Potrivit art. 12 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, Consiliul de Administraţie al Regiei Autonome se numeşte prin ordin al Ministrului de resort, sau, după caz, prin decizia conducătorului administraţiei teritoriale locale.
Din Consiliul de administraţie, fac parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanţelor şi, după caz, ca reprezentanţi ai Ministerului Resurselor şi Industriei, Ministerul Comerţului şi Turismului şi ministerului economic de resort. Ceilalţi membri vor fi numiţi dintre inginerii, tehnicienii, economiştii şi juriştii specializaţi în domeniul de activitate al respectivei regii.
în conformitate cu prevederile art. 13 din aceeaşi lege, membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioada de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi înlocuiţi la fiecare doi ani.
în conformitate cu prevederile art. 13 din aceeaşi lege, membrii consiliului de administraţie se numesc pentru o perioada de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi înlocuiţi la fiecare doi ani.
Din interpretarea raţională a acestor norme juridice nu rezulta că menţinerea unei persoane, legal investite în funcţia de membru al consiliului de administraţie al regiei autonome este condiţionată de păstrarea funcţiei deţinute în regie la data numirii (în speţă, aceea de director economic).
Secţia de Administrativ, decizia nr. 1704 din 15 iulie 1998.
Prin Ordinul nr. 1108 din 2 iunie 1997, Ministrul Finanţelor a stabilit competenţa Consiliului de administraţie al Regiei Autonome “Imprimeria Naţională”.
în anexa acelui ordin nu a mai fost trecuta I C. numită anterior prin ordinul 1654 din 6 septembrie 1995 şi care la data respectivă îndeplinea funcţia de director economic al Regiei Autonome.
Legalitatea noului ordin emis de ministru a fost contestată în justiţie de către I.C. s-a cerut anularea lui şi plata daunelor materiale şi morale.
în acţiune reclamanta a arătat că la data emiterii actului administrativ mandatul său de 4 ani pentru funcţia de membru al consiliului de administraţie nu a expirat şi nici nu a existat vreun motiv legal pentru revocarea calităţii respective.
Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ, prin sentinţa civilă nr. 43 din 15 ianuarie 1998, a admis acţiunea şi a anulat ordinul atacat. De asemenea a obligat Ministerul Finanţelor sa plătească reclamantei indemnizaţia de care aceasta a fost lipsită după emiterea actului administrativ nelegal.
A respins capătul de cerere accesoriu privind daunele
morale.
S-a motivat că, întrucât reclamanta a desfăşurat de la data numirii în funcţia de membru al Consiliului de Administraţie al Regiei o activitate corespunzătoare, nu se justifică măsura schimbării ei din funcţie doar pentru considerentul că nu mai deţine funcţia de director economic.
împotriva sentinţei a declarat recurs pârâtul Ministerul Finanţelor, susţinând că prima instanţă a dispus repunerea reclamantei în funcţia deţinută anterior, deşi prin acţiune aceasta solicita doar plata unor despăgubiri materiale şi morale.
Pe de alta parte, s-a omis împrejurarea că excluderea reclamantei din componenţa noului Consiliu de administraţie a fost justificată de faptul că ea nu mai îndeplinea funcţia de
director economic al Regiei Autonome “Imprimeria Naţională”.
Recursul este nefondat.
Potrivit art. 12 alin. 2 din legea nr. 15/1990, Consiliul de administraţie al regiei autonome se numeşte prin ordin al ministrului de resort sau, după caz, prin decizia conducătorului administraţiei teritoriale locale.
Din Consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanţelor, după caz, reprezentanţi ai Ministerului Resurselor şi Industriei, Ministerului Comerţului şi Turismului, Ministerului economic de resort. Ceilalţi membrii vor fi numiţi dintre inginerii, tehnicienii, economiştii şi juriştii specializaţi în domeniul de activitate al respectivei regii.
Din interpretarea raţională a acestor norme juridice nu rezultă că menţinerea unei persoane legal investită, în funcţia de membru al consiliului de administraţie al regiei autonome este condiţionată de păstrarea funcţiei deţinută în regie la data numirii (în speţa aceea de director economic).
Pe de altă parte, în lipsa unor motive temeinice justifica măsura de revocare a reclamantei – care în prezent îndeplineşte funcţia de director de marketing – din funcţia de membru al consiliului, înainte de expirarea mandatului de 4 şi respectiv 2 ani, contravine în mod flagrant dispoziţiei legale precizate, precum şi celor cuprinse în regulamentul de organizare şi funcţionare al regiei autonome “Imprimeria Naţională” aprobate în Hotărârea Guvernului 596/1992.
Contrar susţinerilor din recurs, instanţa de fond a soluţionat litigiul în limitele în care a fost investită prin acţiunea ulterior precizată a reclamantei.
în consecinţă legal şi temeinic Curtea s-a pronunţat anulând ordinul ministerial nr. 1108 din 6 septembrie 1997 şi stabilind în sarcina autorităţii publice emitente, obligaţia de plata a indemnizaţiei cuvenită reclamantei pe durata menţionată în dispozitivul hotărârii.
Faţă de considerentele expuse şi având în vedere că nici din oficiu nu se constată motive de casare a sentinţei, recursul urmează a fi respins.