Procedura insolvenţei. Contestaţie la tabelul de creanţe. Creditor care nu se regăseşte pe lista întocmită de debitor. Consecinţe.


În conformitate cu art. 7 din Legea nr. 85/2006, citarea părţilor, precum şi comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor şi notificărilor se efectuează prin Buletinul procedurilor de , doar comunicarea citaţiilor, a convocărilor şi notificărilor faţă de participanţii la proces al căror sediu, domiciliu sau reşedinţă se află în străinătate fiind supusă dispoziţiilor Codului de procedură civilă.
Potrivit dispoziţiilor lipsite de orice echivoc ale alin. (3) al art. 7 din Legea insolvenţei, prin excepţie de la prevederile alin. (1), se vor realiza, conform Codului de procedură civilă, comunicarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii şi notificarea deschiderii procedurii, pentru creditorii care nu au putut fi identificaţi în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c), procedura notificării prevăzute la art. 61 considerându-se a fi îndeplinită dacă a fost efectuată prin Buletinul procedurilor de insolvenţă

Secţia comercială, Decizia nr. 1252 din 7 iunie 2011

Prin sentința comercială nr. 231 din 10 februarie 2011 pronunțată în dosarul nr. 6934/108/2009 judecătorul-sindic din cadrul Tribunalului Timiș a respins cererea de repunere în termenul de declarare a creanței formulată de creditoarea SC R. SA București în contradictoriu cu debitoarea SC M. SRL Timișoara, reprezentată prin lichidatorul judiciar Casa de Insolvență T S.P.R.L. – Filiala Timiș.

împotriva acestei sentințe a declarat recurs creditoarea SC R. SA București, solicitând admiterea cererii de repunere în termen și înscrierea sa pe tabelul de creanțe cu suma de 50.999,23 lei, ca fiind o creanță certă, lichidă și exigibilă, cu motivarea că prin cererea din 11 octombrie 2010 a solicitat repunerea în termenul de declarare a creanței având în vedere că, pe de o parte, deține împotriva falitei o creanță certă, lichidă și exigibilă, care derivă din nerespectarea de către aceasta a clauzelor contractului de leasing financiar nr. 5100/31.08.2007, iar pe de altă parte, pentru că nu a fost notificată în vederea înscrierii la masa credală, astfel că s-a aflat în imposibilitate de a-și îndestula creanța deținută.

Prin decizia civilă nr. 1252 din 7 iunie 2011 C.A. Timișoara a respins ca nefondat recursul formulat de creditoarea SC R. SA București împotriva sentinței comerciale nr. 231 din 10 februarie 2011 a Tribunalului Timiș.

Pentru a pronunța această soluție, Curtea a reținut că potrivit art. 7 din Legea nr. 85/2006, modificată, citarea părților, precum și comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor și notificărilor se efectuează prin Buletinul procedurilor de insolvență, doar comunicarea citațiilor, a convocărilor și notificărilor față de participanții la proces al căror sediu, domiciliu sau reședință se află în străinătate fiind supusă dispozițiilor Codului de procedură civilă, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție de la prevederile alin. (1) se vor realiza, conform Codului de procedură civilă, comunicarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii și notificarea deschiderii procedurii, pentru creditorii care nu au putut fi identificați în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c) procedura notificării prevăzute la art. 61 urmând a fi considerată îndeplinită dacă a fost efectuată prin Buletinul procedurilor de insolvență, formatul și conținutul-cadru ale actelor care se publică în buletin și ale dovezii privind îndeplinirea procedurii de citare, convocare, notificare și comunicare stabilindu-se prin ordin al ministrului justiției, fiind utilizate în mod obligatoriu de toți participanții la procedură. Notificările, cu excepția cazului în care sarcina notificării aparține altor organe care aplică procedura, și convocările prevăzute de prezenta lege cad în sarcina administratorului judiciar sau a lichidatorului, creditorii care au înregistrat cereri de admitere a creanțelor fiind prezumați că au în cunoștință termenele prevăzute la art. 62 ori la art. 107, art. 108 sau art. 109, după caz, astfel că nu vor mai fi citați, în vederea publicării citațiilor, convocărilor și notificărilor actelor de procedură efectuate de instanțele judecătorești, după deschiderea procedurii prevăzute de prezenta lege urmând să se editeze de către Oficiul Național al Registrului Comerțului Buletinul procedurilor de insolvență, publicarea actelor de procedură sau, după caz, a hotărârilor judecătorești în buletin înlocuind, de la data publicării acestora, citarea, convocarea și notificarea actelor de procedură efectuate individual față de participanții la proces, acestea fiind prezumate a fi îndeplinite la data publicării.

