OBIECTUL CONTESTAŢIEI FISCALE. RAPORTUL DE INSPECŢIE FISCALĂ. ACT ADMINISTRATIV FISCAL. Acte ale autorităţilor publice


INSPECŢIE FISCAL®. ACT ADMINISTRATIV FISCAL.

-art. 41, 205, 206 din Codul de procedurľ

fiscalľ;

-art.107 din H.G. nr.1050/2004;

Obiect al contestaßiei fiscale poate fi nu numai titlul de

creanßľ, dar żi orice alt act administrativ fiscal – aża cum este

el definit de art.41 din Codul de procedurľ fiscalľ – act prin

care se nasc, se modificľ sau se sting raporturi juridice de

drept fiscal

(Curtea de Apel Piteżti – decizia nr. 198/R-C/27

februarie 2009)

Constatľ cľ, prin acßiunea ”nregistratľ la 16 iunie 2008,

reclamanta SC C. ăR.M.N.Ó SRL Bradu a solicitat ”n contradictoriu cu

D.G.F.P. Argeż anularea deciziei nr.103 emisľ de 18 decembrie 2007

de Biroul de Solußionare a Contestaßiilor din cadrul p‰r‰tei.

ën motivare s-a arľtat cľ la 10 octombrie 2007 s-a efectuat

o inspecßie fiscalľ la reclamantľ żi ”n raportul ”ntocmit żi ”nregistrat la

15 octombrie 2007 s-au stabilit ”n sarcina acesteia obligaßii fiscale

suplimentare ”n sumľ de 84.056 lei.

ëmpotriva acestui act s-a formulat contestaßie ce a fost

respinsľ ca prematur formulatľ, apreciindu-se ”n mod greżit cľ

procesul-verbal nr.12593/15.10.2007 żi cel cu nr.112/10.10.2007 nu

constituie titluri de creanße sau acte administrativ fiscale deżi, primul

dintre acestea este tocmai raportul de inspecßie fiscalľ. ën condißiile

art.183 din Codul de procedurľ fiscalľ exista posibilitatea suspendľrii

procedurii, deoarece ”ncľ se fac cercetľri penale ”n cauzľ.

Prin sentinßa civilľ nr.519/CF/2008, Tribunalul Argeż a

respins acßiunea, reßin‰nd cľ reclamanta are posibilitatea ca dupľ

comunicarea raportului de inspecßie żi a deciziei de impunere sľ

formuleze contestaßia administrativľ chiar dacľ prin modul de

”nregistrare a raportului de inspecßie, la acelażi numľr żi datľ cu

procesul verbal de control, s-a creat confuzie cu privire la actul atacat.

ëmpotriva acestei sentinße a declarat recurs reclamanta

pentru motivul prevľzut de art.304 pct.9 Cod pr.civilľ.

Examin‰nd criticile formulate se apreciazľ cľ ele sunt

fondate pentru cele ce se vor arľta mai jos.

Potrivit art.205 din OG nr.92/2003, ăëmpotriva titlului

de creanßľ, precum żi ”mpotriva altor acte administrative fiscale

se poate formula contestaßie potrivit legii. Contestaßia este o

cale administrativľ de atac żi nu ”nlľturľ dreptul la acßiune al

celui care se considerľ lezat ”n drepturile sale printr-un act

administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, ”n condißiile legii.Ó.

Ażadar, ceea ce face obiectul procedurii administrative żi

cenzurii judecľtoreżti sunt toate actele administrativ fiscale, aża

cum au fost ele definite de art.41 din acelażi act normativ, nu

doar titlurile de creanßľ, cele prin care s-au stabilit obligaßii de

platľ, aża cum se susßine ”n prezenta cale de atac.

Este absolut firesc sľ fie aża, de vreme ce, ”n temeiul

lor se stabilesc tocmai obligaßiile fiscale ce au fost sau trebuiau

plľtite.

