Suspendarea executarii actului administrativ . Conditii. Suspendare a executării


CONDITII.

Suspendarea executarii actului administrativ se poate dispune in temeiul art.l5 alin.l, rap.la art. l4 alin l din Legea 554/2004 daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii :

a)sa existe un caz bine justificat in sensul existentei unei indoieli puternice asupra prezumtiei de legalitate de care se bucura actul administrativ ;

b)pentru prevenirea producerii unei pagube iminente in sensul art. 2 alin.l. lit.s. din Leg. 554/2004.

Prin sentinta nr.460/29 iunie 2007 pronuntata de Tribunalul Olt – Sectia Comerciala si de Administrativ a fost admisa cererea formulata de reclamanta SC .CL. SRL , in contradictoriu cu parata Primaria mun. Slatina si s-a dispus suspendarea dispozitiei nr. 2873/2007, emisa de primarul mun. Slatina, pana la solutionarea definitiva a cauzei ce formeaza obiectul dosarului 2396/l04/2007 al aceleiasi instante, privind anularea acestei dispozitii.

Pentru a hotari astfel, instanta a retinut urmatoarele :

Actele administrative sunt executorii din oficiu si prin ele insele, fara a fi necesara interventia unui alt organ pentru a le investi cu formula executorie.

Datorita acestui specific, devine necesara suspendarea lor, atunci cand sunt contestate din punct de vedere al legalitatii si cand, prin executarea lor, ar putea crea o paguba persoanelor protejate prin institutia contenciosului administrativ.

Legea nr.554/2004 consacra, ca regula generala, suspendarea judecatoreasca, la cerere, o data cu introducerea recursului administrativ prealabil sau a actiunii in fata instantei de contencios administrativ, in speta cererea de suspendare vizand cea de a doua ipoteza.

In conformitate cu dispoz. art.l5 alin.l din Leg.554/2004, „ suspendarea executarii actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant si prin cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte a actului atacat. In acest caz, instanta va dispune suspendarea actului administrativ atacat pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula o data cu actiunea principala sau printr-o actiune separata pana la solutionarea actiunii in fond. ”

Din interpretarea coroborata a acestor prevederi cu cele ale art. l4 alin.l. din Legea 554/2oo4, rezulta ca suspendarea executarii actului administrativ poate opera numai daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii : sa fie vorba de un caz bine justificat si suspendarea executarii actului administrativ sa fie necesara pentru prevenirea unei pagube iminente.

Conditia cazului bine justificat nu este definita de lege asa cum este redata definitia celei de-a doua conditii privind paguba iminenta, in art.2 alin.l lit.g din Leg. 554/2oo4. Asa fiind, practica judecatoreasca de aplicare a art.9 alin.2 din Leg. 29/l99o este aplicabila si in prezent in analizarea temeiniciei cazurilor de suspendare a actului administrativ.

Astfel, motivele suspendarii trebuia sa apara de la prima vedere ca fiind temeinice, altfel spus trebuie sa creeze de la inceput o indoiala puternica asupra legalitatii actului contestat. Pe de alta parte , nu se poate concepe analiza acestor doua conditii aparent distincte decat impreuna, deoarece nu se poate discuta despre un caz bine justificat daca nu se invedereaza, in acelasi timp, iminenta producerii unei pagube semnificative si reciproc, prefigurarea unei pagube iminente, reprezinta un element esential pentru a motiva existenta cazului justificat de admitere a suspendarii provizorii.

Ori in speta de fata actele dosarului atesta fara dubii indeplinirea cumulativa a conditiilor prev. de art. 15 rap.la art l4 din Leg. 554/2004, executarea masurii de demolare dispusa prin dispozitia 2873/2007, fiind de natura sa produca o paguba insemnata in activitatea reclamantei, existand totodata indoieli puternice privind aparitia de nelegalitate a actului administrativ, in conditiile in care imobilul este construit pe terenul in suprafata de l40 m.p.,ce formeaza obiectul contractului de concesiune , iar reclamanta se afla in faza premergatoare a eliberarii autorizatiei de construire, obtinand in acest sens certificatul de urbanism si a intocmit proiectul de executie al cladirii.

Sentinta definitiva

Data publicarii pe portal : 26.09.2007