Prin sentinţa civilă nr.304/CA din 9 octombrie 2009, pronunţată de Tribunalul Argeş – Secţia Civilă în dosarul nr.2959/109/2009, s-a admis cererea formulată de N.G. şi s-a dispus suspendarea executării ordinului contestat, emis de Prefectul judeţulu Ac


pronunţată de Tribunalul Argeş – Secţia Civilă în dosarul nr.2959/109/2009,

s-a admis cererea formulată de N.G. şi s-a dispus suspendarea executării

ordinului contestat, emis de Prefectul judeţului Argeş, ce privea

suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, până la

soluţionarea irevocabilă a acţiunii în anulare.

Pentru a se pronunţa în sensul celor de mai sus, instanţa a

reţinut că unica motivare din actul administrativ privind formularea acţiunii

pentru anularea permisului de conducere al reclamantei nu este suficientă

pentru a justifica suspendarea dreptului acesteia de a conduce

autovehicule, câtă vreme nu există nicio dovadă că permisul de conducere

ar fi fost obţinut în mod fraudulos, reclamanta beneficiind de prezumţiile de

nevinovăţie şi bună-credinţă, în cauză fiind îndeplinite cerinţele art. 14 din

Legea nr. 554/2004.

Împotriva sentinţei, în termen legal a formulat recurs

Instituţia Prefectului Judeţului Argeş, care a criticat-o pentru nelegalitate si

netemeinicie.

Astfel, potrivit art. 103 rap. la art. 114 alin. 1 lit. e) din OUG

nr. 195/2002, suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule

este obligatorie in condiţiile în care Prefectul a sesizat instanţa de judecată

cu o acţiune în constatarea faptului că permisul de conducere a fost obţinut

cu nerespectarea prevederilor legale. O astfel de condiţie este îndeplinită în

cauză, litigiul fiind pendinte.

S-a mai susţinut că nu sunt îndeplinite condiţiile prev. de art.

14 din Legea nr. 554/2004 pentru suspendarea executării actului

administrativ – cazul bine justificat şi paguba iminentă – în sensul că nu

există împrejurări care să pună la îndoială legalitatea actului administrativ şi,

respectiv, că nu este dovedită niciun fel de pagubă.

Examinând sentinţa prin prisma criticilor formulate, ce se

încadrează în disp.art.304 pct.9 Cod pr.civilă, Curtea constată următoarele:

Potrivit disp.art.103 alin.8 din OUG nr.195/2002: „În situaţia

în care autoritatea emitentă a permisului de conducere a sesizat instanţa de

judecată potrivit art.114 alin.(1) lit.e), autoritatea emitentă a permisului de

conducere va dispune prin ordin suspendarea exercitării dreptului de a

conduce autovehicule, suspendare ce operează până la rămânerea

definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti. În acest caz, titularul este

obligat să se prezinte la unitatea de poliţie pe raza căreia domiciliază, are

reşedinţa sau, după caz, rezidenţa normală, în termen de 5 zile de la

comunicarea ordinului, pentru a preda permisul de conducere”.

Din economia textului de lege rezultă că, atunci când

instanţa de judecată a fost sesizată pentru constatarea eliberării nelegale a

permisului de conducere, autoritatea emitentă este obligată să dispună

suspendarea dreptului de a conduce autovehicule, nefiind lăsat la

latitudinea sa să facă aprecieri asupra posibilităţii aplicării măsurii.

Faţă de cele arătate, cât timp există o acţiune având ca

obiect constatarea obţinerii nelegale a permisului de conducere, în mod

evident nu există temeiuri pentru suspendarea actului administrativ. În

cererile având ca obiect suspendarea executării ordinului prefectului prin

care s-a dispus suspendarea exercitării dreptului de a conduce, instanţele

sunt datoare să verifice doar dacă sunt îndeplinite cerinţele impuse de

art.103 alin.8 din OUG nr.195/2002 – promovarea acţiunii în justiţie pentru

constatarea obţinerii nelegale a permisului -, fără a putea valorifica alte

posibilităţi prevăzute de art.14 din Legea nr.554/2004, sub aspectul cazului

bine justificat. Cum cel puţin la nivel de aparenţă ordinul prefectului respectă

condiţiile impuse de art.103 alin.8 din OUG nr.195/2002, cererea

reclamantului nu putea fi admisă.

De asemenea, se va observa, la o cercetare sumară, că

atribuţii în acest sens revin instituţiei prefectului, în considerarea

dispoz.art.32 şi 37 din HG nr.1391/2006 şi că raţiunea art.103 alin.8 din

OUG nr.195/2002 este aceea de a proteja cu prioritate interesul public

căruia îi este subordonat interesul privat.

În concluzie, în baza aer.312 alin.3 Cod pr. civilă, Curtea a

admis recursul şi a modificat sentinţa în sensul că a respins cererea.

SECŢIA PENALĂ ŞI PENTRU CAUZE

CU MINORI ŞI DE FAMILIE

DREPT PROCESUAL PENAL – PARTEA GENERALĂ

1. Respingerea cererii de revocare sau înlocuire a măsurii arestării

preventive. Inadmisibilitatea recursului. Raportarea dispoziţiilor legale

naţionale la prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului

Art. 141 alin. 1 Cod procedură penală

Art. 2 din Protocolul adiţional nr. 7 al Convenţiei Europene a Drepturilor

Omului

Dublul grad de jurisdicţie consacrat în art.2 din Protocolul nr.7 al

Convenţiei nu este aplicabil în materia arestării preventive.

(Decizia penală

nr.772/R/MF/21.12.2009)