Adrese emise de autorităţile administrative în vederea informării cetăţeanului referitoare la măsuri preparatorii pentru rezolvarea cererilor sale.


Existenţa în conţinutul acestora a unor rezultate ale verificărilor realizate de autoritate şi a măsurilor şi efectele lor, luate în ceea ce priveşte persoana respectivă. Natura juridică: acte administrative

Reclamanta O.S. prin acţiunea în administrativ promovată în contradictoriu cu intimatul Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj a solicitat anularea raportului de evaluare a activităţii manageriale, anularea adresei I.S.J. Cluj nr. 11.056 din 5 octombrie 2005 şi anularea adresei I.S.J. Cluj nr. 11.843 din 3 noiembrie 2005 şi obligarea pârâtului de confirmare a sa în funcţia de director al Colegiului Naţional Pedagogic „G.L.” Cluj-Napoca.

Acţiunea a fost motivată prin invocarea împrejurării că s-a procedat la evaluarea activităţii manageriale a reclamantei în anul şcolar 2004 – 2005, iar ulterior, a fost convocată comunicându-i-se că în urma evaluării a fost calificată „respins” cu un punctaj de 15.75 din 25 posibile pentru activitatea managerială şi ..bine” cu un punctaj de 79,2 puncte din 100 posibile pentru activitatea anuală, evaluarea şi comunicarea au fost contestate potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004. iar I.S.J. Cluj a comunicat prin adresa nr. 11.843 din 3 noiembrie 2005 soluţia de respingere a contestaţiei.

Reclamanta contestă legalitatea evaluării, învederând că potrivit notei existente la finalul anexei din Metodologia aprobată prin H.G. nr. 224/2005 se prevede competenţa inspectoratelor şcolare de a converti în puncte criteriile pentru evaluarea activităţii manageriale a directorilor şi directorilor-adjuncţi precum şi obligaţia publicării punctajelor aplicate pentru fiecare criteriu în parte, ori până la data evaluării, modalitatea de convertire în puncte a criteriilor de evaluare nu a fost făcută publică de către I.S.J. Cluj.

Intimatul a procedat la evaluarea activităţii reclamantei în baza criteriilor de evaluare a activităţii manageriale a directorilor şi directorilor-adjuncţi din unităţile de învăţământ, iar ulterior, a comunicat prin adresa nr. 11.056 din 5 octombrie 2005 că având în vedere rezultatele evaluării activităţii manageriale a directorilor, directorilor-adjuncţi efectuată de către I.S.J. Cluj în perioada iunie – septembrie 2006 în conformitate cu criteriile pentru evaluarea activităţii manageriale a directorilor/directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, anexă la Metodologia de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat aprobată prin

H.G.R. nr. 224/2005, a avizului M.E.C. nr. 46.549/2005 precum şi a hotărârii Consiliului de Administraţie al I.S.J. Cluj din data de 30 septembrie 2005, activitatea managerială a fost evaluată cu calificativul „respins” cu un punctaj de 15,75 din 25, iar activitatea anuală a fost evaluată cu calificativul „bine” cu un punctaj de 79,2 din 100 şi, în consecinţă, nu este confirmată în funcţia de director.

Reclamanta a formulat contestaţie care, după analiza punctajului acordat iniţial, a fost respinsă conform procesul ui-verbal încheiat la 18 octombrie 2005 cu ocazia analizării acesteia de către comisia numită prin decizia inspectorului şcolar general nr. 386 din 17 octombrie 2005.

Ulterior, prin Ordinul Ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 5.635 din 8 decembrie 2005 s-a ordonat eliberarea din funcţia de director a reclamantei începând cu data emiterii ordinului, iar justificarea în drept a acesteia s-a realizat prin invocarea prevederilor Metodologia de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat aprobată prin H.G.R. nr. 224/2005 a adreselor I.S.J. Cluj cu nr. 11.823/2005 şi nr. 11.959/2005.

