RECALCULAREA DREPTURILOR LA PENSIE PENTRU UN FOST FUNCŢIONAR PUBLIC. COMPETENŢĂ MATERIALĂ. Pensii


UN FOST FUNCŢIONAR PUBLIC. COMPETENŢ®

MATERIAL®.

-art. 53, 54 din Legea nr.179/2004;

-art.154, 155 din Legea nr.19/2000 ;

-art.36 alin.3 din Legea nr.304/2004;

Acßiunea prin care se solicitľ recalcularea ”ntinderii

dreptului la pensie, drept cuvenit unui fost funcßionar public,

este de competenßa instanßelor stabilite prin Legea

nr.19/2000, respectiv a completului specializat ”n jurisdicßia

asigurľrilor sociale.

(Curtea de Apel Piteżti Đdecizia nr.2/R-C/9

ianuarie 2009)

Prin acßiunea ”nregistratľ la 27 iunie 2008, reclamantul

M.C.Gh. a chemat ”n judecatľ pe p‰r‰ta C.P.M.I.R.A. pentru a se

dispune obligarea acesteia la punerea ”n aplicare a prevederilor art.25

din Legea nr.179/2004 privind pensiile de stat żi alte drepturi de

asigurľri sociale ale polißiżtilor, aża cum acest act normativ a fost

modificat żi completat.

ën motivarea acßiunii s-a arľtat cľ, ”ncep‰nd cu 31

decembrie 2004, reclamantul a ”ncetat raporturile de serviciu cu

MIRA, fiind pensionat, iar potrivit dispozißiilor art.25 din Legea

nr.179/2004, aża cum a fost ea modificatľ prin OUG nr.83/2007, era

”ndreptľßit sľ primeascľ pentru fiecare an ”n plus faßľ de vechimea de

25 de ani un spor de 2%, drept ce trebuia sľ-i fie acordat printr-o

recalculare a pensiei.

Prin sentinßa nr.1025/2008, Tribunalul V‰lcea a admis

acßiunea żi a obligat MIRA Đ Casa de Pensii sľ facľ aplicarea

dispozißiilor art.25 din Legea nr.179/2004, recalcul‰nd pensia

acordatľ żi sľ plľteascľ reclamantului sumele cuvenite acestuia ”n

urma aplicľrii normei precitate.

ëmpotriva acestei sentinße a formulat recurs MIRA pentru

motive ”ncadrabile ”n dispozißiile art.304 pct.9 żi art.3041 din Codul de

procedurľ civilľ.

procedurľ civilľ.

Examin‰nd recursul formulat s-a apreciat cľ el se impune

a fi admis pentru un considerent de ordine publicľ ce a fost pus ”n

discußia pľrßilor din oficiu ”n condißiile art.162 din Codul de

ën conformitate cu dispozißiile art.137 din acelażi act

normativ, excepßiile, fie ele de fond sau de procedurľ, urmeazľ a fi

verificate cu prioritate.

Invocarea de cľtre parte a dispozißiilor Legii

contenciosului administrativ nu ”nlľturľ dreptul instanßei de a face

calificarea ”n drept, ”n conformitate cu prevederile art.84 din Codul de

procedurľ civilľ, atunci c‰nd aceasta se impune ”n raport de

conßinutul acßiunii cu care a fost ”nvestitľ instanßa stabilind astfel

cadrul procesual.

Legea nr.554/2004 żi normele contenciosului

administrativ sunt aplicabile ”n situaßii expres prevľzute de lege żi

printre acestea se situeazľ żi cele privind raporturile de serviciu ale

funcßionarilor publici cu statut special.

Reclamantul ”nsľ, nu se aflľ ”ntr-o astfel de situaßie, iar

cererea sa nu este altceva dec‰t solicitarea unei persoane – beneficiare

a drepturilor de asigurľri sociale – de a-i fi recalculatľ pensia ”n raport

de anumite norme legale.

Potrivit art.53 żi 54 din Legea nr.179/2004, stabilirea

dreptului la sau respingerea cererii se face printr-o decizie care

poate fi contestatľ la instanßele competente potrivit Legii nr.19/2000.

Chiar dacľ ”n cauzľ nu este vorba de prima stabilire a dreptului la

pensie, solicitarea de recalculare a dreptului este ”n fapt tot o stabilire

a ”ntinderii acestuia.

Ażadar, s-a apreciat cľ, potrivit Legii speciale, litigiile de

natura celui de faßľ sunt de competenßa instanßelor la care face

trimitere alin.4 din art.54 al Legii nr.179/2004.

De altfel, pretenßiile reclamantului se ”ncadreazľ ”n

situaßiile enumerate expres de art.155 al Legii nr.19/2000, ele privind

modalitatea de stabilire a dreptului de asigurľri sociale.

Potrivit art.154 din Legea nr.19/2000, ăjurisdicßia

asigurľrilor sociale se realizeazľ prin tribunale żi curßi de apelÓ, aża

cum erau ele organizate potrivit Legii nr.92/1992, ”n prezent

reglementate de Legea nr.304/2004.

Potrivit art.36 alin.3 din Legea nr.304/2004, ”n cadrul

tribunalelor funcßioneazľ secßii sau completuri specializate ”n

judecarea conflictelor de muncľ żi asigurľri sociale, iar compunerea

acestora din urmľ este alta dec‰t cea obiżnuitľ, respectiv aceea la care

se referľ art.55 alin.1 din aceeażi lege, potrivit cľruia ăCompletul

pentru solußionarea ”n primľ instanßľ a cauzelor privind conflictele de

muncľ żi asigurľri sociale se constituie din 2 judecľtori żi 2 asistenßi

judiciariÓ.

Ażadar, legiuitorul a dorit ca pentru pricinile de asigurľri

sociale competenßa sľ nu se determine ”n raport de caracterul local

sau central al autoritľßii publice, ci ea sľ aparßinľ ”ntotdeauna

tribunalului, cu sublinierea unei compuneri diferite a completului de

judecatľ.

Aceastľ normľ este obligatorie żi nu poate fi ”nlľturatľ de

pľrßi.

ën concluzie, s-a apreciat cľ obiectul cauzei este de

asigurľri sociale żi nu de administrativ, iar judecata fľcutľ

de Tribunalul V‰lcea s-a fľcut cu ”ncľlcarea dispozißiilor art.304 pct.1

Cod pr.civilľ, respectiv de o instanßľ ce nu a fost alcľtuitľ potrivit

dispozißiilor legii.

Faptul cľ p‰nľ ”n urmľ cu 3 ani reclamantul a fost

funcßionar public cu statut special este lipsit de relevanßľ ”n raport de

momentul la care este ”nvestitľ instanßa żi solicitarea ce rezultľ din

cererea de chemare ”n judecatľ.

Incidenßa art.304 pct.1 din cod a atras aplicarea

prevederilor art.312 alin.3, respectiv admiterea cľii de atac, casarea

sentinßei żi trimiterea cauzei spre rejudecare acestei instanßei, ”nsľ ”n

completul specializat de asigurľri sociale.