Chiar dacă prin Legea nr. 169/2010, ca urmare a declarării de către Curtea Constituțională, prin decizia nr. 1137 din 4 decembrie 2007, ca fiind neconformă cu Legea fundamentală a textului art. 7 în forma anterioară, a fost introdusă o altă excepție de la prevederile alin. (1), în sensul că, prima citare și comunicare a actelor de procedură către persoanele împotriva cărora se introduce o acțiune în temeiul Legii nr. 85/2006, ulterior deschiderii procedurii insolvenței, se vor realiza, conform Codului de procedură civilă, și prin Buletinul procedurilor de insolvență, instanțele judecătorești urmând să transmită actele de procedură în cauză, din oficiu, pentru publicare în Buletinul procedurilor de insolvență, această normă nu are incidență în speță, ea vizând situațiile în care împotriva unor persoane se vor formula acțiuni potrivit dispozițiilor Legii nr. 85/2006 ulterior deschiderii procedurii insolvenței. Este, spre exemplu, situația persoanelor a căror răspundere poate fi angajată, potrivit art. 138 din acest act normativ, pentru cauzarea stării de insolvență a debitorului și care pot fi atât membri ai organelor de supraveghere sau de conducere a societății, dar și alte persoane, cât și situația unor terți dobânditori ai unor bunuri sau valori ale debitorului, potrivit art. 80 din aceeași lege, terți care pot fi de rea-credință sau de bună-credință, din redactarea art. 7 alin. (1) și (3) în forma anterioară rezultând că aceste persoane vor fi citate prin intermediul Buletinului procedurilor de insolvență, fără nicio comunicare prealabilă a actelor de procedură potrivit Codului de procedură civilă, ceea ce s-a stabilit a fi contrar art. 24 și art. 53 din Constituție, în măsura în care textul se interpreta că prima comunicare a actelor de procedură către persoanele împotriva cărora se promovează o acțiune în temeiul dispozițiilor Legii nr. 85/2006, ulterior deschiderii procedurii insolvenței, se realizează numai prin Buletinul procedurilor de insolvență, iar nu și potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă.

Este de necontestat faptul că fostul administrator al debitoarei intimate SC M. SRL Timișoara nu a predat practicianului, contrar celor statuate de art. 28, la care face trimitere art. 35 din Legea nr. 85/2006, modificată, toate actele și documentele contabile ale societății, inclusiv lista cu toți creditorii acesteia, o asemenea împrejurare nefiindu-i imputabilă în niciun fel contestatoarei recurente.

