art.1 din

decizie, ”n aplicarea noului stat de organizare emis de Administraßia

Naßionalľ a Penitenciarelor, a fost schimbatľ ”ncadrarea mai multor

funcßionari publici cu statut special, printre care żi a reclamantului,

pozißia nr.110.

ën preambulul deciziei s-a menßionat cľ aceasta a fost

emisľ ”n baza Legii nr.293/2004, modificatľ prin O.U.G.nr.47/2006,

care, la art.9 a stabilit categoriile de funcßionari żi gradele acestora, ce

pot fi ”ncadraßi ”n penitenciare.

A mai reßinut instanßa cľ decizia a fost emisľ ”n aplicarea

legii, astfel cľ nu pot fi primite criticile reclamantului cu privire la

nulitatea absolutľ a acesteia pentru lipsa cercetľrii prealabile,

deoarece aceasta este specificľ aplicľrii sancßiunii disciplinare, prin

urmare, reclamantul nu se aflľ ”n situaßia de a-żi manifesta acordul

pentru modificarea ”ncadrľrii deoarece aceasta a intervenit prin

efectul legii.

Instanßa a recunoscut cľ este realľ susßinerea

reclamantului cu privire la greżita sa ”ncadrare, situaßie confirmatľ de

p‰r‰t prin ”nt‰mpinare dar żi de situaßia ”ntocmitľ de aceasta sub

nr.33863/21.11.2006(f.35-40), la o lunľ de la emiterea deciziei

nr.37/4.10.2006, ”nsľ a apreciat cľ a luat la cunożtinßľ de schimbarea

”ncadrľrii, de reducerea coeficientului de ierarhizare de la 1,85 la 1,70,

odatľ cu plata drepturilor ce i se cuvin pentru luna septembrie 2006,

diminuate ”n luna octombrie 2006.

De la aceastľ datľ a ”nceput sľ curgľ pentru reclamant

dreptul de a contesta żi solicita schimbarea ”ncadrľrii, at‰t p‰r‰tului,

c‰t żi instanßei ”n caz de refuz al acestuia.

ën raport de aceastľ datľ, octombrie 2006, introducerea

acßiunii la data de 27.06.2008 a fost reßinutľ ca fiind peste termenul de

6 luni prevľzut de art.11 alin.1 din Legea nr.554/2004, modificatľ,

dar nu mai mult de 1 an, de la data emiterii acestuia, cum se prevede

la alin.2, al aceluiażi articol.

P‰r‰tul, ”n mľsura ”n care apreciazľ cľ a emis decizia

nr.37/4.10.2006 ”n mod nelegal, poate reveni asupra acesteia, fľrľ a se

mai cere instanßei exercitarea controlului de legalitate.

ëmpotriva sentinßei a formulat recurs reclamantul care,

invoc‰nd dispoz. art. 304 pct. 7 żi 9 żi art. 3041 C.proc.civ.

Examin‰nd sentinßa prin prisma motivelor de recurs

invocate, Curtea constata cľ recursul este fondat.

Astfel, reclamantul este funcßionar public cu statut special

cľruia ”i sunt aplicabile dispoz. Legii nr. 293/2004 care, la art. 81,

prevede cľ se completeazľ cu dispozißiile din legislaßia muncii.

Prin decizia nr. 37/4.10.2006 emisľ de directorul PMS C.

s-a dispus ca, ”ncep‰nd din data de 01.09.2006, mai mulßi agenßi,

printre care żi reclamantul, sľ fie numißi ”n funcßii ”n noul stat de

organizare aprobat prin Decizia nr. 452/2006 emisľ de directorul

general al ANP, beneficiind de coeficienßii de ierarhizare, soldele żi

pozißia prevľzute ”n dreptul fiecľruia, precum żi de sporurile de

dispozitiv żi, respectiv, de pericol deosebit, prevľzute ”n Legea nr.

138/1999 żi Anexa 3 la Ordinul MJ nr. 2498/C/1999, respectiv ”n

Anexa 5 la OMJ 2498/C/1999 modificatľ prin OMJ nr.

2705/C/1999 żi nr. 424/C/2001.

Acßiunea formulatľ de reclamant nu a privit dec‰t un

singur aspect, acela legat de nelegala modificare a raportului de

serviciu sub aspectul salariului prin reducerea coeficientului de

ierarhizare de la 1,80 la 1,70, fľrľ ”nsľ a contesta noua ”ncadrare pe

funcßie sau ”n grad profesional.

Ori, ”n raport żi de dispozißiile art.81 din legea

nr.293/2004, care fac trimitere la legislaßia muncii, raporturile juridice

de sunt supuse prevederilor Codului Muncii, conform art. 295

alin. 2 din acest act normativ.

Art. 283 Codul Muncii reglementeazľ termenele ”n care

pot fi contestate deciziile unilaterale referitoare la modificarea

contractului individual de muncľ, situaßie care se regľseżte ”n speßľ, żi

care este de 30 de zile calendaristice de la data comunicľrii deciziei.

Totodatľ, art. 163 din acelażi act dispune cľ ĐăPlata

salariului se dovedeżte prin semnarea statelor de platľ, precum żi prin

orice alte documente justificative care demonstreazľ efectuarea plľßii

cľtre salariatul ”ndreptľßitÓ.

Art. 166 alin.1 reglementeazľ termenul de prescripßie a

dreptului la acßiune cu privire la drepturile salariale, precum żi cu

privire la daunele rezultate din neexecutarea ”n totalitate sau ”n parte a

obligaßiilor privind plata salariilor, ca fiind 3 ani de la data la care

drepturile respective erau datorate.

Din interpretarea sistematicľ a acestor dispozißii legale

rezultľ cľ reclamantului trebuia sľ i se comunice dispozißia de

schimbare a unui element al raportului de serviciu, adicľ a salariului,

care trebuie realizatľ ”ntr-un mod apt sľ asigure recepßionarea lui fľrľ

echivoc de cľtre destinatar.

ën acest fel, faptul cľ, la un moment dat, reclamantul ar fi

putut cunoażte reducerea salariului ca urmare a reducerii

coeficientului de ierarhizare, nu este echivalent cu faptul comunicľrii

actului ”n sine, pentru a avea posibilitatea sľ-l conteste.

Dincolo de acest aspect, plata salariului se dovedeżte prin

semnarea statelor de platľ, ori ”n speßľ, aceastľ dovadľ nu s-a

efectuat, astfel ”nc‰t nu se poate stabili cu certitudine nici momentul

”n care reclamantul a putut cunoażte mľsura reducerii salariului.

ën concluzie, cererea de chemare ”n judecatľ nu poate fi

apreciatľ ca fiind tardiv formulatľ, motive ce au impus casarea

sentinßei żi trimiterea cauzei spre rejudecare la aceeażi instanßľ pentru

a se pronunßa pe fond.

De altfel, ”nsużi p‰r‰tul a recunoscut faptul cľ schimbarea ”ncadrľrii

reclamantului s-a fľcut ”n mod greżit, motiv pentru care lľsarea ”n

continuare la aprecierea sa a revocľrii actului nelegal, este de naturľ

sľ vatľme interesele legitime ale acestuia.