REORGANIZARE JUDICIARĂ SI FALIMENT. CREANŢĂ BUGETARĂ. ADMISIBILITATE


Organul de este în drept ca, pentru creanţele bugetare datorate de comercianţi să ceară instanţelor judecătoreşti competente începerea procedurii de reorganizare şi de lichidare judiciară, în condiţiile legii, numai cu aprobarea Ministerului Finanţelor, cererea fiind scutită de plata vreunei cauţiuni.

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia comercială, la data de 19.04.2001, creditoarea Primăria oraşului Otopeni a solicitat începerea procedurii reorganizării judiciare şi a falimentului în ceea ce priveşte debitoarea S.C. “A.” Chitila – S.A., pentru recuperarea creanţei în sumă de 1.127.101.460 lei, reprezentând obligaţii către bugetul local Otopeni, constând în: impozit clădiri, impozit teren, taxă pentru folosirea terenurilor proprietate de stat pentru agricultură sau silvicultură şi impozit salarii pe anii 1996- 2001, precum şi majorări de întârziere aferente.

împotriva acestei cereri, debitoarea a formulat contestaţie, solicitând respingerea ei ca netemeinică şi nelegală.

Prin sentinţa nr. 5790/2001, pronunţată în dosarul nr. 4277/2001, Tribunalul Bucureşti, prin judecătorul sindic a respins contestaţia formulată de către debitoare, a admis cererea creditoarei şi, în baza art. 31 alin. 5 din Legea nr. 64/1995, republicată, a deschis procedura prevăzută de această lege, împotriva debitoarei.

S-a pus în vedere debitoarei ca, în termen de 10 zile de la data deschdierii procedurii, să depună actele prevăzute de art. 26 alin. 1 din Legea nr. 64/ 1995; a fost fixată prima adunare a creditorilor şi s-a dispus notificarea deschiderii procedurii către creditoare, debitoare, şi Oficiul Registrului Comerţului.

De asemenea, s-a numit administrator, căruia i s-au stabilit atribuţiile prevăzute de art. 18 din Legea nr. 64/1995.

împotriva acestei sentinţe, debitoarea a declarat recurs, solicitând modificarea în tot a sentinţei atacate şi, pe fond, respingerea acţiunii creditoarei, ca nefondată.

în motivarea recursului, recurenta a arătat, în esenţă, următoarele:

1) O.G. nr. 11/1996, aprobată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, instituie o procedură specială de executare silită a creanţelor bugetare, de la care organele publice centrale şi locale nu pot deroga. Această procedură este reglementată de legi specifice, şi anume: Legea finanţelor publice locale nr. 189/1998, modificată şi completată de O.G. nr. 61/ 1996 şi Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991, cu modificările ulterioare, abrogată prin Legea nr. 215/2001.

2) Art. 1 din O.G. nr. 11/1996, aprobată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, prevede, în mod expres, că veniturile financiare privind creanţele constând în impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte sume sunt creanţe bugetare şi se execută potrivit dispoziţiilor acestei ordonanţe.

3) Art. 16 din aceeaşi ordonanţă reglementează procedura măsurilor asigurătorii pe care le pot lua organele de executare privind creanţele bugetare, prin înfiinţarea popririi asigurătorii asupra veniturilor, a sechestrului asigurător asupra bunurilor mobile şi a ipotecii, până la îndestularea creanţei.

4) Prin art. 23 din O.G. nr. 11/1996, aprobată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se instituie procedura specială de executare silită a creanţelor bugetare.

Deşi, la dosarul cauzei se află somaţia nr. 3122/11.10.2000, emisă de creditoarea Primăria Otopeni, aceasta nu i-a fost transmisă, iar creditoarea nu face dovada că a fost primită de S.C. “A.” Chitila – S.A..

în soluţionarea cererii creditoarei, instanţa de fond nu a avut în vedere prevederile imperative ale O.G. nr. 11/1996, aprobată prin Legea nr. 108/ 1996, cu modificările şi completările ulterioare, emiţând sentinţa nr. 5790/2001, cu aplicarea greşită a legii în materia fiscalităţii, ceea ce o face să fie lipsită de temei legal.

Recurenta a mai solicitat ca, în baza prevederilor art. 7 pct. 3 din Legea nr. 64/1995, republicată, să se dispună suspendarea executării sentinţei atacate până la soluţionarea recursului.

în drept, au fost invocate dispoziţiile art. 299-300 şi urm. C. pr. civ., dispoziţiile O.G. nr. 11/1996, aprobată prin Legea nr. 108/1996 cu modificările şi completările ulterioare, şi dispoziţiile Legii nr. 64/1995, republicată.

Examinând recursul declarat, în raport de motivele de recurs şi de actele şi lucrările cauzei, Curtea constată că acesta este nefondat, pentru considerentele ce se vor arăta.

Astfel, probele cauzei relevă faptul că Primăria Otopeni are o creanţă certă, lichidă şi exigibilă faţă de recurenta S.C. “A.” Chitila – S.A., creanţă constând în obligaţii către bugetul local Otopeni, situaţie necontestată de către debitoare.

Conform art. 1 din Ordonanţa nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, modificată şi completată, creanţele constând în impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte sume ce reprezintă venituri publice, potrivit Legii privind finanţele publice, sunt creanţe bugetare ce se execută potrivit dispoziţiilor acestei ordonanţe.

Art. 2 din aceeaşi ordonanţă prevede că aceste creanţe bugetare se realizează prin încasare efectivă, prin executare silită, când este cazul, precum şi prin alte modalităţi prevăzute în această ordonanţă.

împrejurarea că Primăria Otopeni, în calitate de creditoare, a iniţiat împotriva debitoarei procedura prevăzută de Legea nr. 64/1995, republicată, iar instanţa de fond a dispus începerea acestei proceduri, nu constituie o încălcare a procedurii de executare prevăzute de Ordonanţa nr. 11/1996, atâta timp cât acest lucru este permis chiar prin dispoziţiile acestei ordonanţe.

Astfel, art. 102 şi art. 103 din O.G. nr. 11/1996 prevăd că organul de executare este în drept ca, pentru creanţele bugetare datorate de comercianţi, persoane fizice şi societăţi comerciale, să ceară instanţelor judecătoreşti competente începerea procedurii de reorganizare şi de lichidare judiciară, în condiţiile legii, numai cu aprobarea Ministerului Finanţelor, cererea fiind scutită deplata vreunei cauţiuni.

în speţă, rezultă că anterior introducerii cererii, creditoarea Primăria Otopeni s-a adresat Ministerului Finanţelor Publice (adresa nr. 27853/11.04.2001) în condiţiile art. 103 din O.G. nr. 11/1996, primind răspuns favorabil pentru iniţierea procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, împotriva debitoarei.

în considerarea celor arătate, Curtea apreciază că sentinţa atacată nu a fost pronunţată cu încălcarea dispoziţiilor O.G. nr. 11/1996, modificată şi completată, situaţie în care recursul va fi respins, ca nefondat. (Judecator Decebal Taragan)

(Secţia a Vl-a comercială, decizia nr. 581/2001)