UN FOST FUNCŢIONAR PUBLIC. COMPETENŢ®
MATERIAL®.
-art. 53, 54 din Legea nr.179/2004;
-art.154, 155 din Legea nr.19/2000 ;
-art.36 alin.3 din Legea nr.304/2004;
Acßiunea prin care se solicitľ recalcularea ”ntinderii
dreptului la pensie, drept cuvenit unui fost funcßionar public,
este de competenßa instanßelor stabilite prin Legea
nr.19/2000, respectiv a completului specializat ”n jurisdicßia
asigurľrilor sociale.
(Curtea de Apel Piteżti Đdecizia nr.2/R-C/9
ianuarie 2009)
Prin acßiunea ”nregistratľ la 27 iunie 2008, reclamantul
M.C.Gh. a chemat ”n judecatľ pe p‰r‰ta C.P.M.I.R.A. pentru a se
dispune obligarea acesteia la punerea ”n aplicare a prevederilor art.25
din Legea nr.179/2004 privind pensiile de stat żi alte drepturi de
asigurľri sociale ale polißiżtilor, aża cum acest act normativ a fost
modificat żi completat.
ën motivarea acßiunii s-a arľtat cľ, ”ncep‰nd cu 31
decembrie 2004, reclamantul a ”ncetat raporturile de serviciu cu
MIRA, fiind pensionat, iar potrivit dispozißiilor art.25 din Legea
nr.179/2004, aża cum a fost ea modificatľ prin OUG nr.83/2007, era
”ndreptľßit sľ primeascľ pentru fiecare an ”n plus faßľ de vechimea de
25 de ani un spor de 2%, drept ce trebuia sľ-i fie acordat printr-o
recalculare a pensiei.
Prin sentinßa nr.1025/2008, Tribunalul V‰lcea a admis
acßiunea żi a obligat MIRA Đ Casa de Pensii sľ facľ aplicarea
dispozißiilor art.25 din Legea nr.179/2004, recalcul‰nd pensia
acordatľ żi sľ plľteascľ reclamantului sumele cuvenite acestuia ”n
urma aplicľrii normei precitate.
ëmpotriva acestei sentinße a formulat recurs MIRA pentru
motive ”ncadrabile ”n dispozißiile art.304 pct.9 żi art.3041 din Codul de
procedurľ civilľ.
procedurľ civilľ.
Examin‰nd recursul formulat s-a apreciat cľ el se impune
a fi admis pentru un considerent de ordine publicľ ce a fost pus ”n
discußia pľrßilor din oficiu ”n condißiile art.162 din Codul de
ën conformitate cu dispozißiile art.137 din acelażi act
normativ, excepßiile, fie ele de fond sau de procedurľ, urmeazľ a fi
verificate cu prioritate.
Invocarea de cľtre parte a dispozißiilor Legii
contenciosului administrativ nu ”nlľturľ dreptul instanßei de a face
calificarea ”n drept, ”n conformitate cu prevederile art.84 din Codul de
procedurľ civilľ, atunci c‰nd aceasta se impune ”n raport de
conßinutul acßiunii cu care a fost ”nvestitľ instanßa stabilind astfel
cadrul procesual.
Legea nr.554/2004 żi normele contenciosului
administrativ sunt aplicabile ”n situaßii expres prevľzute de lege żi
printre acestea se situeazľ żi cele privind raporturile de serviciu ale
funcßionarilor publici cu statut special.
Reclamantul ”nsľ, nu se aflľ ”ntr-o astfel de situaßie, iar
cererea sa nu este altceva dec‰t solicitarea unei persoane – beneficiare
a drepturilor de asigurľri sociale – de a-i fi recalculatľ pensia ”n raport
de anumite norme legale.
Potrivit art.53 żi 54 din Legea nr.179/2004, stabilirea
dreptului la sau respingerea cererii se face printr-o decizie care
poate fi contestatľ la instanßele competente potrivit Legii nr.19/2000.
Chiar dacľ ”n cauzľ nu este vorba de prima stabilire a dreptului la
pensie, solicitarea de recalculare a dreptului este ”n fapt tot o stabilire
a ”ntinderii acestuia.
Ażadar, s-a apreciat cľ, potrivit Legii speciale, litigiile de
natura celui de faßľ sunt de competenßa instanßelor la care face
trimitere alin.4 din art.54 al Legii nr.179/2004.
De altfel, pretenßiile reclamantului se ”ncadreazľ ”n
situaßiile enumerate expres de art.155 al Legii nr.19/2000, ele privind
modalitatea de stabilire a dreptului de asigurľri sociale.
Potrivit art.154 din Legea nr.19/2000, ăjurisdicßia
asigurľrilor sociale se realizeazľ prin tribunale żi curßi de apelÓ, aża
cum erau ele organizate potrivit Legii nr.92/1992, ”n prezent
reglementate de Legea nr.304/2004.
Potrivit art.36 alin.3 din Legea nr.304/2004, ”n cadrul
tribunalelor funcßioneazľ secßii sau completuri specializate ”n
judecarea conflictelor de muncľ żi asigurľri sociale, iar compunerea
acestora din urmľ este alta dec‰t cea obiżnuitľ, respectiv aceea la care
se referľ art.55 alin.1 din aceeażi lege, potrivit cľruia ăCompletul
pentru solußionarea ”n primľ instanßľ a cauzelor privind conflictele de
muncľ żi asigurľri sociale se constituie din 2 judecľtori żi 2 asistenßi
judiciariÓ.
Ażadar, legiuitorul a dorit ca pentru pricinile de asigurľri
sociale competenßa sľ nu se determine ”n raport de caracterul local
sau central al autoritľßii publice, ci ea sľ aparßinľ ”ntotdeauna
tribunalului, cu sublinierea unei compuneri diferite a completului de
judecatľ.
Aceastľ normľ este obligatorie żi nu poate fi ”nlľturatľ de
pľrßi.
ën concluzie, s-a apreciat cľ obiectul cauzei este de
asigurľri sociale żi nu de administrativ, iar judecata fľcutľ
de Tribunalul V‰lcea s-a fľcut cu ”ncľlcarea dispozißiilor art.304 pct.1
Cod pr.civilľ, respectiv de o instanßľ ce nu a fost alcľtuitľ potrivit
dispozißiilor legii.
Faptul cľ p‰nľ ”n urmľ cu 3 ani reclamantul a fost
funcßionar public cu statut special este lipsit de relevanßľ ”n raport de
momentul la care este ”nvestitľ instanßa żi solicitarea ce rezultľ din
cererea de chemare ”n judecatľ.
Incidenßa art.304 pct.1 din cod a atras aplicarea
prevederilor art.312 alin.3, respectiv admiterea cľii de atac, casarea
sentinßei żi trimiterea cauzei spre rejudecare acestei instanßei, ”nsľ ”n
completul specializat de asigurľri sociale.