ORDINEA DE PRIORITATE A CREANŢELOR PREVĂZUTĂ DE ART. 108. CREANŢĂ BUGETARĂ. CERERE DE SITUARE LA PCT. 2 AL ART. 108. RESPINGERE


La poziţia corespunzătoare punctului 2 din art. 108 pot fi înscrise numai creanţele rezultând din continuarea activităţii debitorului după deschiderea procedurii în cazul în care se încearcă reorganizarea. Raţiunea priorităţii o constituie încurajarea creditorilor să sprijine reorganizarea debitorului fie prin credite bancare Heprin credite comerciale, continuând relaţiile contractuale anterioare sau stabilind noi relaţii contractuale cu debitorul. în speţă, creanţa pretinsă de Administraţia Finanţelor Publice nu se regăseşte în nici una dintre ipotezele corespunzătoare raţiunii

textului legal menţionat mai sus ci reprezintă doar continuarea calculului creanţei născute anterior din obligaţiile fiscale ale debitorului, (art. 108 pct. 2 din Legea nr. 64/1995)

Secţia comercială şi de administrativ, decizia nr. 1761 din 14 octombrie 2003

Prin încheierea civilă nr. 2804 din 1 iulie 2003, pronunţată de judecătorul-sindic în dosar nr. 13022/2002 al Tribunalului Cluj s-a admis cererea lichidatorului desemnat în procedura falimentului debitorului S.C. Uzina Mecanică S.A. Cluj-Napoca şi s-a încuviinţat tabloul final al creditorilor.

împotriva acestei încheieri a declarat recurs creditorul Administraţia Finanţelor Publice Cluj-Napoca.

în motivarea recursului se susţine că este greşit cuantumul creanţei cu care a fost înscris acest creditor în tabloul final, de 49.119.948.872 lei, cuantumul real al creanţei fiind de 22.136.179.915 lei. Totodată trebuia să se precizeze că o parte din creanţă în sumă de 671.594.894 lei reprezintă creanţă bugetară rezultată din continuarea activităţii debitorului după deschiderea procedurii, având rangul de prioritate prevăzut de art. 108 pct. 2 din Legea nr. 64/1995 cu consecinţa distribuirii sumei de 300.000.000 lei numai în favoarea recurentului.

Examinând recursul, curtea de apel constată că este nefondat.

Creditorul se află în eroare în fapt cu privire la cuantumul creanţei sale cu care a fost înscrisă în tabloul definitiv al creditorilor. Atât în tabloul cât şi în dispozitivul încheierii atacate cu recurs Administraţia Finanţelor Publice Cluj-Napoca este înscrisă cu o creanţă privilegiată cu un cuantum de 49.119.948.872 lei şi nu cu un cuantum de 22.136.179.915 lei cum din eroare a înţeles creditorul.

în ce priveşte cererea creditorului ca o parte din creanţă în cuantum de 671.594.894 lei să fie calificată ca având rangul de prioritate corespunzător punctului 2 din art. 108 al Legii nr. 64/1995, recursul este de asemenea nefondat.

La poziţia corespunzătoare punctului 2 din art. 108 pot fi înscrise numai creanţele rezultând din continuarea activităţii

creditorului după deschiderea procedurii în cazul în care se încearcă reorganizarea. Raţiunea priorităţii o constituie încurajarea creditorilor să sprijine reorganizarea debitorului fie prin credite bancare fie prin credite) comerciale, continuând relaţiile contractuale anterioare sau stabilind noi relaţii; contractuale cu debitorul. în speţă, creanţa pretinsă de Administraţia Finanţelor Publice nu se regăseşte în nici una dintre ipotezele corespunzătoare raţiunii textului legal menţionat mai sus ci reprezintă doar continuarea calculului creanţei născute anterior din obligaţiile fiscale ale debitorului.

în consecinţă, recursul va fi respins ca nefondat în baza art. 312 alin. (1) C.pr.civ. (Judecător Ion Turcu)