ën cauzľ, la 10 octombrie 2007, organul de control

fiscal a ”ncheiat un proces verbal (filele 65-77), care s-a

”nregistrat sub nr.12593 din 15 octombrie 2007. La aceeażi datľ

żi sub acelażi numľr a fost ”nregistrat ”nsľ, żi poartľ viza

aprobľrii directorului executiv adjunct, żi raportul de inspecßie

fiscalľ (filele 40-60), act ”n care s-au stabilit obligaßii fiscale

pretins datorate żi neachitate de cľtre reclamantľ ”n sumľ de

84.056 lei żi la care s-au atażat mai multe ”nscrisuri printre care

żi procesul-verbal nr.112 din 10 octombrie 2007.

ën temeiul acestui raport de inspecßie fiscalľ s-a

”ntocmit decizia de impunerea (filele 61-64).

Prin contestaßia formulatľ reclamanta Đ prin

administrator (filele 75-77) Đ a menßionat cľ aceasta este

formulatľ ”mpotriva procesuluiĐverbal din 10 octombrie 2007,

”nsľ, a criticat ”n mod detaliat fiecare categorie de obligaßie

bugetarľ żi rezultatul controlului prin care i s-a fixat datoria

finalľ de platľ.

Potrivit art.206 din O.G. nr.92/2003, ăObiectul

contestaßiei ”l constituie numai sumele żi mľsurile stabilite żi ”nscrise

de organul fiscal ”n titlul de creanßľ sau ”n actul administrativ fiscal

atacat, cu excepßia contestaßiei ”mpotriva refuzului nejustificat de

emitere a actului administrativ fiscalÓ, iar potrivit alin.1 al aceluiażi

text contestaßia trebuie sľ cuprindľ, printre altele, obiectul acesteia.

Ażadar, s-a observat, pe de o parte, cľ obiect al

contestaßiei sunt suma żi mľsurile ”nscrise de organul fiscal, ceea ce

reclamanta a menßionat, iar pe de altľ parte, organul de solußionare, ”n

mľsura ”n care aprecia cľ se impune sľ se formuleze precizľri sau

completľri, trebuia sľ solicite acest lucru reclamantei żi nu sľ se

limiteze la o solußionare formalľ żi fľrľ suport legal, reßin‰nd ”n mod

greżit excepßia de prematuritate.

Pe de altľ parte, dispozißiile art.107 din H.G.

nr.1050/2004, ăTitlul de creanßľ este actul prin care se stabileżte żi se

individualizeazľ creanßa fiscalľ, ”ntocmit de organele competente sau

de persoanele ”ndreptľßite, potrivit legiiÓ, iar ”n continuare textul

enunßľ ”n mod exemplificativ astfel de titluri.

Chiar dacľ s-ar reßine cľ raportul de inspecßie fiscalľ nu

este un titlu de creanßľ nu se poate nega dreptul pľrßii de a contesta

acest rezultat al inspecßiei fiscale, ”n care sunt menßionate obligaßiile

de platľ ale agentului economic prin care, deci, se nasc drepturi żi

obligaßii ”n patrimoniul pľrßilor żi stľ la baza deciziei de impunere.

Nu se poate, de asemenea, aprecia cľ nefiindu-i comunicat

oficial acest raport de inspecßie, care ”nsľ existľ, el nu ar putea fi

contestat ”n mľsura ”n care partea prejudiciatľ de menßiunile sale ar

avea cunożtinßľ de ”nscris.

ën concluzie, s-a apreciat cľ excepßia de prematuritate nu este

incidentľ ”n cauzľ, cľ organul fiscal a reßinut-o ”n mod greżit żi de

aceea, s-a impus admiterea recursului ”n baza art.312 alin.2 Cod

pr.civilľ żi modificarea sentinßei ”n sensul admiterii acßiunii,

desfiinßľrii deciziei cu consecinßa rejudecľrii contestaßiei.