Actul administrativ a fost definit ca actul unilateral, expresia manifestării de voinţă a unui singur subiect al raportului juridic, în speţă cel înzestrat cu putere publică, emis de

autorităţi publice în scopul executării sau organizării legii, fiind esenţialmente un act juridic, dând naştere, modificând sau stingând raporturi juridice.

Este adevărat că adresele emise de autorităţile administrative în vederea informării cetăţeanului referitoare la măsuri preparatorii pentru rezolvarea cererilor sale nu constituie acte administrative ci doar operaţiuni materiale tehnice. însă în momentul în care în cuprinsul unor astfel de acte se aduc la cunoştinţa persoanei fizice implicate rezultatele verificărilor realizate de autoritate şi măsurile şi efectele acestora luate în ceea ce priveşte persoana respectivă, acestea nu mai pot fi calificate ca operaţiuni materiale tehnice.

Confirmarea sau infirmarea rezultatului unui concurs sau a unei evaluări constituie un act administrativ de autoritate susceptibil de a vătăma drepturile celui care s-a bucurat de exercitarea anumitor prerogative până la acel moment.

Alegaţiile reclamantei vizând împrejurarea că evaluarea realizată a produs efecte prin ca însăşi întrucât în urma acesteia au încetat de drept raporturile contractului de management educaţional nu pot fi primite.

Contractul de management educaţional al persoanelor numite în funcţiile de director/director adjunct încetează: a) în cazul în care. la evaluarea tăcută potrivit art. 4. nu corespund sub raport managerial; b) dacă, pe perioada derulării contractului de management educaţional au obţinut în urma evaluării anuale sau în urma inspecţiei speciale efectuate de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ori de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării calificativul .jiesatisfacător”; c) în cazul neîndeplinirii angajamentelor manageriale; d) în cazul pierderii calităţii de cadru didactic titular în învăţământul preuni verşi tar de stat; e) în cazurile de încetare a contractului individual de muncă prevăzute de Legea nr. 53/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

Iar potrivit dispoziţiilor art. 6 din Metodologia de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat aprobată prin

H.G.R. nr. 224/2005: în toate situaţiile în care contractul de management educaţional încetează, inspectorul şcolar general emite decizie de eliberare din funcţie pentru directorii numiţi în funcţie prin decizia sa, respectiv solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării emiterea ordinului de eliberare din funcţie a directorilor numiţi în funcţie prin ordin al ministrului. Pentru directorul adjunct, decizia de eliberare din funcţie este emisă de directorul unităţi de învăţământ, pe baza hotărârii consiliului de administraţie.

Interpretarea dispoziţiilor art. 6 din Metodologia de numire şi salarizare a directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat aprobată prin

H.G.R. nr. 224/2005 relevă că în mod greşit prima instanţă a apreciat că actele atacate nu se circumscriu sferei contenciosului administrativ calificându-lc doar operaţiuni administrative sau actc preparatorii pentru un act administrativ întrucât acestea produc efecte prin ele însele, efecte care pot fi de natură a determina vătămări pentru subiectul acestora în ipoteza în care nu sunt emise în condiţii de legalitate.

C.A. Cluj, s. com., cont. adm. şi fisc., decizia nr. 1493 din 9 octombrie 2000, în B.J. 2006, p. 463

Notă: La nivel teoretic, susţinerile instanţei de recurs sunt corecte: atunci când o adresă cuprinde anumite măsuri luate faţă de destinatarul acesteia, adresa în cauză este un act administrativ (deghizat), căci produce efecte juridice. în cazul concret însă, soluţia este cel puţin discutabilă, căci actul administrativ (final) care o vatămă pe reclamantă este ordinul de elilierare din funcţia de director, evaluarea, adresa de comunicare a rezultatelor acesteia şi procesul-verbal de soluţionare a contestaţiei fiind doar acte ţxeparatorii faţă de acest ordin.