în conformitate cu art. 27 și art. 28 din aceeași lege, debitorul aflat în stare de insolvență este obligat să adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supus dispozițiilor prezentei legi, în termen de maximum 30 de zile de la apariția stării de insolvență, cererea sa trebuind să fie însoțită de următoarele acte: a) bilanțul certificat de către administrator și cenzor/auditor, balanța de verificare pentru luna precedentă datei înregistrării cererii de deschidere a procedurii; b) o listă completă a tuturor bunurilor debitorului, incluzând toate conturile și băncile prin care debitorul își rulează fondurile; pentru bunurile grevate se vor menționa datele din registrele de publicitate; c) o listă a numelor și a adreselor creditorilor, oricum ar fi creanțele acestora: certe sau sub condiție, lichide ori nelichide, scadente sau nescadente, necontestate ori contestate, arătându-se suma, cauza și drepturile de preferință; d) o listă cuprinzând plățile și transferurile patrimoniale efectuate de debitor în cele 120 de zile anterioare înregistrării cererii introductive; e) o listă a activităților curente pe care intenționează să le desfășoare în perioada de observație; f) contul de profit și pierdere pe anul anterior depunerii cererii; g) o listă a membrilor grupului de interes economic sau, după caz, a asociaților cu răspundere nelimitată, pentru societățile în nume colectiv și cele în comandită; h) o declarație prin care debitorul își arată intenția de intrare în procedura simplificată sau de reorganizare, conform unui plan, prin restructurarea activității ori prin lichidarea, în tot sau în parte, a averii, în vederea stingerii datoriilor sale; dacă această declarație nu va fi depusă până la expirarea termenului stabilit la alin. (2), se prezumă că debitorul este de acord cu inițierea procedurii simplificate; i) o descriere sumară a modalităților pe care le are în vedere pentru reorganizarea activității; j) o declarație pe propria răspundere, autentificată la ori certificată de un avocat, sau un certificat de la registrul societăților agricole ori, după caz, oficiul registrului comerțului în a cărui rază teritorială se află domiciliul profesional/sediul social, din care să rezulte dacă a mai fost supus procedurii prevăzute de prezenta lege într-un interval de 5 ani anterior formulării cererii introductive; k) o declarație pe propria răspundere autentificată de notar sau certificată de avocat, din care să rezulte că nu a fost condamnat definitiv pentru fals ori pentru infracțiuni prevăzute în Legea concurenței nr. 21/1996 și că administratorii, directorii și/sau asociații nu au fost condamnați definitiv pentru bancrută frauduloasă, gestiune frauduloasă, abuz de încredere, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, infracțiuni de fals ori infracțiuni prevăzute în Legea nr. 21/1996, în ultimii 5 ani anteriori deschiderii procedurii; l) un certificat de admitere la tranzacționare pe o piață reglementată a valorilor mobiliare sau a altor instrumente financiare emise. Dacă debitorul nu dispune, la momentul înregistrării cererii, de vreuna dintre informațiile prevăzute la (1) lit. a) – f) și h), va putea înregistra acea informație la tribunal în termen de 5 zile, iar dacă nu o va face, el va fi decăzut din dreptul de a propune un plan de reorganizare. De asemenea, art. 35 din același act normativ statuează că în termen de 10 zile de la deschiderea procedurii, potrivit prevederilor art. 33 alin. (4) sau (6), debitorul este obligat să depună la dosarul cauzei actele și informațiile prevăzute la art. 28 alin. (1).

Cu toate acestea, în mod legal Tribunalul Timiș a dispus respingerea cererii creditoarei SC R. SA București de repunere în termenul de declarare a creanței pentru a fi înscrisă pe tabelul preliminar întocmit de practicianul desemnat să administreze procedura de colectivă față de debitoarea intimată SC M. SRL Timișoara, având în vedere dispozițiile lipsite de orice echivoc ale art. 7 alin. (3) din Legea insolvenței potrivit cărora, prin excepție de la prevederile alin. (1) (care arată că citarea părților, precum și comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor și notificărilor se efectuează, ca regulă, prin Buletinul procedurilor de insolvență) se vor realiza, conform Codului de procedură civilă, comunicarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii și notificarea deschiderii procedurii, pentru creditorii care nu au putut fi identificați în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c), procedura notificării prevăzute la art. 61 considerându-se a fi îndeplinită dacă a fost efectuată prin Buletinul procedurilor de insolvență.

Cum, în speță, debitoarea deși a depus la dosar o listă a creditorilor săi, recurenta nu figura pe aceasta, în lipsa prezentării actelor și informațiilor prevăzute de art. 28 din lege nici practicianul nefiind în măsură, în temeiul art. 20 lit. c), să completeze respectiva listă, iar hotărârea judecătorului-sindic de deschidere față de intimata SC M. SRL Timișoara a procedurii reglementate de Legea nr. 85/2006, modificată, a fost publicată în Buletinul procedurilor de insolvență nr. 1593 din 26 februarie 2010, în cuprinsul sentinței fiind menționat expres că termenul limită de depunere a declarațiilor de creanță este data de 1 aprilie 2010, și administratorul judiciar publicând notificarea declanșării procedurii concursuale în Buletinul procedurilor de insolvență nr. 1789 din 5 martie 2010, societatea recurentă înregistrând la Tribunalul Timiș abia în 11 octombrie 2010 (data poștei) cererea de repunere în termen și declarația de creanță pentru suma de 50.999,23 lei, în temeiul prevederilor menționate mai sus în mod legal prima instanță a apreciat că solicitarea acesteia de a fi înscrisă la masa credală a debitoarei intimate este neîntemeiată, neexistând nicio posibilitate reglementată de Legea insolvenței pentru a se putea dispune înscrierea unui asemenea creditor pe tabelul preliminar de creanțe.

Prevederile art. 76 din acest act normativ, potrivit cărora, cu excepția cazului în care notificarea deschiderii procedurii s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor art. 7, titularul de creanțe anterioare deschiderii procedurii, care nu depune cererea de admitere a creanțelor până la expirarea termenului prevăzut la art. 62 alin. (1) lit. b), va fi decăzut, cât privește creanțele respective, din dreptul de a fi înscris în tabelul creditorilor și nu va dobândi calitatea de creditor îndreptățit să participe la procedură, el neavând dreptul de a-și realiza creanțele împotriva debitorului sau a membrilor ori asociaților cu răspundere nelimitată ai persoanei juridice debitoare ulterior închiderii procedurii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăți ori transferuri frauduloase, decăderea putând fi invocată oricând, de orice parte interesată, pe cale de acțiune sau excepție, nu vizează situația recurentei, în speță nefiind vorba de nicio „eroare esențială” (asemenea erori justificând doar admiterea, după expirarea termenului de depunere a contestațiilor, prevăzut de art. 73 alin. (2), și până la închiderea procedurii, a unei contestații împotriva trecerii unei creanțe sau a unui drept de preferință în tabelul definitiv de creanțe, așa cum o statuează art. 75 din lege), notificarea deschiderii procedurii colective fiind realizată de practician cu deplina respectare a art. 7 din lege.

Sancțiunea cuprinsă în art. 76 intervine exclusiv în ipoteza creditorilor care au cunoscut sau, potrivit legii, se prezumă că au avut știință despre declanșarea procedurii insolvenței și au lăsat să treacă termenul de înregistrare a creanței, nicidecum în cazul celor care, din motive neimputabile – respectiv, în situația în care notificarea deschiderii procedurii s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor art. 7 (în întregul său și nu doar în ceea ce privește teza I a alin. (3) – nu au cunoscut derularea acestei proceduri judiciare. Considerațiile recurentei referitoare la garantarea liberului acces la justiție și la egalitatea în drepturi cu ceilalți creditori ai debitoarei nu prezintă relevanță, în speță nefiind vorba de prejudicierea unui creditor în detrimentul altui creditor, ci exclusiv de suportarea de către societatea creditoare a sancțiunilor prescrise de lege, în consecința nerespectării unei obligații determinate, aceea de a formula cererea de declarare a creanței în termenul prevăzut la art. 62 alin. (1) lit. b), aceasta fiind conduita prescrisă de lege.

Scopul instituit de legiuitor prin actuala reglementare a fost acela că, prin efectuarea respectivelor comunicări în mod public, toți creditorii interesați vor lua cunoștință de deschiderea procedurii insolvenței, legea instituind o prezumție în acest sens. împrejurarea că creditoarea contestatoare nu a luat cunoștință de declanșarea procedurii de executare colectivă și nu s-a înscris la masa credală în termenul legal, nu poate fi imputată practicianului, care a respectat dispozițiile legii speciale. în speță, astfel cum a învederat și lichidatorul judiciar, debitoarea a întocmit o listă incompletă și nu a pus la dispoziția practicianului documentele financiar-contabile. Ca atare, în mod corect notificarea procedurii s-a realizat exclusiv în aplicarea dispozițiilor art. 7 alin. (3) teza finală, recurenta nefiind identificată în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 85/2006.

(Judecător Nasz Csaba Bela)